לאחר כמה ימים חמים, הגשם חזר היום (שלישי). במהלך היום הרוחות התחזקו והחלו לרדת גשמים מקומיים בכמויות גדולות מצפון הארץ עד לנגב, מלווים בסופות רעמים בודדות. בשירות המטאורולוגי הזהירו מפני חשש לשיטפונות בנחלי הדרום והמזרח. במקביל, חלה ירידה בטמפרטורות. מידות החום בתל אביב ובירושלים יגיעו ל-22 מעלות, בחיפה – 20, בטבריה ובבאר שבע – 26 ובאילת – 32.

מרבית המשקעים שדווחו ירדו באזור הגליל התחתון, בו נמדדו כעשרה מילימטרים של משקעים, השרון, שם נמדדו כחמישה מילימטרים של משקעים, בתל אביב, ירושלים וצפון הנגב.

ביום רביעי עדיין צפויים גשמים מקומיים בצפון הארץ ובמרכזה, אשר ייחלשו וייפסקו במהלך היום. תחול ירידה נוספת בטמפרטורות והן יהיו נמוכות מהרגיל לעונה. ביום חמישי יהיה לרוב בהיר ותחול עלייה במידות החום, וביום שישי צפויה עוד עלייה בטמפרטורות וייתכן גשם מקומי בצפון הארץ.

חופי הכנרת  (צילום: צחי גביש, רשות הכנרת )
חופי הכנרת (צילום: צחי גביש, רשות הכנרת )

חופי הכנרת  (צילום: צחי גביש, רשות הכנרת )
חופי הכנרת (צילום: צחי גביש, רשות הכנרת )

נחל רחף (צילום: רשות ניקוז ים המלח

המערכת הגשומה עשויה לגרום לעלייה במפלס הכנרת, שרחוק רק כ-12 ס"מ מהקו האדום העליון. ברשות המים הודיעו שאתמול נרשמה יציבות בגובה המפלס. הרשות החלה לאחרונה לשאוב כמויות גדולות יותר של מים למוביל הארצי, אבל על פי ההערכות, לא יהיה כנראה צורך בפתיחת סכר דגניה.

בתוך כך, מנתוני השרות ההידרולוגי שברשות המים עולה כי כמות המשקעים במהלך חודש אפריל הייתה גבוהה מהממוצע, מה ששיפר קלות גם את מאזן הגשם השנתי בייחס לממוצע – 124%. מאזן הגשם השנתי בייחס לממוצע בשנה שעברה עמד על – 133%. רצף כזה של שנתיים ברציפות בהם כמויות המשקעים השנתית עוברות את ה-120% - הינו נדיר למדי והיה בפעם האחרונה לפני 30 שנה, בין השנים 1986/7 ל- 1987/8.

עוד מסרו מרשות המים כי בין השנים 2013-2018 חווינו שנים שחונות יחסית, וכי באופן ממוצע של 30 השנים האחרונות, כמויות הגשמים המורגשות באזורנו הולכות ופוחתות.

בינתיים, ברשות הכנרת כבר נערכים לקראת מתן היתר לפתיחת החופים, על רקע המראות המרהיבים של האגם המלא. בעקבות עליית מפלס הכנרת במהלך החורף עסקו בימים האחרונים צוותים של רשות הכנרת בסימון מפגעים ימיים ותעלות שייט על ידי מיצוף.

במקביל, גם קיימת אכיפה למניעת הגעת מטיילים לחופים הסגורים. בסוף השבוע אף פונו כמה מבקרים שהגיעו לחופים עם רכביהם. האכיפה מבוצעת בסיוע השיטור הימי המסייר בתוך הכנרת על מנת לפקח על יישום ההנחיות.

ברד בערד (צילום: דוברות עיריית ערד)

בינתיים, גם נשלמת ההיערכות לפתיחת הצימרים לאורך הכנרת. בכפר הנופש עין גב מתכוונים לקליטת אורחים על פי הנחיות משרד הבריאות ולאחר כחודשיים צפוי להיפתח למבקרים גם הנמל ההסטורי שעל שפת הכנרת.

בתוך כך, יו"ר איגוד ערים כנרת וראש המועצה האזורית עמק הירדן, עידו גרינבאום, התריע כי ההנחיות הסותרות שפורסמו והובילו לפתיחת החופים, אינן מתואמות בין משרדי הממשלה, ועשויות, לטענתו, להוביל לאסון מאחר ואין שירותי הצלה ועזרה ראשונה פעילים בחופים.

"המצב בשטח יוביל לאבסורד. מצד אחד, מנחים אותנו משרדי הפנים והבריאות להמשיך ולסגור הרמטית את חופי הכנרת ולסלק אנשים המגיעים לשם, ומצד שני, משרד התרבות והספורט מאשר שיט לספורטאים, אך אין לנו אישור להפעלת שירותי הצלה בחופים", ציין גרינבאום  והוסיף, "במידה וחלילה מישהו יפצע או יטבע, מי יסייע בהצלתו באין שירותי הצלה בחופים? על מי תוטל האחריות לביטחונו?"