30. אפרת צור - סמנכ״לית שיווק ואסטרטגיה איקאה ישראל

חלפו שמונה שנים מאז נכנסה אפרת צור לתפקיד סמנכ"לית שיווק ואסטרטגיה של איקאה תחת המנכ"ל דאז שלומי גבאי. הבחירה לא הפתיעה איש, שכן במשך יותר משש השנים שקדמו למינוי ניהלה צור את חטיבת המזון והבריאות של שסטוביץ' ורכשה ניסיון בעבודה עם גופי ענק בינלאומיים. צור למדה באוניברסיטת בר־אילן, היא בעלת תואר ראשון בניהול ושיווק ותואר שני בתקשורת פוליטית ועיתונאות. את דרכה הניהולית החלה כמנהלת מכירות בביטוח ישיר.

צור מחוברת היטב לפילוסופיה העסקית של ענקית הריהוט שמגלגלת מדי שנה מחזור של עשרות מיליארדי דולרים ברחבי העולם: התייחסות אל המרחב הביתי כאל מקום שמגדיר זהות וקשרים בין בני אדם, לצד פרקטיקה כמוטיב מרכזי בעיצוב הרהיטים. בשנת 2019, תחת צור, השיקה איקאה מיזם חברתי. החברה פרסמה רשימה של פריטים הניתנים להדפסה במדפסות תלת־ממד ומתחברים לפריטי הריהוט של הרשת, וכך מסייעים לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים להשתמש בהם. היוזמה הפכה לשיתוף פעולה כלל־עולמי וזיכתה את החברה בשורה של פרסים.

אפרת צור (צילום: רמי זרנגר)
אפרת צור (צילום: רמי זרנגר)

29. דינה נבות - סמנכ"לית ומנהלת חטיבת השיווק, בנק מזרחי־טפחות

דינה נבות משמשת כמנהלת חטיבת השיווק של בנק מזרחי־טפחות בדרגת סמנכ"לית זה תשע שנים. נבות העצימה את המהפך שעבר בנק המזרחי בדור האחרון, מבנק מגזרי שהיה מזוהה עם הציונות הדתית, לבנק שפונה לכלל אזרחי ישראל, והיא נחשבת למנהלת חריגה בתחום השיווק הבנקאי, השמרני באופיו. היא אינה חוששת מפריצת גבולות קריאטיביים, תכונה שסייעה לה להוביל קמפיינים ישירים, כאלה שאינם מפחדים לתקוף בנקים אחרים, ולנקוט טקטיקה שאינה מקובלת בענף, גם כאשר שמם של המתחרים אינו מוזכר במפורש.

כך היה עם מסעי פרסום שתקפו את הבנקים המתחרים על שאיבדו, לכאורה, את המגע האישי והאנושי בעידן הדיגיטלי. זאת ועוד: נבות לא חששה לשבור מוסכמות כאשר הבנק צילם קמפיין בשוק הכרמל עם הסוחר הידוע בכינויו "ינעל העולם" וכשהעלה קמפיין לעידוד עסקים קטנים שבו כיכב לצד בנדק גם השחקן והקומיקאי דבל'ה גליקמן. הפרסומת הציגה את מזרחי־טפחות כבנק שמעניק סיוע אמיתי לעסקים קטנים ומבין את מצוקותיהם לנוכח האתגרים שזימן לפתחם משבר הקורונה.

דינה נבות  (צילום: יח''צ)
דינה נבות (צילום: יח''צ)

28. גאולה אבן־סער - עיתונאית, כאן תאגיד השידור

אף שגאולה אבן היא עיתונאית ותיקה ומוערכת, דירוגה ברשימה נובע גם מהיותה אשתו של המועמד לראשות הממשלה וראש מפלגת תקווה חדשה גדעון סער, ובמילים אחרות: בקונסטלציה פוליטית מסוימת מאוד, אך לא מופרכת, היא עשויה להיות רעיית ראש הממשלה, התפקיד שאותו ממלאת שרה נתניהו ב־12 השנים האחרונות. אבן נולדה בחיפה, בגרה בבת ים והייתה עיתונאית כבר בעת שירותה הצבאי בגלי צה"ל. בהמשך מילאה מגוון תפקידים בערוץ הראשון.

