נחירות הן נושא לבדיחות, אך זו בעיקר תופעה מטרידה. גם אם היא מדירה שינה - פשוטו כמשמעו - מעיניו של מי שישן בסמוך לנוחרים, היא אמורה להטריד את הנוחרים עצמם, שכן נחירה יכולה להעיד על דום נשימה בשינה. הכוונה להפסקות נשימה בשינה - לעתים פעמים אחדות, ובמקרים חמורים אף 30־20 פעמים בשעה אחת. התופעה אופיינית לגברים יותר מאשר לנשים.

לדום נשימה נלווים סימנים נוספים כמו יובש בפה - מכיוון שבדרך כלל הסובלים מהתופעה נושמים מהפה - ויקיצות חוזרות. היקיצות מתרחשות עקב חסימת האוויר (על ידי הלשון, הלוע והגרון) - הגוררת ירידה ברמת החמצן בדם וגורמת להתעוררות לזמן קצר כדי לשחרר את החסימה ולהחזיר את הנשימה. 

דום נשימה בשינה מעלה את הסיכון למחלות כמו מחלות לב, סוכרת, אירוע מוחי, יתר לחץ דם, דיכאון וחרדות. בנוסף, ולא פחות מדאיג, הסובלים מדום נשימה חשים במהלך היום עייפות וקושי בריכוז והם עלולים "לנקר", לפגוע ולהיפגע בתאונות עבודה ובתאונות דרכים.

בירור אצל רופא אף־אוזן־גרון ובדיקות במעבדת שינה דרושים על מנת לבחון עד כמה קל או קשה המצב ומה הטיפול הנדרש: שימוש בהתקנים דנטליים או במסיכת CPAP (Continuous Positive Airway Pressure), שמספקת אוויר בלחץ לפה ולאף ונמצאה כאפקטיבית מאוד. לעתים נדרשת התערבות כירורגית.

פעמים רבות המצב אינו מאובחן, פחות משליש מהלוקים בדום נשימה בשינה מודעים למצבם. על פי נתונים שמופיעים באתר מכבי שירותי בריאות, בישראל 10%־4% מהגברים לוקים בו, בהשוואה ל־5%־2% מהנשים. רוב הסובלים מהתופעה בני 35־54. מחקרים מראים כי 60% מהאוכלוסייה לאחר גיל 65 סובלים מדום נשימה חסימתי בשינה. 

דום נשימה בשינה ותזונה
תזונה ים־תיכונית מוכיחה פעם אחר פעם כי היא מביאה לשיפור משמעותי באיכות החיים ובצמצום הסיכוי למחלות כמו סוכרת, מחלות לב וכלי דם ואף אלצהיימר. אימוץ דיאטה ים־תיכונית משפר את התפקוד הפיזי והנפשי כאחד. וגם במקרים של דום נשימה תזונה נכונה, ובמיוחד ים־תיכונית, נמצאה כמסייעת.

נזכיר כי העקרונות הבסיסיים של תזונה ים־תיכונית הם צריכה של דגנים (רצוי דגנים מלאים) כגון חיטה, שיפון, שעורה, תירס, אורז, שיבולת שועל; שילוב קטניות כמו חומוס, עדשים, שעועית, אפונה; ירקות במבחר צבעים בכל ארוחה; צריכה של דגים ומיעוט בצריכת בשר; שמן זית כשמן העיקרי בתפריט (באותה קבוצה של שמן הזית - שומן חד בלתי רווי - נמצאים גם אגוזים, אבוקדו וטחינה); שתיית מרובה של מים וצריכה מתונה של יין אדום (כוס ביום).

הקשר בין דום נשימה בשינה ועודף משקל או השמנת יתר הוכח מדעית. עודף משקל או השמנת יתר הם בדרך כלל תופעות שעלולות להחמיר את חסימת האוויר לריאות בשינה, בגלל נפח הרקמות הגדול יחסית בחלקו האחורי של הגרון. הערכות זהירות אומדות את שיעור הסובלים מדום נשימה בארצות הברית ב־5%, אחוז שמגיע לכמעט 50% במקרים של השמנת יתר. 

היתרונות של התזונה הים־תיכונית לסובלים מדום נשימה הם מעבר לאפשרות לסייע בתהליך ירידה משקל. התזונה הים־תיכונית עשויה לספק גישה מבטיחה להפחתת עומסים פיזיים כמו היקף מותניים ובכך לצמצם את חומרת דום הנשימה, בהשוואה לתזונה שיש בה הגבלה קלורית ודלה בשומן, שלא לכולם קל להתמיד בה לאורך זמן. זאת ועוד, בסקירה שפורסמה בכתב העת המקצועי "European Respiratory Review" צוין כי בתזונה ים־תיכונית יש שפע מזונות מעולם הצומח בעלי רכיבים אנטי־דלקתיים, שעשויים להיטיב עם העצבים והשרירים בדרכי הנשימה העליונות.

בדיאטה ים־תיכונית חשיבות רבה לפעילות גופנית, שמהווה נוסחה בדוקה ומוכחת מחקרית לשיפור תפקוד מערכות הגוף, ולעתים יעילה כטיפול תרופתי. עובדה זו מקבלת משנה תוקף בהקשר של דום נשימה בשינה.

אוכל ושינה
כדאי להקל ולשפר את השינה גם ללא קשר למצבים המוגדרים כדום נשימה: להקפיד לא לשכב לישון רעבים, ומצד שני כדאי לבחור סמוך לשינה בארוחות קלות ולא גדולות ומכבידות. בכל מקרה, חשוב ללעוס היטב את האוכל, כדי שיתעכל יותר בקלות. מומלץ לוותר על מאכלים עתירי שומן, כמו מנות מטוגנות, מנות וחטיפים המתובלים בהרבה מלח (נתרן) וגם אוכל חריף, העלולים להקשות את ההירדמות והשינה, בגלל צרבת או צמא.

להמעיט סמוך לשינה באכילה של בשר בקר ואיברים פנימיים, ששוהים זמן רב יחסית במערכת העיכול. מזונות מעולם הצומח שמעודדים יצירת גזים כמו קטניות (שעועית או גרגירי חומוס), ירקות כמו צנון, כרוב, כרובית ומשקאות מוגזים גורמים לנפיחות ולהרגשה לא נעימה, שעלולה לפגוע באיכות השינה. 

קפאין הוא חומר מעורר, ולכן מספר שעות לפני השינה לא כדאי לצרוך משקאות ומזונות המכילים קפאין. חלק מהתרופות אף הן מכילות קפאין. ואם במשקאות עסקינן, אלכוהול אומנם מסייע להירדמות אך פוגע באיכות השינה.

והשורה התחתונה, היא גם השורה הראשונה - נחירות צריכות להדליק נורת אזהרה ועשויות להעיד על דום נשימה בשינה, תופעה שעלולה להיות מסוכנת לנוחר. זאת ועוד, אין להקל ראש או להתעלם מאלה שישנים לצד הנוחרים, שכן איכות השינה שלהם עלולה לרדת ולפגוע בתפקוד שלהם ביום המחרת.