"איך אצא מהבית עכשיו? על השיער השתלטתי, אבל על המשקל...". אפשר היה לצפות שהקלות הבידוד וההנחיות המעודכנות של משרד הבריאות ישחררו מיד אנחת רווחה. אבל יש כאלה שאינם יכולים להתעלם מתחושת חוסר הנוחות בהתראות עם אחרים בגלל העלייה במשקל.

תוספת הקילוגרמים היא תוצאה של שהות של כחודשיים בבית, צמודים לנטפליקס ולשאר מסכים, למקרר ולמזווה, במצב של חוסר ודאות וחוסר אונים, שלעתים מלווים גם בחרדות. באמת חווינו תקופה לא פשוטה, שאילצה אותנו להעסיק את הילדים בבית, לדאוג לרווחת ההורים המבוגרים מרחוק, כל זאת בצל הירידה בהכנסות והחשש לפרנסה עתידית. 

האוכל סיפק לא רק אנרגיה ורכיבים חיוניים לגוף, אלא גם עיסוק בזמן שהתפנה, ביטוי ליצירתיות והנאה וגם, איך לא, מקור לנחמה.
ההכרזה על ירידה במשקל מזכירה לפעמים הכרזה על יציאה למלחמה או למבצע.

החיפוש אחר הדיאטה הנכונה אינו פשוט. כלל נכון כמעט בכל נושא, בוודאי בכל הקשור לבריאות, הוא לא להתפתות ולאמץ באופן מיידי ועיוור המלצות של משפחה, שכנים וחברים שאינם מקצועיים ומקצוענים בתחום. התפריט שניתן לאם בשנות ה־40 לא מתאים בהכרח לבתה המתבגרת. ואם אתם מרגישים לעתים כי כל עצות התזונה והדיאטה סותרות, מבלבלות ולא מספקות את “הסחורה", אנו מקוות שנצליח לעשות סדר.

דיאטה (צילום: אינגאימג')
דיאטה (צילום: אינגאימג')

האם הדיאטה נכונה?
זו לא ריצת מרתון. אבל גם לא ריצה למרחקים קצרים. מדובר בתהליך ארוך, המלווה במספר שינויים. בתהליך הירידה במשקל רשימת הקניות משתנה, הרכב הארוחות, הרגלי האכילה ואם נוסיף פעילות גופנית (וכך רצוי) אז גם שעות הפנאי. עדיפה מסגרת שבה השינויים הדרגתיים, ולא קיצוניים, המתעדכנים מיום ליום.

לעתים התחושה היא כי דיאטה נכונה היא “הכל או לא כלום". חשוב להבין שגם הצלחה חלקית היא הצלחה. עמידה ב־20% מהיעדים שהצבנו לעצמנו גם היא הצלחה. אנחנו לא מושלמים ולא רובוטים. אם נצפה ל־100% הצלחה בביצוע ההרגלים החדשים, וסביר להניח שנתקשה לעמוד בהם, התסכול עלול להוביל לוויתור על התהליך כולו. מחקרים מצביעים על כך שירידה של 10% במשקל במקרים של עודף משקל משפרת את הסטטוס הבריאותי.

“עד החתונה". לא פעם המוטיבציה להשיל את עודף המשקל היא לקראת אירוע. “דיאטת בזק", שלא לומר “דיאטת כאסח", נראית פשוטה למדי: לצמצם משמעותית את כמויות האוכל.

על מנת להוריד במשקל מהר יש צורך בתפריט מצומצם קלורית, שוודאי אינו יכול להכיל את כל הרכיבים התזונתיים שהגוף דורש. לאורך זמן הדיאטה הזאת (מי שיצליח להתמיד ולא יישבר לאחר שבוע) עלולה להביא למחסור ברכיבים התזונתיים, שלו ביטויים פיזיים כמו חולשה וקושי בריכוז. 

בצל זאת, כדאי לזכור שירידה מהירה מדי במשקל לאורך זמן - של יותר מקילו אחד בשבוע - פוגעת לאחר מספר ניסיונות בקצב חילוף החומרים. הגוף מזהה כי אינו מקבל מספיק אנרגיה, מתגונן ומאט את קצב חילוף החומרים. 

