נאבקות לשוויון: כדורגל בדרום אמריקה הוא לא עניין של מה בכך, ובייחוד לא בברזיל, שם הפך המשחק לחלק בלתי נפרד מהתרבות. מוקדם יותר השבוע, הודיעה המדינה על צעד מרחיק לכת, שהרעיד את עולם הספורט המקומי.

עם ההודעה על פרישתה של ברזיל מגביע העולם לנשים של פיפ"א בשנה שעברה, יצאה מרתה ויירה דה סילבה, אגדת הכדורגל הבריזלאית, במאבק חסר פשרות להשגת שוויון לנשים בענף, ויצאה במסר נרגש לדורות הבאים. 

"בנות ברזיל, עתיד הכדורגל הנשי במדינה מוטל על כתפיכן. התאמנו יותר, שמרו על עצמכן יותר, תרצו את זה יותר - תהיו מוכנות לשחק 90 דקות ואז עוד 30 דקות נוספות אחרי שסיימתן. לא יהיו שחקניות כמוני תמיד, תחשבו על כך, וגם אם יהיה קשה ומלא בכי בהתחלה, תוכלו לחייך בסוף הדרך שתעברו", אמרה.

דה סילבה זכתה בתואר השחקנית הטובה בעולם שש שנים ברציפות, ואף הוכתרה למבקיעה הטובה ביותר, בקרב נשים וגברים, בחמש אליפויות עולם נפרדות. לצד כל הישגיה האישיים, הקפידה דה סילבה לעודד העצמה נשית ושוויון בעולם הכדורגל, לרבות שוויון מבחינת השכר, בטענה כי "אני ושחקניות נוספות בענף מנסות לייצג נשים ואת העובדה שאנחנו יכולות למלא כל תפקיד. זה לא רק ספורט, אלא הבעת עמדה". 

השחקנית הברזילאית מרתה דה סילבה (צילום: REUTERS/Pilar Olivares)
השחקנית הברזילאית מרתה דה סילבה (צילום: REUTERS/Pilar Olivares)

מאבקה הניב השבוע פרי, כאשר ארגון הכדורגל הבריזלאי הודיע על מינויין של שתי מתאמות לרכישת שחקניות לקבוצות במדינה, אך בעיקר בשל ההודעה כי הארגון החליט להשוות בין שכר השחקנים לשחקניות. "כבר מחודש מרץ השנה, החלטנו להשות בין התנאים של שחקנים ושחקניות, מבחינת פרסים, הטבות ותעריפים יומיים שהם מקבלים. כעת, נשווה גם את השכר ואת ההזדמנויות להם זוכים החברים בארגון. לא יהיה פער מגדרי, נתייחס לגברים ונשים באופן שוויוני", מסרו גורמים בארגון. 

לצורך השוואה, יצויין כי קבוצת הנשים הלאומיות בארה"ב, עדיין נאבקות על הזכות לשכר שווה. בין המדינות שכבר עשו צעדים בנושא, לצד ברזיל, ניתן למצוא את נורווגיה, אוסטרליה וניו זילנד. 

יש לכם/ן רעיון למדור? שלחו אותו ל: [email protected]