40. שירה איסקוב, ניצלה מניסיון רצח מצד בעלה

מאז אותו לילה שבו כמעט נרצחה בערב ראש השנה האחרון, הפכה שירה איסקוב  בעל כורחה לסמל של המאבק באלימות נגד נשים.
בערב החג תקף אביעד משה, בן זוגה של איסקוב, את אשתו לעיני בנם בביתם במצפה רמון. בזכות התערבותם של השכנים ניצלו חייה של איסקוב.

איסקוב נלחמה על חייה בבית החולים, ולאחר שכבר הייתה מורדמת ומונשמת, שבה להכרה והחלה בתהליך התאוששות מעורר השראה, שבשיאו הופיעה בפנים גלויות בתוכנית התחקירים "עובדה". איסקוב גוללה בפני הצופים את הימים שקדמו לאותו ערב שבו כמעט קיפחה את חייה. הופעתה הישירה, ללא טשטוש פנים או קול מעוות ובלשון בהירה שנקטה כדי לתאר את אותם הרגעים, הפכו את עדותה לדרמטית ומטלטלת.

יואל מארק (צילום: יח''צ)
יואל מארק (צילום: יח''צ)

39. יואל מארק, סגנית נשיא אמזון

מדהים ככל שיישמע הדבר, אחת המנהלות הישראליות הבכירות ביותר בעולם העסקים וההייטק היא כמעט אנונימית עבור רוב הציבור בישראל. אומנם היא הופיעה בעבר ברשימות כגון אלה, אבל נדמה שמחוץ למעגל של תחום ההייטק או חוגי האקדמיה היא כמעט אינה מוכרת. בעוד את הבעלים של החברה, ומי שרק לפני שבועות אחדים פרש מתפקיד נשיאה - ג'ף בזוס - אנו מכירים כאחד האנשים העשירים בהיסטוריה, סיפור ההצלחה של מארק, אף שהוא רצוף הישגים ומשתרע על פני כמה יבשות, כמעט לא סופר לציבור הרחב.

היא נולדה בתוניס, ובגיל שנה היגרה משפחתה לצרפת, שם גדלה והתחנכה. היא למדה מתמטיקה שימושית ומדעי המחשב לתואר שני.
בגיל 24 עלתה ארצה כדי להשלים את לימודי הדוקטורט בשפות תכנות בטכניון בחיפה. לאחר סיום הלימודים נדדה מארק לארה"ב כדי לעבוד במעבדת המחקר של IBM, ומקץ שנים אחדות שבה ארצה, לצוות מעבדת המחקר של החברה בחיפה. ב־2006 הקימה את מרכז הפיתוח של גוגל בישראל, ובשנת 2013 התמנתה לראש מעבדות המחקר של יאהו בישראל ובהודו, בדרגת סגנית נשיא בחברת יאהו העולמית.
בשנת 2017 עברה לאמזון, לתפקיד סגנית נשיא לתחום הפיתוח, שבו היא מחזיקה עד היום.

אורית מסמי (צילום: שלומי יוסף)
אורית מסמי (צילום: שלומי יוסף)

38. אורית מסמי, מ"מ מנכ"ל פורום חברות הקדישא בישראל

הנה מנהלת שסביר להניח שפוטנציאל השוק שלה כולל את כולנו, שכן אורית מסמי היא מי שמנהלת את פעילותן של חלק גדול מחברות הקדישא בישראל.

היא מגדירה את עצמה כדתייה ליברלית, וברוח זו פעלה רבות לקידום הלוויות שמשקפות את רצונות הנפטרים ומשפחותיהם, כך שכיום אפשר לראות יותר ויותר הלוויות שנערכות בבתי עלמין דתיים וכוללות סממנים שהתרגלנו לראות בטקסי קבורה אזרחיים. דבר נוסף שקידמה מסמי הוא פיתוח והטמעה של אפליקציית GEAVEZ. מסמי גם מובילה את הדיונים של החברות קדישא עם הממשלה, ובין היתר היא תובעת מהמדינה להשתתף במימון מבנים לקבורה רוויה.  

בתוך הארגונים שאותם היא מאגדת זוכה מסמי להצלחה גדולה, בעיקר במאבק בתופעה המכוערת של ה"מאעכרים" בבתי העלמין שמנסים לנצל משפחות אבלות ברגעי חולשתן. עם זאת, לאישה בארגון בעל אופי גברי מובהק יש עוד דרך לעשות. אף שהיא המנכ"ל בפועל, היא מוגדרת רק כממלאת מקום המנכ"ל, ובפרסומים אחרים כ"סמנכ"ל". בעבר הסבירה ל"מעריב" כי הדבר נועד להקל על קהילות מהזרמים הקיצוניים יותר להשלים עם עמידתה בראש המערכת, והוסיפה: "כולם יודעים שאני מי שמנהלת בפועל, אז להתעקש על אות אחת קטנה?".

