גם ללא רקע מקצועי בשיווק, כל אחד מכיר את ההשפעה שיש לסלבס על הרגלי צריכה ודפוסי התנהגות. מאלה נדרש להפגין דוגמה אישית, בין שהם מנהיגים נבחרים בקלפי, ובין שהם דמויות בולטות מתחום התרבות, הספורט, תוכניות הטלוויזיה או הרשתות החברתיות. יש כוכבים שמקדמים חברות מסחריות, ארגונים או עמותות.

יש מובילי דעה שיוצרים סדר יום מתוך כוונה לחולל שינוי. ויש גם אנשים שתוך כדי המהלך הופכים למובילי דעה, כמו ויקי קנפו, שיצאה ממצפה רמון והובילה מאבק של אמהות יחידניות, או הנערה השוודית גרטה טונברי, אקטיביסטית שפועלת לבלימת התחממות כדור הארץ.

בחודשים האחרונים, מאז הופיעה הקורונה בחיינו, אפשר היה לראות כי למובילי הדעה יש השפעה גם בהתייחסות להנחיות משרד הבריאות - בהקשר של התקהלות, שמירת מרחק, עטיית מסיכה או אי־עטיית מסיכה.

מנהיגים ובריאות

במקרים רבים קידום תוכניות והובלת מהלכים של נושאי משרה קשורים לתחום אישי שקרוב ללבם. דוגמה טובה לכך הייתה מישל אובמה, במהלך כהונתו של ברק אובמה כנשיא ארצות הברית. הגברת הראשונה הכריזה אז על תוכנית לאומית להתמודדות עם השמנת הילדים. היא קראה לנבחרי ציבור מכל דרגי הממשל, לאנשי מקצוע מתחום הבריאות, לאנשי חינוך, להורים, לארגונים קהילתיים ולחברות במגזר הפרטי לאחד כוחות.

היא פעלה בערוצים מגוונים ויצירתיים, חלקם בלתי אמצעיים כמו הזמנה של ילדי בית הספר לגן הירק בחצר הבית הלבן. באמצעות פעילות חווייתית של טיפוח הערוגות וגידול הירקות למדו הילדים על תרומתם של ירקות לתפריט מזין.

פעילות זו נעשתה במקביל לחינוך הבנות הפרטיות שלה, סשה ומליה, לערכים אלה. אובמה אף הפיצה סרטון שלה במהלך אימון אישי בבית הלבן. היא נתנה דוגמה אישית והייתה מודל לחיקוי, גם בזכות הומור עצמי (שדורש לא מעט אומץ וביטחון עצמי). 

כאשר דונלד טראמפ נבחר, הוא מחק חלק לא מבוטל מתוכנית הבריאות של מישל אובמה. כידוע, נושא התזונה הנכונה רחוק מלבו של הנשיא חובב ההמבורגרים. 

מישל אובמה (צילום: רויטרס)
מישל אובמה (צילום: רויטרס)

דוגמה מעניינת נוספת ניתן לראות בימים אלה דרך החוויה האישית שעבר ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון. כידוע, ג'ונסון חלה בקורונה בחודש מרץ ונדרש לאשפוז. חוויית האשפוז והמלצות תזונתיות ובריאותיות שקיבל בבית החולים שינו את תפיסת עולמו בנושאים אלה. 

עודף המשקל של ג'ונסון השפיע על המלחמה האישית שלו בנגיף. הוא אושפז בבית חולים ואף שהה מספר ימים במחלקה לטיפול נמרץ. כשהשתחרר מבית החולים, הכריז שהוא חב את חייו לצוותים הרפואיים בבית החולים.

מעבר להשלכות הפרטיות של עודף משקל, עלתה המודעות של ראש הממשלה הבריטי ושל הציבור למשאבים הכספיים ברמה הלאומית הנדרשים כדי להתמודד עם מחלות שונות שהן תוצאה של עודף משקל, כמו למשל סוכרת.

