פרסום מדעי ב-Lancet הציג כי תרסיס האף אנוביד נמצא אפקטיבי בטיפול בקרב חולי קורונה וחיסל את הווירוס בתוך 24 שעות. חברת SaNOtize, המשווקת בישראל את תרסיס האף אנוביד (NONS), חשפה תוצאות ניסוי של התרסיס, שם הוצג כי המוצר צמצם את העומס הויראלי בקרב חולי קורונה מאומתים בשיעור של 94% תוך יממה וב-99% לאחר שתי יממות בקרב חולים בסיכון גבוה. המחקר בוצע במהלך ההתפשטות המהירה של הווריאנטים דלתא ואומיקרון, דבר זה מעיד כי התרסיס יעיל נגד ווריאנטים שעוררו דאגה ברחבי העולם. 

מחקר מצא: תת הזן החדש של האומיקרון עמיד פי 4 לחיסון נגד קורונה
האם בקרוב נחזור לעטות מסכות בטיסות עקב הזן החדש? פרופ' זרקא עושה סדר

חברת הביוטק SaNOtize מוונקובר, שמנוהלת על ידי ד"ר גילי רגב, וחברת התרופות הגלובלית Glenmark Pharmaceutical פרסמו תוצאות של מחקר קליני שביצעו בהודו שמעידות על האפקטיביות של תרסיס האף אנוביד (enovid) המבוסס על הננו מולקולה חנקן חמצני (Nitric Oxide) בטיפול בחולי COVID-19 (קורונה) מבוגרים מאומתים. הננו מולקולה חנקן חמצני היא מולקולה טבעית בעלת יכולות אנטי מיקרוביאליות מוכחות לרבות השפעה ישירה על הוירוס SARS-Cov-2 והוריאנטים שלו, שגורמים לקורונה.

בקרב משתתפי הניסוי שקיבלו את תרסיס האף תוך שלושה ימים מהמועד שאובחנו כחולים, העומס הוויראלי ירד בשיעור של 94% תוך 24 שעות ובשיעור של 99% תוך 48 שעות. זמן חציוני לבדיקת PCR שלילית היה שלושה ימים לאחר תחילת הטיפול בקבוצה שקיבלה את התרסיס, לעומת שבעה ימים בקבוצת הפלצבו. תוצאות דומות התקבלו בניסוי שהתבצע בחודש מרץ 2021 בבריטניה (95% תוך 24 שעות ו-99% תוך 72 שעות).

תרסיס האף אנוביד- משווק בישראל (צילום: SaNOtize)
תרסיס האף אנוביד- משווק בישראל (צילום: SaNOtize)

תרסיס האף פותח בקנדה על ידי חברת SaNOtize, המנוהלת, כאמור, על ידי ד"ר גילי רגב. התרסיס אושר לשימוש בארץ כתכשיר רפואי להגנה מפני וירוסים ומשווק תחת המותג אנוביד ברשתות פארמה ובבתי מרקחת ללא מרשם. בעקבות הניסוי המוצלח בהודו קיבל התרסיס אישור לשימוש כתרופה תחת מרשם בקרב מבוגרים שאומתו כחולי קורונה ונמצאים בסיכון להחמרת המחלה. כמו כן NONS אושר לשימוש כתכשיר רפואי באירופה, הונג קונג, סינגפור, תאילנד, בחריין, אינדונזיה ונפאל.

ד"ר רגב, מייסדת שותפה ומנכ"לית SaNOtize אמרה לרגל התוצאות: "תוצאות הניסוי של NONS מעידות באופן ברור על היעילות והבטיחות שלו בטיפול בחולי קורונה ובווריאנטים שלו. Nitric Oxide חוסם את הכניסה לתאים באף, מחסל את הווירוס ומונע את ההתרבות שלו – וזו הסיבה שהעומס הויראלי יורד כה מהר אחרי השימוש ב-NONS. עומס גבוה של ווירוסים אחראי להיקף גדול של הדבקה, למצב הבריאותי הירוד אחרי הדבקה ולסיבוכים ארוכי הטווח של המחלה (Long Covid). יש עתה עדויות מצטברות ש-NONS הוא אמצעי יעיל לטיפול אנטי ויראלי, וללא תופעות לוואי, שמקצר באופן משמעותי את משך המחלה".

עוד הוסיפה ד"ר רגב כי "העולם מתמודד כיום עם יעילות פוחתת של החיסונים, השפעות לא חד משמעיות של תרופות וויראליות ודאגה מפני וריאנטים חדשים ויש צורך גובר בטיפולים יעילים ובטוחים נגד המגפה. למיטב ידיעתנו, אין אף טיפול אנטי ויראלי ביתי שמצליח להמיר תוצאת PCR חיובית לשלילית במהירות כזו. הפרסום ב-Lancet מראה ש-NONS הוא תרסיס יעיל ובטוח, שמצמצם במהירות את עומס הווירוסים והיכולות הללו הופכות אותו לנשק עוצמתי בארגז הכלים הרפואי הנדרשים לניהול קורונה ולמניעת התפרצויות עתידיות".