נישואיה השניים (ב־2012) לסער גרמו לה לשבות מעת לעת מהגשת אקטואליה בשל עיסוקו הפוליטי. גם בעיצומם של ימים אלה, טרם בחירות, שוהה אבן בחופשה ללא תשלום מכאן 11, הפלטפורמה התקשורתית שאליה המשיכה לאחר סגירת הערוץ הממלכתי והקמת תאגיד השידור הציבורי. אם אכן תצלח תוכניתו הפוליטית של סער ותוביל אותו לתפקיד ראש הממשלה, יהיה מעניין לראות איזה חלק תיקח אבן בחיים הציבוריים.

גאולה אבן (צילום: רפי דלויה)
גאולה אבן (צילום: רפי דלויה)

27. זיוה איגר - מנהלת הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי וקידום השקעות זרות

אל"מ במיל' זיוה איגר שירתה כ־27 שנים במערכת הביטחון והייתה ממובילי פרויקטים ביטחוניים חשובים כמו החץ, כיפת ברזל ושרביט קסמים.
לאחר שחרורה מצה"ל - ובשל הניסיון הרב שרכשה בתחום ניהול פרויקטים להגנה אזרחית - עבדה איגר עם השר לשעבר גלעד ארדן בעת כהונתו (גם) כשר הממונה על הגנת העורף. מאוחר יותר מונתה למנהלת רשות חדשה במשרד הכלכלה: הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי וקידום השקעות זרות במשרד. התואר הארוך הזה מתאר שיתוף פעולה תעשייתי והשקעות בהיקף של יותר מ־4 מיליארד דולר בשנה. תחומי האחריות של הרשות כוללים, בין היתר, את תחום רכש הגומלין: חברות זרות שזכו במכרזים גדולים בישראל ומחויבות, כחלק מההסכם, לרכוש מיצרנים מקומיים. לתפקיד הרשות בפרויקטים כאלה יש משמעות גדולה, שכן לעתים מתקיים ניגוד אינטרסים בין הרצון לשמור על התקציב להקפדה על רכש גומלין במסגרתו. לכן ממוצע רכש הגומלין בפרויקטים לאומיים עומד על כ־35% בלבד.

יש לציין לזכותה של איגר כי היא מצליחה להביא את סך רכש הגומלין ברוב הפרויקטים שעליהם היא ממונה אל אחוז גבוה בהרבה, מה שמזרים סכומים נכבדים לתעשייה המקומית. היא גם אחראית על Invest in Israel, הגוף לעידוד השקעות זרות בישראל.

זיוה איגר (צילום: יוסי זמיר)
זיוה איגר (צילום: יוסי זמיר)

26. אורנה הוזמן־בכור - יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד

אורנה הוזמן־בכור נולדה בתל אביב, למדה מינהל עסקים לתואר ראשון באוניברסיטת מערב לונדון ולתואר שני באוניברסיטת בר אילן. מאז 1995 שימשה במגוון משרות בשירות הציבורי ובמגזר הפרטי. בשנת 2011 הפכה למנכ"לית המשרד לשיתוף פעולה אזורי, וב־2013 מונתה למנכ"לית המשרד לתשתיות לאומיות. לאחר שנתיים הפכה למנכ"לית משרד הפנים, ובשנת 2017 מונתה לתפקיד יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, שבו היא מחזיקה עד היום.

מהחלטותיה הבולטות בתפקידה כיו"ר נמל אשדוד ראויה לציון רכישתו של ציוד מנופים מיוחד בקיץ 2019, שהביאה להגדלת נפח האחסון של המכולות באמצעות העמסתן לגובה רב. זו יכולת שמשפרת, ובעיקר מקצרת, את השירות הניתן לאוניות הממתינות מול חופי ישראל, והיא צפויה לאפשר לנמל להתחרות בנמלים אחרים בסביבה שהופכת ממונופוליסטית לתחרותית, עם השלמת בנייתם של נמלי ים בבעלות פרטית (הנמל הפרטי באשדוד צפוי להיפתח במאי 2021). לאחרונה צידדה הוזמן־בכור בהסכמי השלום עם מדינות המפרץ, והביעה תקוותה שפירותיהם יורגשו היטב בנמלי הים של ישראל.