הדאגה הכנה שהפגין ג'ונסון מההשלכות המסוכנות של ההשמנה, והעובדה שירידה במשקל עשויה להפחית את מקרי המוות מקורונה, נתפסה כאותנטית. הקשר שהציג ג'ונסון בין עודף המשקל שלו והסכנה האמיתית שנחשף לה בקורונה, נתמך על ידי אנשי מקצוע, שהוסיפו כי עודף המשקל הוא גורם הסיכון החשוב ביותר שניתן לשנותו בהתמודדות עם נגיף הקורונה.

בוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)
בוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)

ללא ספק המצב הבריאותי האישי של ג'ונסון השפיע על המהלך האחרון שלו לקידום בריאות בארצו ובהתמודדות עם ממדי ההשמנה. במיוחד בצל העובדה שזו מדינה שבה כמעט שני שלישים מהמבוגרים בעודף משקל וגם השמנת הילדים צוברת תאוצה. רופאו פרסם כי מאז ששוחרר מבית החולים השיל ראש הממשלה 7 ק"ג ממשקלו.

בדוח הלאומי של בריאות הציבור באנגליה שפורסם בימים האחרונים נכתב כי ישנן ראיות המעידות על מתאם בקרב חולי קורונה בין BMI (מדד מסת הגוף) גבוה, שחורג מטווח המשקל התקין, ובין הסיכון לאשפוז, לטיפול נמרץ ולמוות.

אם כן, לא מפתיע שג'ונסון מקדם תוכנית לאומית לצמצום ממדי ההשמנה. הוא הסביר את השינוי בתפיסתו באחד הראיונות שהעניק לאחרונה: “אני לא חושב שראש ממשלה צריך לחנך כמו גננת, אבל הבנתי שההשמנה היא אחד מגורמי התמותה המובילים בקרב חולי קורונה, ואני פועל לצמצום ממדי ההשמנה, שיפחיתו את הקושי להתמודד עם קורונה". 

מאמצי הממשלה והרשויות לשפר את התזונה בגזרת מוצרי המזון ולעודד דפוסי התנהגות התורמים לבריאות מקבלים משנה תוקף מאז תקופת ההסגר - שמומחים מעריכים כי חלק לא מבוטל מהאוכלוסייה עלה במשקל.

קורונה בבריטניה  (צילום: REUTERS/Carlos Osorio)
קורונה בבריטניה (צילום: REUTERS/Carlos Osorio)

מעז יצא מתוק?

תוכניתו של ג'ונסון כוללת איסור של פרסום מזון מהיר ומעובד בטלוויזיה בשעות צפיית שיא, הגבלת פרסום מוצרים עשירים בסוכר, בנתרן או בשומן באתרים וברשתות חברתיות, וצמצום קידום מכירות של מוצרי מזון מזיקים במבצעים כמו 1+1. מהלכים אלה יקלו ויסייעו גם להורים שרוצים לשפר את תזונת ילדיהם בבית.

באותה עת יתמוך במימון מסע פרסום לתוכניתו באמצעי התקשורת השונים: טלוויזיה, רדיו, עיתונות מודפסת, שלטי חוצות וברשתות החברתיות בעלות של 10 מיליון ליש"ט. נוסף לכך יופיע סימון תזונתי חדש, המציין את מספר הקלוריות על בקבוקים ופחיות של משקאות אלכוהוליים כמו בירה, יין ואחרים.

במקביל לכל אלה, המלצות רופאי המשפחה למטופלים בעודף משקל יכללו גם התייחסות לפעילות גופנית כחלק משגרת החיים, ואף יוענקו תמריצים לאזרחים שירכבו על אופניים. נראה כי הפרזנטור הלא רשמי של התוכנית הוא לא אחר מראש הממשלה עצמו. לא בכדי פורסמו לאחרונה צילומים של ג'ונסון רוכב בעיר על אופניים, לבוש בחליפת עסקים ועניבה ולראשו קסדה, ומטייל עם כלבו כחלק מעידוד האוכלוסייה לפעילות גופנית כערוץ נוסף לשיפור הבריאות.