רוב הסיכויים שאתם בבידוד כרגע - זו פשוט הסטטיסטיקה. אם אתם לא בבידוד, עוד מעט תקבלו הודעה להיכנס לאחד. אנחנו בשיאו של גל תחלואה באחד הווריאנטים הכי מדבקים שידענו מאז תחילת מגיפת הקורונה. כך שבידוד הוא מצב קיומי ורק שאלה של זמן. או שאתם לפניו, או אחריו או במהלכו. או שכל התשובות נכונות (בעיקר אם יש לכם ילדים).

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

רבים מהנדבקים טוענים שאין להם מושג איך הם נדבקו, הם הרי מקפידים על מסיכות (כמובן) ומשתדלים להימנע מהתקהלויות. מצד שני, אחרי שנתיים של מגיפה כולנו משוועים לקצת שגרה - שהילדים ילכו לבית הספר ולגן, שהמבוגרים יוכלו להגיע מדי פעם למשרד ובסופי שבוע להיפגש עם משפחה קרובה או חברים. אילו מהפעולות הללו בטוחות ואילו מגדילות את הסיכון להידבק? בדיוק על השאלה הזאת ביקשו חוקרים לענות, ואיכשהו לייצר מעין סולם או טבלה שיעזרו לאנשים להבין איזה סיכון טמון בכל פעילות, כך שיוכלו אולי לכלכל צעדיהם טוב יותר.

אופן ההדבקה העיקרי של נגיף הקורונה ווריאנט האומיקרון הוא באמצעות רסיסים נגיפיים שנישאים באוויר וננשמים אל תוך הגוף. במחקר שערכו חוקרות וחוקרים מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה ומאוניברסיטת בולדר קולורדו בארה"ב, הם ניסו לכמת את ההשפעה של מגוון גורמים על הסיכון להידבק. הגורמים שהם שיקללו היו: ויראליים (מידת ההדבקה והשכיחות של הנגיף), אנושיים (האם האנשים עטו/לא עטו מסיכה, סוג הפעילות שעסקו בו) ואיכות האוויר (חלל סגור/בחוץ, חדר גדול/קטן, מספר האנשים בחלל, איכות האוורור בחלל).

בדיקת קורונה (צילום: מארק ישראל סלם)בדיקת קורונה (צילום: מארק ישראל סלם)

המחקר ניתח נתונים אמפיריים שנאספו ממקרי הדבקה של מפיצי על - מי נדבק ומי לא, מה היו התנאים במקום ההדבקה, המרחק מהמדביק, גודל החלל, איכות האוורור וכדומה. ובעזרתם בנו החוקרים והחוקרות מודל מתמטי, שמעריך באחוזים את הסיכויים להידבקות במצבים שונים.

הדרך הכי בטוחה להידבק בקורונה היא בעזרת שילוב של הגורמים הבאים, שאותם החוקרים מגדירים כ"אדומים".

גורמי הדבקה "אדומים" (בסיכון גבוה)

  • התקהלות של מספר רב של אנשים בחלל סגור, ללא אוורור מספק. דוגמאות: חדר כושר, מועדון, כיתה.
  • ביצוע פעולות מאומצות או קולניות. דוגמאות: פעילות גופנית, שירה, צעקות או דיבור בקול רם.
  • הסרת מסיכות. דוגמאות: שהות ללא מסיכה כלל, מסיכה על הסנטר, מסיכה רק על הפה ולא על האף.
  • שהות ממושכת באותו מקום.
  • ככל שתשלבו יותר מהגורמים הללו יחד, סיכויי ההדבקה יטפסו ויכולים להגיע גם ל-99 אחוזים (למשל: פעילות גופנית מאומצת בחלל סגור ללא אוורור הולם ובתפוסה גבוהה של אנשים, מבלי לעטות מסיכה ולמשך זמן ממושך = הדבקה כמעט ודאית).

לעומת זאת, הקפדה על התנאים הבאים (שמוגדרים כ"ירוקים" או "צהובים" במחקר), תפחית את הסיכוי שלכם להידבק.

גורמי הדבקה "ירוקים" (בסיכון נמוך)

  • אם אתם חייבים להיפגש עם אנשים אחרים, עשו זאת במקום פתוח, או במקום עם אוורור מצויין
  • תיפגשו עם המינימום ההכרחי של אנשים. רק מי שאתם ממש חייבים לפגוש.
  • תעשו את זה קצר - שהו במחיצת אנשים אחרים רק בדיוק כמה שאתם חייבים. אל תשתהו יותר ממה שצריך.
  • שירה, צעקות ופעילות גופנית הן פעולות שמוטב לעשות ביחידות כרגע, לא בחברה.
  • עטו מסיכות איכותיות, וודאו שהן מתאימות ויושבות היטב על הפנים באופן שמכסה את כל מה שצריך למשך כל הזמן שבו אתם נמצאים בחלל סגור. מהרגע שנכנסתם ועד שיצאתם המסיכה צריכה להישאר עליכם.
  • כך למשל פגישה עם אנשים באוויר הפתוח לא תעמיד אתכם בסיכון משמעותי להדבקה (פחות מאחוז), גם אם חלקכם תהיו בלי מסיכות ואפילו אם תעשו פעילות מאומצת כמו ספורט או שירה בקולי קולות.