"האלימות הגואה נגד נשים - סיר לחץ שיתפוצץ": מאות נשים יצאו להפגין הבוקר (רביעי) ב-16 מוקדים שונים ברחבי הארץ, לאות מחאה נגד הממשלה על אוזלת היד בהגנה על נשים מפני בני זוג אלימים, תחת הסיסמה "לא על חשבוני". המחאות התעוררו בין היתר לאור העובדה כי חמש נשים נרצחו מאז הוכרז הסגר בצל משבר הקורונה, שתיים מהן, מאסטוואל אלאזה וטטיאנה חייקין, נרצחו רק בשבוע החולף. 

לפחות בשניים ממקרי הרצח שהתרחשו בתקופה האחרונה, מדובר היה בבני זוג שכבר נשפטו ונאסרו בעבר על עבירות אלימות כלפי בנות זוגם, ורצחו אותן לאחר שחרורם. הדפוס הזה מצביע על אוזלת ידן של רשויות אכיפת החוק במעקב אחר גברים המוכרים כבעלי היסטוריה של אלימות כלפי נשים.  

הפגנה נגד אלימות כלפי נשים  (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה נגד אלימות כלפי נשים (צילום: אבשלום ששוני)

עיכובים בתקצוב המאבק 
מאז הפרסום הראשון ב"מעריב", שעסק בעיכוב המימון לתכנית שתיועד למניעת אלימות במשפחה שהובטח על ידי ראש הממשלה כבר בינואר 2019, לאחר גל רציחות נשים שאירע אז, דבר לא השתנה. זאת על אף העובדה כי מתחילת השנה נרצחו תשע נשים ופעוטה בת עשרה חודשים, בידי גברים, בני זוג או קרובי משפחה אחרים.

בתוך כך, קווי הסיוע והמקלטים בכל הארץ דיווחו על עלייה בפניות למוקדים ובקושי במתן מענה כולל בעקבות הלחץ שנוצר. כמו כן, יש חשיבות לקושי הנפשי של נשים הסובלות מאלימות, שעשוי לדחוף אותן לפגיעה עצמית. לראייה, רק לאחרונה התאבדו שתי נשים בשל האלימות ממנה סבלו. 

העיכובים בקביעת התקציבים יוצרים מצב מורכב עבור לנשים רבות, שנאלצו להסתגר בבתיהן בחודשיים האחרונים, ונחשפו בעקבות כך לאלימות רבה מצד בני זוגן. לכן, יצאו המפגינות בקריאה לפתוח מקלטים לגברים אלימים, על מנת שאלו יוכלו להשליט טרור על הנשים, בתקופת הקורונה בפרט.

"אם אפשר להעביר חוק לכליאה בבידוד של חולי קורונה תוך יום, אפשר גם למצוא פתרון מיידי לגברים אלימים, שהפכו לאחת מתופעות הלוואי החמורות של המשבר. אנו דורשות מענה הולם לנפגעות שמתלוננות, אנחנו נלחמות על חיינו ולא ניתן לאף אחד להסתכל לכיוון השני. דמנו לא הפקר!", מסרו מארגנות המחאה. 

הפגנה נגד אלימות כלפי נשים  (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה נגד אלימות כלפי נשים (צילום: אבשלום ששוני)

הארגונים נרתמים למחאה
בין הארגונים שיזמו את ההפגנות נכללת עמותת נשים נגד אלימות, עמותת שוברות קירות, עמותת "לא נחמדים לא נחמדות" וכן המטה הפמיניסטי לשעת חירום, שנציגיו העבירו מסר תקיף: "לא יתכן שתמיד יהיו נושאים בוערים יותר לעסוק בהם מאשר הביטחון האישי של נשים. גברים אלימים חייבים לקבל טיפול ולצאת מהבתים למסגרות אחרות באופן מידי, כדי לא להביא את הנשים לחפש מקלט עם ילדיהן ולהימלט על נפשן". 

נאילה עואד, מנכ"לית עמותת נשים נגד אלימות, הטילה את האשמה על הטיפול הלקוי של הרשויות בסוגיה: "פנינו לראש הממשלה, לשר לביטחון פנים ומשרד הרווחה, למנהיגות המקומית בחברה הערבית ולכל חברי הכנסת, מסרנו להם שאנחנו נמצאות בסיר לחץ שיתפוצץ בקרוב. מדינת ישראל מזניחה את הנשים וממשיכה לשים אותן בשוליים בכל המערכות בלי למצמץ".

הפגנה נגד אלימות כלפי נשים  (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה נגד אלימות כלפי נשים (צילום: אבשלום ששוני)