לאה ופנר, מנכ''לית ההסתדרות הרפואית בישראל (צילום: באדיבות ההסתדרות הרפואית )
לאה ופנר, מנכ''לית ההסתדרות הרפואית בישראל (צילום: באדיבות ההסתדרות הרפואית )

37. לאה ופנר, מזכ"לית ההסתדרות הרפואית בישראל

עו"ד לאה ופנר משמשת כמזכ"לית ההסתדרות הרפואית, ארגון המאגד כ־95% מכלל הרופאים בישראל. ופנר היא אחת הבכירות בארגון, שמרבית הבכירים בו הם רופאים, ובעבר הובילה מאבקים מקצועיים לצדו של פרופ' ליאוניד אידלמן והמשיכה בתפקידה בעת כהונתו של פרופ' חגי לוין, תקופה שבחלקה התנהל הארגון לצד משבר הקורונה, על כל השלכותיו על ציבור הרופאים. השכלתה של ופנר אינה מתחום הרפואה, אך כמי שמלווה אותו בתפקיד מרכזי זה זמן רב, היא עסקה רבות בנושאים הקשורים למעמד הרופאים, לתקנים, לשכר, לתקצוב המערכת ולסוגיות נוספות הנוגעות לרווחתם של הרופאים בישראל, ואם תרצו, כפועל יוצא מכך, גם בבריאותם של אזרחי ישראל.

בראיון שנערך עמה לפני שבועות ספורים אמרה ופנר את הדברים הבאים על תפקוד המערכת הרפואית בעת הקורונה: "המשבר הזה הוכיח את מה שכולנו בתוך מערכת הבריאות זועקים כבר הרבה שנים, המערכת לא הייתה מוכנה למשבר ועבדה על הקשקש", כן הוסיפה: "הקורונה הוכיחה לכולנו שהדבר החשוב ביותר במערכת הבריאות הוא ההון האנושי".

בראיון אחר התבטאה בנושאים שמחברים בין העולם הטכנולוגי לרפואי, והגדירה את האתגר שמביאה עמה הרפואה המקוונת, שהתבססה במהלך משבר הקורונה כמשמרת את היחס האנושי והאינטימי בין הרופא למטופל גם כאשר לא מתקיים ביניהם מגע ישיר.

גלי שבד  (צילום: סיון פרג')
גלי שבד (צילום: סיון פרג')

36. גלי שבד משנה למנכ"ל, מנהלת אגף שיווק ואסטרטגיה ודוברת קבוצת כלל

גלי שבד היא אחת מחברות ההנהלה הבכירה הוותיקות בכלל ביטוח ופיננסים. היא נכנסה לתפקידה כסמנכ"לית בשנת 2013, ומאז מילאה אותו בהצלחה והפכה לסמנכ"לית בכירה ולמשנה למנכ"ל.

למרות השיתוק שאחז חלק מענפי המשק במהלך 2020, שבד יכולה לסכם שנה רבת פעלים בתקופת הקורונה, שהיוותה המשך ישיר לקמפיינים ולמוצרים שהשיקה כבר בשנת 2019 כמו כלל VAR וכלל EXPRESS (עם קמפיינים זכורים וזוכי פרסים שבהם כיכבה דמותו האיקונית של החתול שמיל).

בחודש יולי 2020 זכתה כלל בפרס "ההשקה המוצלחת ביותר לרבעון הראשון של השנה" עבור קמפיין ההשקה לאפליקציית "הלחצן של כלל". ולא רק הקמפיין הפרסומי היה מוצלח: החברה דיווחה על יותר מ־100 אלף הורדות של האפליקציה כבר בחצי השנה הראשונה להשקתה. כן זכתה החברה בחודש דצמבר 2020 בדירוג הגבוה ביותר שמפרסם ארגון "מעלה", על שילוב נושאים מתחום האחריות התאגידית בפעילות השוטפת של החברה.

