אנחנו עוסקות בתחום התזונה שנים רבות. כמטפלות, כמרצות לקהלים מקצועיים ולקהל הרחב, כיועצות לחברות מזון והסעדה וגם ככותבות (אנחנו פה יותר משבע שנים וחצי ברציפות כל שבוע). במהלך השנים אנחנו זוכות לתגובות ולשאלות רבות. חלקן נפוצות יותר, חלקן פחות. בחרנו לשתף אתכם במספר שאלות כאלה ובתשובות שלנו.

מה צריך לאכול כדי לשטח את הבטן?
במפגשים עם בני משפחה וחברים, כשהשכן יוצא להוציא את הדואר, במספרה, בפייסבוק ובעצם איפה לא, מופנית אלינו השאלה. אנחנו אוהבות לענות ולהתייחס, אבל יש שאלות שאי אפשר לענות עליהן על רגל אחת. לשאלה על הפחתת משקל באזור המותניים התשובה קצרה ופשוטה. אי אפשר לכוון את הירידה במשקל לאזור מסוים בגוף. לכל אחד מבנה הגוף שלו אשר מושפע מהגנטיקה. לכן ההרזיה אינה יכולה להיות מכוונת לאזור מטרה אחד בגוף. כן ניתן לעתים בעזרת פעילות גופנית להשפיע על חיטוב הגוף באזורים מסוימים.

האם מזון אורגני מזין יותר?
בהגדרת מזון אורגני ההתייחסות היא לשיטות הגידול החקלאיות. לקבלת תו אורגני יש לעמוד בסטנדרטים הנקבעים על ידי גופים המוסמכים על ידי משרד החקלאות. ההתייחסות היא לנתונים כמו המזון לבעלי חיים, הדישון וההשקיה לצומח, ההדברה, החיטוי, וגם אופן עיבוד המזון, תנאי האריזה, האחסון והשינוע. מחקרים לא מעטים נעשו בתחום, והדעות והפרשנויות לתוצאות משתנות. יש התומכים ביבול האורגני כבריא יותר ואחרים מביעים ספקנות.

אין ספק כי כמות חומרי ההדברה ביבול האורגני קטנה משמעותית מיבול שאינו אורגני. אך האם הפחתה משמעותית זו משפיעה על הבריאות? הרי גם היבול שאינו אורגני עומד בתקנים לגבי כמות חומרי ההדברה המותרים. בקהילה המקצועית יש החוששים שהפחתה של חומרי ההדברה מובילה לתוצרת המכילה יותר חיידקים ומזיקים. 

להבדיל מתוצרת חקלאית, אפשר בקלות יחסית לבחון את האיכות התזונתית של מזון אורגני מעובד (קרקרים, עוגיות). במוצרים אורגניים מעובדים רבים ישנם ערכים גבוהים של שומן רווי, נתרן, סוכר ובכלל רכיבים שהקשר בינם לבין בריאות רחוק.

איזו דיאטה הכי מומלצת / איזה תפריט הכי בריא?
גם בתזונה, כמו בתחומים אחרים, יש טרנדים ואופנות משתנות. מעת לעת מתפרסמות שיטות חדשות לירידה במשקל, ולא תמיד אפשר לעקוב אחר כולן, בפרט שחלקן אינן מבוססות על מחקרים מדעיים. 

ראשית, חשוב להבין שדיאטה נכונה לאחד היא לא בהכרח הדיאטה שנכונה לבת או לבן הזוג שלו, לחבר או לשכנה. לפני שמאמצים דיאטה מסוימת יש לבחון אם היא מתאימה אישית. האם זו דיאטה שניתן להתמיד בה לאורך זמן, בחודש הקרוב וגם בעוד מספר שנים? האם המזונות המוצעים בדיאטה טעימים ואהובים? האם ניתן לבצע את ההנחיות (לפעמים נדרשות הכנות או קניות מיוחדות שאינן אפשריות מבחינת משאבי זמן, אנרגיה או כסף)? האם ההמלצות מלוות בתמיכה של איש מקצוע מוסמך?

דיאטות שמגיעות ממקורות לא ידועים, או שמוצעות על ידי אנשים שאינם בעלי הכשרה מתאימה, עלולות במקרה הטוב לא להצליח, ובמקרה הפחות טוב לגרום לנזקים כמו מחסור תזונתי. ככל שמצמצמים את מבחר המזונות, קשה יותר לקבל את כל הרכיבים התזונתיים הדרושים לגוף ומכאן החשיבות של ליווי מקצועי.

האם כדאי להימנע מאכילת פירות בגלל תכולת סוכר גבוהה?
כבר בהיוולדנו אנו נחשפים לטעם המתוק שבחלב האם, המכיל ריכוז גבוה של סוכר החלב (לקטוז), הטעם הראשון שאליו נחשף התינוק. לצריכת מתוק גם תפקיד אבולוציוני. בעבר מתיקות הייתה, לרוב, ערובה למזון ראוי למאכל ולא רעיל או מקולקל, וכן מקור לקלוריות ולאנרגיה זמינה. אבל בעולם המערבי במאה הנוכחית אין לנו מחסור בקלוריות, אלא בדיוק להפך.

הבעיה אם כך היא לא בצריכת מתוק אלא בכמות המתוקים שאנו צורכים. הרבה יותר מהמומלץ. אלה מכונים "קלוריות ריקות", כיוון שאינם תורמים רכיבים תזונתיים חיוניים לגוף כמו ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים - רכיבים שהפירות עשירים בהם. לכן מומלץ להמעיט בסוכר שמקורו בשתייה ממותקת, עוגות או ממתקים. זאת להבדיל מפירות, שיחד עם הסוכר תורמים עושר של רכיבים תזונתיים. אך כדאי לצרוך מהם במידה - שלוש־ארבע מנות פרי ביום. רצוי לאכול את הפירות בשלמותם ולהמעיט בשתייה של מיצי פירות, על מנת לצמצם את הפגיעה בכמות הסיבים התזונתיים. אלה מסייעים לפעילות מעיים תקינה ותורמים לתחושת שובע. כדי להאט את עליית ספיגת הסוכר בדם ניתן לאכול לצד הפירות מזון מקבוצת השומנים כמו אגוזים או שקדים אחדים. 

מה ההבדל בין דיאטנית לתזונאית?
אולי מפתיע, אבל אין הבדל. יחד עם זאת, רק אשת מקצוע (רוב העוסקות בתחום הן נשים) בעלת רישיון בתוקף של משרד הבריאות, שכן זהו מקצוע פרא־רפואי, רשאית להיקרא דיאטנית או תזונאית, על פי בחירתה. את רשימת התזונאים ניתן למצוא באתר משרד הבריאות.

על מנת לקבל את הרישיון נדרש תואר ראשון במדעי התזונה, חצי שנה הכשרה מקצועית (סטאז') בבית חולים ובקהילה ועמידה במבחן ממשלתי. זהו מקצוע שבו נדרש ללמוד ולהתעדכן כל הזמן, שכן ההנחיות התזונתיות שלנו תמיד מבוססות על מחקרים. תזונאיות מקדמות אורח חיים בריא לא רק על ידי המלצות על מזון או תוספי תזונה אלא גם מעניקות מעטפת רחבה יותר של הובלת שינוי בהתאמה אישית תוך הקניה של דפוסי התנהגות ותמיכה רגשית.