נשים החולות בסרטן השד נאצלו השנה להתמודד לא רק עם משבר הקורונה, אלא גם עם המחלה והבירוקרטיה שבאה בעקבותיה. עמותת "אחת מתשע", המסייעת ומלווה נשים המתמודדות עם סרטן השד, מדווחת שנשים הפונות לקבל סיוע כלל לא מודעות או מודעות באופן חלקי מאוד לזכויות המגיעות להן בחוק.

"כשאישה חולה ושבורה נלחמת על חייה, ההתעסקות בבירוקרטיה וההתנהלות מול הגופים השונים הן לפעמים מעבר ליכולותיה", מסבירה שירין ג'ריס, עו"ד מטעם אחת מתשע. כ־900 נשים בשנה החולפת נעזרו בשירותי מיצוי הזכויות בעמותה, שהוא ללא תשלום וכולל מתן אינפורמציה וייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים משפטיים.

אחת מהן היא ויוי קנוביץ' (52) מגן יבנה, נשואה ואם לשניים, שסיפרה: "קיבלתי סיוע מהעמותה בכמה מישורים - עורכת דין שהסבירה לי מה הזכויות שלי, מלווה אישית שהחלימה בעצמה ויודעת בדיוק מה עבד עליי, וכן טיפול פסיכולוגי בעלות סמלית של 50 שקל עבורי ועבור הבת שלי בת ה־18". קנוביץ' חשפה כי בתה, שחששה כי היא תמות, עזבה את הבית לתקופה מסוימת בשל קשיים פסיכולוגיים אדירים. "העמותה הציעה לעזור בטיפול הפסיכולוגי, ובזכותה קיבלתי את הבת שלי בחזרה", אומרת האם.

מנכ"לית העמותה סיגל רצין, סיפרה בשיחה עם "מעריב" על המטרות שעומדות לנגד הצוות במקום: "העצמת נשים היא המשימה שלנו לאורך כל השנה, ויום האישה הוא הזדמנות להביא למודעות את נושא מיצוי הזכויות שלהן".

סיגל רצין, מנכ''לית ''אחת מתשע'' (צילום: יח''צ)
סיגל רצין, מנכ''לית ''אחת מתשע'' (צילום: יח''צ)