איילת פריש (צילום: סיון פרג')
איילת פריש (צילום: סיון פרג')

35. איילת פריש, יועצת אסטרטגית ומומחית למיתוג מנהיגים ומדינות

איילת פריש היא אחת מהיועצות האסטרטגיות המובילות במדינה, מומחית למיתוג מנהיגים ומדינות, אשר נודעה כיועצת התקשורת והמיתוג של הנשיא שמעון פרס. בעזרת הניסיון, היצירתיות והקשרים הענפים שלה היא ביססה את "פריש ייעוץ אסטרטגי" כמובילה במתן שירותי מיתוג, פיתוח עסקי, ניהול משברים וייעוץ תקשורתי למדינות, למנהיגים, לחברות, לארגונים בינלאומיים ולאנשי עסקים מהשורה הראשונה בארץ ובעולם.

פריש קצרה שבחים רבים על הובלת בית הנשיא והעומד בראשו לשיאים של פופולריות, חשיפה תקשורתית והובלת קמפיינים בינלאומיים. עם לקוחותיה נמנים הפילנתרופ ואיש העסקים סילבן אדמס, שעבורו ניהלה את התקשורת והמיתוג של אירוע הספורט הגדול ביותר בישראל - מרוץ האופניים היוקרתי ג'ירו ד'איטליה - והופעתה של מדונה באירוויזיון בתל אביב; השקת מרכז הסייבר העולמי בניו יורק בראשות היזם אראל מרגלית במסגרת Margalit Startup City; ייעוץ תקשורתי לפרקליט האמריקאי אלן דרשוביץ; מיתוג ואסטרטגיה של זאפה - קבוצת התרבות והמוזיקה המובילה בישראל.

בשנים האחרונות פריש משמשת גם כפרשנית בתוכניות טלוויזיה.

דגנית קרמר (צילום: אלירן אביטל)
דגנית קרמר (צילום: אלירן אביטל)

34. דגנית קרמר, משנה למנכ"ל פלאפון, יס ובזק בינלאומי

לפני מינויה לתפקידי ניהול בכירים בקבוצת בזק, הייתה דגנית קרמר ב־012 סמייל, שם עסקה בתפקידי ניהול, שהאחרון בהם היה ראשות אגף בחטיבת הלקוחות העסקיים. בהמשך הפכה לסמנכ"ל פלאפון, ואט־אט כינסה תחתיה תחומי אחריות מגוונים, עד שבשנת 2019 נכנסה לתפקיד סמנכ"לית חטיבת הלקוחות גם ביס ובבזק בינ"ל. היא הייתה ממונה על ניהול האופרציה של תהליך הסינרגיה בין החברות, על תמיכה במהלכי שירות בקרב הלקוחות וקידומם ועל הטמעת התפיסה שהחברות מאפשרות ללקוחותיהן פתרונות תקשורתיים המרוכזים כולם תחת קורת גג אחת.

בעת משבר הקורונה נאלצה להתמודד, כמו ארגונים גדולים אחרים, עם האתגרים שניצבו בפניה. כ־80% מכוח האדם בחברות עבדו מהבית. אז היא העריכה כי מגמה זו של עבודה מהבית תימשך גם כשיחלוף המשבר, שכן, לדבריה, התמורה שקיבלו מהעובדים הייתה טובה מאוד, לצד פתרונות נוחים ללקוחות. היא הסבירה אז שדווקא מפני שהיא מנהלת של שלוש חברות בתחום התאפשרה לה גמישות במציאת פתרונות משולבים ללקוח. כן העלתה על נס את העובדה שעבודה מהבית משפרת את היכולת להציע פתרונות תעסוקתיים לפריפריה. למרות התאמת ביצועי החברות בניהולה לצורכי השעה, מחאות העובדים שליוו את ראשית המשבר לא פסחו עליה, וקבוצה של ועד עובדי פלאפון הפגינה מול ביתה.

יפית אטיאס־לוי (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
יפית אטיאס־לוי (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

33. יפית אטיאס־לוי, סמנכ"לית שיווק השקמה (רמי לוי)

לפני כמעט שלוש שנים הדהים רמי לוי את עולם הקמעונאות כשהכריז כי מי שתירש את מקומו ותהיה מנכ"לית רשת שיווק השקמה אחריו היא בתו יפית, סמנכ"לית השיווק של הרשת ומי שהייתה אחראית להשקה המוצלחת של המותג הפרטי שלה, לבניית מועדון הלקוחות, להרחבת השימוש בכרטיס האשראי המשויך אליה ולמהלכים אסטרטגיים חשובים נוספים. לכל מי שהביע תמיהה ענה לוי כי הוא בטוח שהיא תנהל את העסק טוב יותר ממנו.

