המאבק של חקלאים על מחיר העגבניה והמלפפון מול רשתות השיווק הגדולות לא נגמר ואולי גם לא ייגמר לעולם, החלקאים מנוצלים על ידי הרשתות ותמיד יהיה מאבק בין הקטן לגדול, בין הבוטיק למסחרי. הקורונה חידדה את הפערים האלו מצד אחד, אבל גם פתחה פתח מופלא לציבור הרחב לרכוש ישירות מהחלקאים ןבכך להחשף לתוצרת טריה באמת, מחירים אחרים (הרוב יקרים יותר) ולאיכות גבוהה ועל הדרך להרגיש טוב יותר מבחינת תרומה לחקלאות המקומית.

כיום יש לא מעט בתים בישראל שמקבלים ארגזי ירקות ופירות עונתיים משלל של משקים פרטיים חלקם אורגניים. לצד זה ישנם מחמי קניות, כמו מיני שווקים ששם פותחים משקים את סחורתם למכירה ישירות לצרכן, בלי התיווך של הרשתות - דבר התופס תאוצה רבה.
ננסה לסקור לכם משקים שונים ומה יש להם להציע אל מול אחרים.

משק פיין // תוצרת קצת אחרת

משק פיין הוא משק חקלאי ותיק במיוחד, הקיים מעל 100 שנה בגבעת עדה,  לפני כ- 6 שנים, כאשר המדינה סערה בעקבות מחאת החקלאים עקב פערי התיווך, הבינו במשק שהם חייבים לשווק את התוצרת שלהם בצורה עצמאית כדי להציל את העסק מקריסה וכך הם אפשרו לציבור לרכוש ישירות מהם ללא פערי תיווך ובאיכות גבוהה יותר. ההצלחה לא איחרה להגיע ואיתו הביקוש וכעבור 3 שנים, בשנת 2019 הם פתחו שוק מקורה ורחב במתחם חוצות שפיים הפעיל כל השבוע המנוהל על ידי אב המשפחה אבי פיין ובנו מתן, דור שישי לחקלאות ישראלית. 

השוק של משק פיין כולל תוצרת ממגוון גדול של חקלאים עליה החקלאים מקבלים תשלום הוגן ובך נוצרת שרשרת שמספקת את כולם ונותנת לחקלאים את ההנאה בלייצר תוצרת איכותית. המשק מוכר היום את החשודים הרגילים, עגבניות, מלפפונים, סוגים שונים של פלפלים, ירקות שורש ומיני מצליבים וכמובן שפע של ירוקים ופירות, ממשקי הערבה וממשקים בצפון ולכן המגוון הוא רחב.
אבל אנחנו נדבר על יוצאי הדופן, כי בשונה מלא מעט משקים, משק פיין התרחב וגדל וכיום הוא אחד הספקים לירקות ופירות מיוחדים שלא תמצאו בהרבה מקומות אחרים ולכן הסל שלו הופך למאד אטרקטיבי.

ארגז ההפתעות של משק פיין (צילום: יחצ)
ארגז ההפתעות של משק פיין (צילום: יחצ)

צמחים מלוחים וביצי דרקונים

  • תפוא גורמנדין (מגיע באריזה ירוקה מתכלה שזו נקודה חשובה) - יש שפע של זני תפוחי אדמה בארץ אבל תפוח אדמה גורמנדין הצרפתי הוא מיוחד יותר ויש לו יכולות בישול מאד טובות, זן שמתאים מאוד לאפייה בתנור אבל גם כזה שהמרקם שלו נשאר נהדר אחרי התתקררות ולכן מתאים לפירה, סלט תפו"א, וכד'.
  • סליקורניה - אם עוד לא חוויתם את הסליקורניה אז הנה משהו שאתם חייבים לעצמכם. זהו צמח תבלין בטעם מלוח עקב כך שגדל על קרקע מלוחה מאד, המהווה תחליף טבעי למלח. ניתן להשתמש בסליקורניה כתוסף תיבול טרי לסלט במקום מלח, או בבישול, אידוי, טיגון והחמצה של שלל מזונות, וזאת במאכלי דגים, עוף ובשר.
  • ביצי דרקון - ממשפחת הפיטאיה, פרי שמומחים מאוניברסיטת בן גוריון בנגב פיתחו ומשווק במס' מקומות קטן ממש. הפרי אמנם דומה לפיטאייה אבל הרבה יותר מתוק ועשיר ומושלם ליוגורט של בוקר.
  • לונגן - מגיע אלינו מהמזרח הרחוק , מזכיר בצורתו לי'צי' אבל יש בו יותר בשר פרי והוא יותר אקזוטי בטעמו. פרי שקל להתמכר אליו, אז ראו הוזהרתם העונה שלו ממש קצרה.
  • בטטות יפניות - בטטה יפנית סגולה ולבנה (שניהם סגולות מבחוץ, אחת לבנה בפנים ואחת סגולה בפנים). אפשר למצוא בירקניות..
  • אפונת שלג ואפונת גינה טריה- בימים אלה ניתן למצוא אצל הירקנים המתמחים או החקלאים מגוון של אפונות, בעיקר  אפונה סינית, אפונת גינה, תרמילי האפונה הסינית דקים מאוד וניתנים לנישנוש כמו שהם , בסלט או מוקפץ ותרמילי אפונת הגינה יותר גסים וחייבים לבשל אותם כשהם מחולצים מהתרמיל. בכל מצב אפונה טריה זו חוויה ששווה לנצל כל עוד יש 
  • תמר מג׳הול יבש- לרוב תמצאו תמרים נחותים יותר (עם קליפה מתקלפת/קטנים וכדומה). התמרים של פיין הגיעו ישירות מהחקלאים בדרום והם עסיסיים ושמנמנים ובעלי מתיקות מעודנת. 
  • מיץ רימון טרי שנסחט במקום- אמנם זה קיים אבל אני חייבת לומר שהיה כיף לקנות ולשתות באמצע הקניה (:

אין מה לומר שמשק פיין הוא מייצג מרהיב וטעים של חקלאות מקומית. המכוון עשיר וטרי אבל בעיקר יוצא דופן וכיף לחוות דברים אקזוטיים.

משק פיין | שפיים וגבעת עדה