שלוש עמותות נשים החליטו לדרוש בעצמן שינוי נוכח האלימות הגואה כלפי נשים בחברה הערבית, והתאחדו לקמפיין מימון ההמונים "מי הבאה בתור?", המבקש להקים גוף שיערוך מלחמת חורמה נגד האלימות המגדרית במגזר, ולצמצם את הנתונים המטרידים למדי, על פיהם 58 אחוזים מהנרצחות בישראל הן ערביות. סמאח סלאימה, עובדת סוציאלית ומסיידת עמותת "נע"ם - נשים ערביות במרכז", סיפרה היום (שישי) בתוכניתה של ג'ודי שלום ניר מוזס ב-103FM על המיזם החשוב: "אנו רוצות להילחם בכוחות החושך שמחזירים אותנו אחורה". 

"מתחילת השנה נרצו 12 נשים בישראל, ובכלל, 58 אחוז מהנרצחות הן נשים ערביות וזה אומר שהסיכוי שאישה ערבייה תיפגע ותאבד את החיים שלה בגלל גבר אלים בסביבתה הוא הרבה יותר גבוה ביחס לאישה יהודייה", אמרה סלאימה בפתח הראיון. "עם כל ההפקרות והנשק הבלתי חוקי והשתלטות ארגוני הפשע על החיים שלנו החלה עלייה ברצח נשים. הרצח של הפעילה הפמיניסטית הממונה על השוויון המגזרי במועצת שפרעם ואמא על ידי מטען שהופעל מרחוק, והילדה בת ה־28 שלא עשתה רע לאף אחד, ורק עשתה טוב לחברה שלה - ופוצצו את הרכב שלה. זה היה רצח מזעזע שלא פוענח, כמו 80 אחוז מהרציחות של הנשים הערביות. הדבר הזה, הוא מה שדחף אותנו לפעילות".

על הפעילות של העמותות סיפרה: "אנחנו שלושה ארגוני נשים ערביות שחברנו יחד מתוך מטרה לייצר סולידריות ולהתגייס יחד כל החברה הישראלית - הערבים והיהודים כאחד - בכדי לפתור את זה. יש פה נשים שמותקפות בגלל שהן נשים. אנחנו רואים את הרגרסיה בכל הקשור לזכויות נשים ורוצים להילחם בכוחות החושך שמחזירים אותנו אחורה".

"אנחנו מתחילות לגדל דור אחר של גברים צעירים, וכבר יש לנו ניצנים של הצלחה. יש צעירים ערביים שמנהלים אורח חיים שוויוני יותר ומכיל יותר. גברים שמנהלים זוגיות בריאה ואבהות מודרנית. נשים ערביות פורצות דרך בתחום העבודה והאקדמיה", הוסיפה.

במענה לשאלה האם אצלה בבית יש שוויון אמרה סלאימה: "אני חושבת שאין בית שיש בו שוויון מלא. בעלי הוא היסטוריון, יש לי שלושה בנים ואני מנסה לגדל אותם בצורה שהם יהיו גברים מסוג אחר. גברים שיראו את הנשים בחייהם כשוות, ושייקחו אחריות על הזוגיות שלהם. אני עובדת סוציאלית ומנהלת ארגון נשים, ויודעת שצריך לחנך בעיקר את הגברים בעניין הזה. לצד המדוכא יש אינטרס גדול, והצד החזק והפריבילגיה למה שהוא יוותר על זכויות היתר שלו. אנחנו רוצים להקים תשתית אלקטרונית ודיגיטלית לנשים שנמצאות במסוכנות. המיזם הזה הוא לכולם, ואנחנו רוצים שכל החברה תתגייס".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM