עשן שריפה בשדה קוצים עשוי לגרום לעלייה בשיעורי ההדבקה של נגיף הקורונה, כך עולה ממחקר חדש של המרכז לרפואה גנומית במכון לחקר המדבר (DRI), מחוז הבריאות של מחוז וושאו (WCHD), ובריאות ידועה (Renown) ברינו, נבאדה.

המחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Exposure Science and Epidemiology Environmental, בדק האם חומר חלקיקי עדין הנקראים PM2.5, שמקורן בשריפות שפגעו בנבדה בקיץ 2020, קשור לשיעור מוגבר של הידבקות בנגיף. 

החוקרים מצאו גידול של 17.7% בבדיקות חיוביות של קורונה בנבאדה בתקופה בהן השתוללו שריפות באזור. לצד זאת, מחקרים קודמים מרחבי העולם מצאו קשר בין רמות גבוהות של זיהום אוויר לבין זיהומיות מוגברת וחומרת הנגיף. מתוצאות מחקר זה עולה כי הרגישות המוגברת לקורונה בעקבות חלקיקי ה-PM2.5 יכולה לנבוע ממספר סיבות שונות. 

אחת הסיבות האפשריות היא ש PM2.5 מגביר את הרגישות לנגיפי נשימה באמצעות תגובות חיסוניות משונות, כולל דלקת. ייתכן שעשן השריפה עזר לנגיף לשרוד ולהתפשט יותר, מכיוון שהוכח כי חלקיקים קטנים יכולים להגביר את התפשטותם ואת הישרדותם של חיידקיים ויראליים.

סיבה אפשרית נוספת היא שריכוזים גבוהים של דו תחמוצת החנקן הסביבתי (NO2) ו- PM2.5 מביאים לביטוי יתר של הקולטן ACE2, הקולטן דרכו נגיף הקורונה נכנס לתאים, בדרכי הנשימה. לא ברור אם השפעה כזו מתרחשת בחשיפה לזמן קצר או לטווח ארוך בלבד.

החוקרים ציינו כי שיעורי ההדבקה עשויים להיות מושפעים גם מגורמים שאינם ביולוגיים, כמו אנשים שמתאספים בבית במקום בחוץ בגלל העשן. בנוסף, החלטות מדיניות הנוגעות לשמירה על שטחים ציבוריים מקורים פתוחים או לא יכולה להשפיע גם כן.

עוד נמצא במחקר כי ריכוזי PM2.5 נטו לגרום לשיעורי חיוביות מוגברים יומיים עד שישה ימים לאחר רישום הריכוזים, מה שמעיד על השפעה מצטברת קצרה יחסית של PM2.5 משריפות על הנגיף. 

"התוצאות שלנו הראו עלייה ניכרת בשיעור החיוב של קורונה, בתקופה בה הושפענו מעשן כיבוי אש משריפת הקוצים בקליפורניה", אמר דניאל קייזר, מחבר המחקר המשותף ועוזר מדען המחקר של מדעי נתונים ב- DRI. 

מועד פרסום המחקר הוא במקביל לשריפת קוצים עצומה באורגן שבארה"ב, שם נשרפו כמעט 500 קילומטרים רבועים. גם בישראל, נרשמו מספר שריפות גדולות בחודשים האחרונים. זאת, לצד העלייה בתחלואה במדינה.