אטיאס־לוי צמחה בעסק המשפחתי, עוד כשהיה רק דוכן בשוק מחנה יהודה, ובגרה אל תהליך התרחבותו לרשת סופרמרקטים (בסניף הראשון שימשה כקופאית, עוד כתלמידה בחטיבת הביניים). מיזם האופנה של הרשת היה הראשון שניהלה.

אטיאס־לוי היא דמות צבעונית ולכאורה גם מלאת ניגודים. היא מעידה על עצמה כמי שנמנעת מאכילת בשר, אך כמובן לא מלעסוק בשיווקו. בעשור האחרון עברה תהליך של התחזקות והתקרבה לאורח החיים החרדי. בעבר התבטאה בנושא וטענה שחל שינוי ביחסם של עמיתיה הגברים מרגע שהקפידה להופיע ברבים עם כיסוי ראש. היא אף העידה על כך שהצביעה במערכת הבחירות הקודמת לש"ס.

מיטל שירן הראל, בנק לאומי (צילום: אילן בשור)
מיטל שירן הראל, בנק לאומי (צילום: אילן בשור)

32. מיטל שירן הראל, סמנכ"לית שיווק, בנק לאומי

החיבור של מיטל שירן הראל לעולמות השיווק והפרסום החל בעת שהייתה סמנכ"לית לקוחות בפוגל־אוגילבי. נוסף להתמקצעות בתחום הפרסום, היא מילאה שורה של תפקידים בבזק ובבזק בינלאומי, ולפני כשמונה שנים עברה לבנק לאומי.

עם תחילת משבר הקורונה, באפריל 2020, שינה המנכ"ל החדש של הבנק חנן פרידמן את המבנה הניהולי, ואגף השיווק בראשותה עבר לפעול תחת החטיבה הבנקאית.

בקיץ 2020, תקופת "בין הסגרים", כשנדמה היה שהחיים חוזרים אט־אט למסלולם, היא יזמה עם עיריית חדרה את "מיוזיק פארק נחל חדרה", שהיה אמור לשמש אכסניה פתוחה למופעי מוזיקה של מיטב הזמרים בישראל, אך הנגיף (והממשלה בעקבותיו) מנע מהחזון להתממש. גם תחומי פעילות אחרים ביטאו התאמה לרצון של הישראלים לצאת ולבלות באותם ימים, הלך רוח שהחזיק מעמד עד לסגר השני בערב ראש השנה. לכן השיקה באוגוסט את מבצע "קיץ משפחתי" בתוכנית לאומי גודיז.

דפנה נעים שאול  (צילום: שי וידר)
דפנה נעים שאול (צילום: שי וידר)

31. דפנה נעים שאול, סמנכ"ל שיווק, מכירות ופרסום במפעל הפיס

התפקיד שאותו ממלאת דפנה נעים שאול, סמנכ"ל שיווק, מכירות ופרסום של מפעל הפיס, שונה באופיו מרוב התפקידים שממלאות עמיתותיה הנושאות בתואר דומה. מצד אחד, מדובר במונופול בתחום ההגרלות בישראל, כלומר - אין תחרות (לכאורה). מצד שני, ההצלחה אינה נמדדת רק במדדים כספיים אלא גם בעשייה למען החברה ובתרומה לקהילה.

המתח הזה, המלווה את הרצון לאזן בין הצלחה עסקית כמקובל בכל ארגון מסחרי לבין הרצון לשמור על ערכים ולייצר עשייה חברתית, עומד בבסיס התנהלותה של נעים שאול בתפקיד. בעבר אף התבטאה בנושא כאשר אמרה ל"מעריב": "האתגר בתפקיד הוא פיצוח של מודל עסקי־חברתי: מצד אחד, הובלה של יעדים עסקיים ופיתוח תפיסות פורצות דרך, מצד שני מחויבות לעשייה ולערכים חברתיים". באותו ראיון התייחסה נעים שאול גם לחלוקה בין הצלחה בתפקיד לבין הצלחה פנים־ארגונית, כשאמרה: "לייצר הצלחה וערך לארגון ותחושת שייכות לעובדים".

מיד כשהחל משבר הקורונה והוכרז הסגר הראשון, שינתה נעים שאול את תמהיל ההטבות למנויי הפיס כך שיתאימו למצב החדש. בד בבד סיפקה הקורונה גם הזדמנויות יוצאות דופן לעשייה חברתית כמו חלוקת מזון לקשישים ולאוכלוסיות בסיכון ופרויקטים כמו "מפעל הפיס ומד"א בקהילה".