האביב רק החל, אך מזג האוויר ממשיך לתעתע: גל חום קיצוני יפקוד את אזורנו בימים הקרובים, עם טמפרטורות קיצון שעלולות גם להגיע למעל 30 מעלות צלזיוס.

"הישג חסר תקדים": מסתמן - האיחוד האירופי מתקרב להטלת סנקציות נגד איראן
נסראללה שוב איכזב: איראן זועמת על מעורבות חיזבאללה בתקיפה

היום (רביעי) יהיה בהיר. תחול עלייה ניכרת נוספת בטמפרטורות וייעשה שרבי ברוב אזורי הארץ.

בחמישי בבוקר יוסיף להיות חם מהרגיל לעונה. לקראת שעות הצהריים יחדור לאזורנו אוויר קריר יותר ולח, הטמפרטורות ירדו, הרוחות יתחזקו וייעשה אביך.

ביום שישי יהיה מעונן חלקית עד בהיר. תחול ירידה בטמפרטורות והן ישובו להיות רגילות לעונה.

בשבת יהיה בהיר עד מעונן חלקית. הטמפרטורות יהיו רגילות לעונה.

הטמפרטורות הגבוהות משפיעות משמעותית על מערכות הגוף, ועלולות לגרום להתייבשות, למכת שמש וגם לסכנות לעור. הסכנה המרכזית בשרב היא התייבשות, שבה מאבדים כמויות גבוהות של נוזלים המהווים כ־70% מגופנו. התייבשות קלה גורמת לתחושת צמא, אובדן תיאבון ועור יבש ולירידה של כשליש ביכולת הגופנית לבצע גם מאמצים קלים. התייבשות בינונית גורמת לצמא, ירידה בנפח השתן ההופך צהוב עד חום, עייפות, פה יבש, כאבי ראש וסחרחורת.

מצב חמור, שבו נגרם אובדן של 5% מנוזלי הגוף או יותר, מביא להאצה בקצב הנשימות והלב וירידה בלחץ הדם, ישנוניות, עילפון, עור מקומט, התכווצות שרירים, פרכוסים ואובדן הכרה. מחסור של 15% בנוזלים הוא כמעט תמיד קטלני.

התייבשות משבשת גם את פעילות הכליות, עד לפגיעה בלתי הפיכה ברקמותיהן. בשל איבוד הנוזלים, יורד לחץ הדם וכך נפגעת זרימת הדם לאיברי הגוף ובפרט למוח, לכליות ולכבד. כשחום הגוף מגיע לרמה קיצונית מופיעה פגיעה בחלבוני הגוף, תופעה המובילה לפגיעה אנושה כמעט בכל תא ורקמה.

שרב בתל אביב, ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
שרב בתל אביב, ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

השמש מביאה עמה לא רק חום רב, אלא גם קרינה מסוכנת לעור ולעיניים. הקרינה עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לראייה, החל בכוויות שמש לקרנית וכלה בסרטן העפעפיים ועכירות העדשה (קטרקט, הגורם לכמחצית ממקרי העיוורון בעולם). קרינת השמש באזורנו מציבה את ישראל במקום גבוה בעולם בשיעור מקרי סרטן העור (מלנומה ממאירה של העור).

מטיילים בחוף חלוקים בכנרת (צילום: טלי בר, איגוד ערים כנרת)

ד״ר רפאל סטרוגו, סמנכ"ל רפואה במד"א: "אני ממליץ להרבות בשתייה ולא לשהות זמן ממושך יתר על המידה תחת שמש ישירה. יש לתת תשומת לב לתינוקות ופעוטות שאנו מסיעים ברכב על מנת שלא להשאירם ברכב סגור, אפילו לא לדקה, ולשמור על קשר רציף עם בני משפחה מבוגרים על מנת לוודא שהם לא סובלים מפגעי החום. במקרה של מכת חום או התייבשות שיכולם להתבטא בבלבול, סחרחורות ואף שינויים מסכני חיים במצב ההכרה, יש לקרר את האדם, להעבירו למקום מוצל ולחייג למוקד החירום 101 של מגן דוד אדום".