כשחושבים על חופשת הקיץ, עולות תמונות פסטורליות: בגדי ים, מים, אבטיח, גלידה, שמש. חופשת הקיץ היא הזדמנות טובה לחוות, להיות יצירתיים ולהתנסות בלמידה בלתי פורמלית. וכמילות השיר “החופש הגדול" של נעמי שמר:

“הכל הכל אני יכול
כי זה החופש הגדול
אבל הכי נחמד בחופש הגדול
פשוט להיות לבד בחופש הגדול
ועל חולות זהב בחופש הגדול
לשכב לי על הגב בחופש הגדול".


המציאות, לפעמים קשה להודות, פחות רומנטית. הילדים אומנם מבלים בים, בבריכה, אצל חברים ובפארקים, אך גם בשעות ארוכות, ארוכות מדי, בבית, אם בשינה ואם בצפייה, לעתים בהייה, במגוון מסכים (טלוויזיה, טלפון נייד, אייפד, מחשב - לא בהכרח בסדר הזה).

חופשת הקיץ ומשקל הגוף
מחקרים רבים שבחנו הרגלי אכילה בחופשת הקיץ ואת השפעתם על משקל הגוף מגלים שהילדים עולים במדד BMI (יחס משקל לגובה) במהלך החופשה.

עיקר הסובלים מהעלייה במשקל הם אלה שמלכתחילה נמצאים בעודף משקל. הילדים במשקל התקין לעומתם, עולים פחות במשקל או שכלל אינם עולים. הילדים הרזים מאבדים ממשקלם, וגם לאלה יש להקדיש תשומת לב.

לעלייה במשקל מגוון סיבות:
ירידה בהוצאה האנרגטית: הפעילות שמתרחשת כשהולכים לבית הספר - ההליכה מהבית לבית הספר, פעילות בהפסקה והחזרה הביתה - מתבטלת. שיעורי הספורט בבית הספר והחוגים אחר הצהריים נמצאים לרוב בפגרה. מצטרפת לכך גם ירידה בזמן השהות מחוץ לבית במשחקי גינה וספורט בגלל החום הכבד של יולי־אוגוסט. את השעות האלה מבלים ילדים רבים בבית בשינה או בזמן מסכים.

עלייה בהכנסה האנרגטית: אין שגרה, והארוחות אינן מסודרות כפי שהיו. ארוחת הבוקר מתאחרת, אם בכלל. הילדים מתעוררים, לרוב, לבית ללא נוכחות הורים, שנמצאים בעבודה, מתעצלים לדאוג לארוחות מסודרות ומתפתים למזון זמין ומהיר. מאחר שהארוחות אינן תמיד משביעות, הן מתפרשות על פני היום והשעות הקטנות של הלילה. המקרר נפתח פעמים רבות. הילדים שבעודף משקל אוכלים עוד יותר, ואלו שאוכל אינו מעסיק אותם בשגרה, לרוב שוכחים לאכול.

עלייה בצריכת מזון אולטרה־מעובד: מזון אולטרה־מעובד הוא מזון תעשייתי, הכולל מרכיבים שמוצו מתוך מזון וכן תוספים היוצרים צבע, מרקם וטעמים תעשייתיים ומתוחכמים, כמו נקניקים, נקניקיות, מאפים מתוקים או מלוחים. מזונות אלו הם לרוב טעימים יותר, בגלל תוספי הטעם ומשפריו או רמות סוכר ו/או נתרן גבוהות במיוחד, וכך יוצא שיש רצון לצרוך מהם יותר.

הם גם לרוב זמינים ונוחים לאכילה וניתן לאכול אותם בכל מקום וזמן. לעתים אף אין צורך בחימום. בחיפוש אחר מענה זמין לילדים, לעתים קל ונוח יותר להורים לקנות מזונות מוכנים. הילדים מזמינים אוכל ממסעדות, בנוסף לארוחות במסעדות ובבילויים שכוללים מזון מהיר שתכיפותם בחופשה גדלה.