כך יוצא שההוצאה האנרגטית־הקלורית יורדת. קשה לשמור על תפריט מצומצם לאורך זמן, גם אחרי חזרה לתפריט הכולל יותר קלוריות קצב חילוף החומרים עלול להישאר אטי וייתכן שיביא לעלייה חזרה למשקל ההתחלתי ולעתים אף למשקל גבוה יותר.

האם הדיאטה מתאימה לי? השוני בינינו מחייב התייחסות אישית במתן ההנחיות והמזונות המתאימים. לכל אחד קצב השינוי וההסתגלות שלו, ולכן גם התוצאות בהתאם. ואם לא די בכך, גם הציפיות מתהליך הירידה במשקל אינן אחידות. זה שואף להשיל 5 קילו ממשקלו, והאחר 10 קילו, גם אם נתוני הפתיחה הפיזיים של שניהם דומים. זאת ועוד, לעתים דפוסי אכילה שהיו טובים בתחילת התהליך לא בהכרח יתאימו לשמירה על ההישגים.

דיאטה (צילום: אינג אימג')
דיאטה (צילום: אינג אימג')

מה שמתאים לשכנה, לאבא של החבר של הילד מהגן, לחברה בחדר הכושר, לא בהכרח מתאים לך. אנחנו שונים בהעדפות שלנו: בסוג המזון שאנחנו נוהגים לאכול, ויותר חשוב - במה שאוהבים לאכול.

בנוסף, יש להביא בחשבון נתונים נוספים כמו מצב משפחתי (המקרר והמזווה של מי שגר עם ילדים מכילים מוצרים שונים מאלה שבמזווה ובמקרר של מי שגר לבד); עיסוק (מי שמרבה בנסיעות במהלך היום לעומת מי שעובד במשרד, בבית או במפעל עם חדר אוכל); ההתייחסות לבישול (יש שאוהבים ומרבים לבשל, ויש שהבישול מהווה עבורם נטל).

ולכן, הדיאטה המתאימה לך היא זו שנתפרה במיוחד עבורך. 
אין נוסחת פלא. כדי להצליח בכל תחום, צריך להתאמץ ולהתמיד. התהליך יכול להיות מהנה ומספק, אך חשוב להבין שכדי להצליח ולשמור על ההישגים יש להצטייד בסבלנות. 

פרסומות וסיפורי הצלחה על אנשים שירדו במשקל בעזרת אבקות, גלולות ומשקאות למיניהם שמבטיחים הרזיה מהירה במשקל הם לא הדרך. חלקם אינם יעילים, וחלקם האחר גורם לתופעות לוואי שאינן רצויות, כמו שלשולים. חלקם הקטן של התוספים מכילים רכיבים שהוכחו במחקרים כיעילים (כמו הוכחת תחושת שובע) אך האפקט קטן. תוספים אלה עשויים לסייע, אבל הם לא הפתרון. 

 על מי אפשר לסמוך? על מי שעומד מאחורי תוכנית הירידה במשקל, מגבש את ההנחיות המתאימות לנתונים האישיים, תומך לאורך התהליך וממליץ על שינויים על פי ההתקדמות. חשוב ולגיטימי לברר מהו הרקע המקצועי שלו, שכן תזונה נכונה אינה אינטואיטיבית. ההדרכה צריכה להיות מבוססת על מחקרים מדעיים. 

בחן את עצמך: ארבע שאלות שכדאי לענות עליהן כדי לוודא שהמסגרת שנבחרה מתאימה באופן אישי: האם המזונות טעימים לי? האם לוגיסטית אוכל לארגן את הארוחות (זמינות המוצרים, בישול, מנות במסעדות)? האם התהליך יפגע בחיים החברתיים שלי (היעדרות מאירועים משפחתיים ואחרים)? האם אוכל להתמיד בכך לאורך זמן?אם התשובה היא שלילית לאחת מהשאלות, הסיכוי להצליח יורד, וכדאי לחשב מסלול (או את חלקו) מחדש.