אורנה הוזמן בכור (צילום: רונית שטיין)
אורנה הוזמן בכור (צילום: רונית שטיין)

25. נורית דאבוש - מרצה לאסטרטגיה תקשורתית, הקריה האקדמית אונו

ספק אם יש עוד הרבה אנשים בישראל, נשים או גברים, שיש להם נגיעה כדירקטורים בגופים, במוסדות ובתחומים רבים כל כך כפי שיש לנורית דאבוש, המכהנת כדירקטורית בבנק יהב, כחברת מועצת המוסד לביטוח לאומי וכמרצה לאסטרטגיה תקשורתית בקריה האקדמית אונו. דאבוש החלה את הקריירה שלה בשירות המדינה במחלקת המחקר של הביטוח הלאומי. בימיו של אריאל שרון במשרד השיכון שימשה כסגנית דובר המשרד, ובהמשך כדוברת האגודה למען החייל. בד בבד החלה לשמש כיועצת אסטרגית בכמה פרויקטים ברמה הלאומית וכן כמרצה לתקשורת.

היא הייתה יו"ר תיאטרון הבימה במשך כשלוש שנים (ועוד שנתיים נוספות קודם לכן בתפקיד סגן היו"ר), הייתה יו"ר חברת גני יהושע וכיהנה כדירקטורית בגופים ציבוריים רבים. עם זאת, עיקר פועלה של דאבוש הוא בתחום התקשורת. היא הייתה חברה במועצת הרשות השנייה לשידורי טלוויזיה ורדיו, ובשנת 2005 מונתה בידי שרת התקשורת דאז דליה איציק לעמוד בראש הרשות.

גולת הכותרת של פעילותה בשנת 2020 הייתה השקה של קרן חירום לסיוע לילדים בספורט. "חוסן לאומי נבחן, בין היתר, במרכיב הקהילתי", אמרה דאבוש והבטיחה כי לא יהיה בישראל ילד שלא יוכל להתאמן בגלל מצוקה כלכלית.

נורית דאבוש (צילום: אלוני מור)
נורית דאבוש (צילום: אלוני מור)

24. אופירה אסייג - עיתונאית, מגישת התוכנית "אופירה וברקו"

השנה האחרונה הייתה זו שבה מיצבה עצמה אופירה אסייג כאשת תקשורת מובילה. גם אם עד לפני זמן לא רב כלל כרטיס הביקור שלה בעיקר את תחום הספורט, התוכנית שהיא מגישה לצד אייל ברקוביץ', המשודרת בערב שבת, הכניסה אותה אל כל סלון בישראל. הצלחת התוכנית הפכה אותה גם לטאלנטית של הזכיינית קשת 12, ומאז נדמה כי קשה לעבור ערב בלי לצפות בה, בין אם בתוכניתה שלה ובתוכניות ריאליטי כמו "הזמר במסכה" ובין אם כסלבריטאית בתוכנית של גיא פינס. ויש לה גם דמות משלה ב"ארץ נהדרת", שהכניסה אותה להיכל התהילה של הישראליות.

ההתחזקות הגדולה של אסייג השנה קרתה בעיקר בזכות יכולותיה כמראיינת. גם מי שיחלוק על גישתה וסגנונה לא יוכל להתעלם מהעובדה שהיא זו שמצליחה, כמעט בכל משדר שלה, לחלץ כותרות. ולראיה - הפוליטיקאים הבכירים ביותר משחרים לפתחה, אף שהם יודעים שאירוח אצלה ואצל ברקוביץ' אינו תמיד חוויה קלה, וודאי שלא קונבנציונלית. מבין השניים אסייג נחשבת למתונה יותר. ברקוביץ' הוא זה שנהנה לשחק את הילד הרע, והיא עוטה את ארשת המחנכת.

אופירה אסייג (צילום: קיץ ברבנר)
אופירה אסייג (צילום: קיץ ברבנר)

23. עדי סופר תאני - מנכ"לית פייסבוק ישראל

זו הייתה שנה מאתגרת מאוד לפייסבוק העולמית, שניצבה מול שורה של חקירות רגולטוריות בארצות הברית, בבריטניה ובאיחוד האירופי. עיקר הנושאים שנבדקו הם מתחום הסיוע להפצת פייק ניוז, שימוש בנתונים פרטיים של הגולשים וכן שיתופי פעולה עם ענקיות אחרות בתחום במטרה לבסס את מעמדה בתחום הפרסום המקוון. לשמחתה של סופר תאני, הייתה לאירועים אלה השפעה מועטה בלבד על פייסבוק ישראל, אם כי לא מן הנמנע שגם הרגולטור הישראלי ירצה להשתתף בטרנד הפיקוח העולמי על פייסבוק, אם וכאשר תיחלץ המערכת הפוליטית מסחרור הבחירות הנמשך כבר יותר משנתיים.