אכילה רגשית: רעב רגשי הוא רעב שאינו ביטוי לרעב פיזי אלא מענה לרגש. הרגשות השכיחים שגורמים לאכילת יתר הם כעס, חרדה, בדידות וגם שעמום. בקצב החיים המהיר של ימינו ובעומס הרב, נדמה כי כל אחד מייחל קצת לשעמום - פנטזיה שקשה להגשים. עם זאת, את הילדים בחופשה לעתים מלווה תחושת ריקנות, בדידות ושעמום.

זמן רב מדי בשיטוט ברשתות החברתיות לא תמיד מיטיב עם הילדים. מה שמוביל אותם למטבח לחפש אוכל כזה או אחר. ברעב רגשי יש תשוקה לאוכל מתוק, מלוח, שומני, “מהיר" או גם וגם. התחושה היא שיש לאכול גלידה או פיצה, ושום דבר אחר לא ישביע.

אלו רק חודשיים בשנה?
נוסף לעלייה במשקל, תיתכן פגיעה ממשית בתזונת הילדים שאף יכולה לפגוע בגדילה. בתקופת הילדות והנעורים הגוף נמצא בשלבי בנייה - ולתזונה תפקיד מכריע בתהליך זה. תזונה נכונה תורמת למימוש פוטנציאל הגובה, תומכת בתהליכים הרבים בגוף ומסייעת לחיוניות ולכוח הדרוש לתפקוד תקין.

לחופשת הקיץ חלק גדול ומשמעותי בתהליך הגדילה. חודשיים של חופשה לעומת עשרה חודשי לימודים, שגם בהם סופי שבוע, חופשות ארוכות וארוכות פחות. אם נכפיל חודשיים אלה ב־12, כמספר שנות הלימוד (בלי להתייחס לתקופת הגן), נגיע ל־24 חודשי חופשה בתקופת בית הספר, שהם שווי ערך לשנתיים שלמות. כך שאי אפשר להתעלם מההשלכות המצטברות.

במהלך הקורונה חווינו שינוי פתאומי באורחות החיים. גם עבור הילדים זו הייתה תקופה שהובילה לשעות ארוכות של זמן עם עצמי, שיטוטים ברשתות החברתיות שלעתים מלווה במסרים בעייתיים על דימוי גוף, דיאטות וספורט. למדנו ששינויים אלה יכולים להיות טריגר למצב נפשי ירוד כמו חרדות, הפרעות אכילה ועוד.

מה עושים?
בחופשת הקיץ הילדים וההורים מבקשים לשחרר שליטה, לא רק בכל הקשור ללימודים ומסגרת בית הספר אלא בתחומים נוספים. אין ספק שזו תקופה עמוסה, שלפעמים מתישה את ההורים. אך מתפקידנו כהורים שחרור השליטה לחלוטין לא באמת מתאפשר. המודעות וההבנה לנושא אוכל ואכילה ולבעיות שעלולות להתרחש בחודשיים אלה חשובות ומסייעות להתמודדות ולמציאות פתרונות.

הורים לילדים קטנים (גן ובית ספר יסודי) הם הקובעים את סדר היום. הם המחליטים מה, מתי, איפה הילדים אוכלים. עבור בני הנוער חשוב להקפיד שיהיה אוכל טעים ומזין בהישג יד: במקרר, במקפיא או במזווה. כך, למשל, קלחי תירס, מגוון צבעוני של פירות וירקות חתוכים וחומרי גלם כמו ביצים לחביתות ותפוחי אדמה שמהם קל להכין ארוחה מהירה במיוחד על ידי ילדים ונוער שיכולים ואוהבים לבשל.

בלי קשר למקום הבילוי - בחוף הים, בבריכה, בקניון או בטיול - הקדישו זמן לארוחה ושימו לב לארוחות במהלך היום. בשעות העבודה חשוב להיות בקשר עם הילדים וגם עם המתבגרים. לברר אם אכלו, מה אכלו, מה ירצו שנקנה הביתה: אילו פירות, אילו תבשילים להכין, חשוב לזכור שבני הנוער אף הם זקוקים להכוונה ולעזרה שלנו.