בינתיים נדרשה סופר תאני לנושא עיקרי חדש: עדכון תנאי הפרטיות באפליקציית המסרונים וואטסאפ (שנדחה בינתיים בשל הסערה הציבורית שעורר) וקשרי הגומלין בינה לבין פייסבוק. בפוסט שפרסמה טענה סופר תאני כי הן לפייסבוק והן לוואטסאפ אין יכולת או כוונה לקרוא הודעות פרטיות או להאזין למשתמשים בכל דרך שהיא. "זה לא השתנה, וזה לא הולך להשתנות", הדגישה בסיום דבריה. כן אמרה כי ההודעות מוצפנות מקצה אל קצה וכי בחרה להגיב פומבית כדי להזים תיאוריות קונספירציה.

עדי סופר תאני מנכ''לית פייסבוק ישראל (צילום: פייסבוק ישראל)
עדי סופר תאני מנכ''לית פייסבוק ישראל (צילום: פייסבוק ישראל)

22. מיכל הלפרין - הממונה על התחרות

מיכל הלפרין, עורכת דין בהשכלתה, גדלה בירושלים, למדה בה ועסקה בשורה של תפקידים במשרדי עורכי דין גדולים בארץ ובחו"ל. היא התמחתה בדיני תאגידים, במשפט מינהלי, בתביעות ייצוגיות ובהגבלים עסקיים.

אחד האתגרים המשחרים לפתחה של רשות התחרות בשנה הקרובה הוא הפיקוח על ענקיות האינטרנט, נושא שזוכה לעניין ציבורי ורגולטורי רב במדינות אירופה וארצות הברית. בעוד חלק מהבעלים והמנהלים בארגונים גדולים כגוגל ופייסבוק מעידים בפני ועדות פרלמנטריות שונות המנסות להגביל את כוחם (בהיבטים שונים - ממיסוי והגנת הפרט ועד למניעת תחרות), בישראל לא זכה הנושא עד כה להתייחסות רגולטורית משמעותית. עם כל הכבוד לרפורמה בתחום הפארם למשל (שעיקרה הוא הניסיון להגביל את שליטתה של סופר־פארם בתחום), נראה שהפלטפורמות המקוונות הגדולות הן אלה שהופכות לבעלות השפעה מכרעת על הציבור, השפעה שמגיפת הקורונה רק העצימה. תחום זה, לצד המשך המאבק בריכוזיות במשק הישראלי, יהיו כנראה עיקר עיסוקה של רשות התחרות והעומדת בראשה בשנת 2021.

מיכל הלפרין (צילום: תומר יעקובסון)
מיכל הלפרין (צילום: תומר יעקובסון)

21. עינת קליש־רותם - ראש עיריית חיפה

רבים הופתעו מהבחירה בד"ר ענת קליש־רותם לראשות העיר חיפה בבחירות בנובמבר 2018. קליש־רותם היא חיפאית מלידה. היא בגרה בעיר, התחנכה בה, ולאחר שירות צבאי בחיל האוויר למדה ארכיטקטורה בטכניון וסיימה בהצטיינות. מאוחר יותר השלימה לימודי תואר שני בעיצוב עירוני בטכניון, שאותו סיימה בהצטיינות יתרה. לקליש גם תואר ד"ר מהמכון הטכנולוגי בציריך, שווייץ.

ב־2011 נבחרה קליש־רותם לתפקיד יו"ר עמותת האדריכלים של חיפה. באותה שנה גם החלה לכהן בקואליציה לבריאות הציבור, שני תפקידים שחשפו אותה לראשונה לפעילות ציבורית. שנתיים מאוחר יותר התמודדה לראשות עיריית חיפה ולמועצת העיר, שבה זכתה לשלושה מושבים. קליש־רותם וסיעתה שימשו אופוזיציה קולנית לראש העירייה הוותיק יונה יהב. בבחירות הבאות, בשלהי 2018, הגדילה הסיעה את כוחה לארבעה נציגים במועצת העיר, וקליש־רותם הדהימה כאשר זכתה ל־58% מקולות הבוחרים בקרב מול יהב.  

עינת קליש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
עינת קליש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)