היא לא נחה לרגע וממשיכה להוביל אג'נדה לקידום בריאות בקרב ילדים גם שנים אחרי שעזבה את הבית הלבן. כן, מדובר במישל אובמה. בדרכים יצירתיות וב"גובה העיניים", עולה בנטפליקס התוכנית של אובמה, "ואפל ומוצ'י". התוכנית מעודדת תזונה נכונה בלי להשתמש בססמאות, אלא בקונספט יצירתי (כדרכה), חווייתי ומעשיר, ומיד ההסבר.

נזכיר כי בסוף 2008 נבחר ברק אובמה לנשיאות, וקצת יותר משנה אחר כך הכריזה הגברת הראשונה מישל אובמה על תוכנית לאומית שאפתנית להתמודדות עם השמנת הילדים בתוך דור אחד. תוכניתה כללה חינוך לתזונה נכונה לילדים, נגישות למזון בריא וזול, מתן מזון בריא בבתי ספר, העצמת הורים ומטפלים והעלאת המודעות לחשיבות פעילות גופנית ולביצוע פעילות גופנית כשגרה. היא הזמינה נבחרי ציבור מכל דרגי הממשל, אנשי מקצוע מתחום הבריאות, אנשי חינוך, הורים, ארגונים קהילתיים וחברות במגזר הפרטי לשלב כוחות.

דוגמה אישית היא אחת הדרכים האפקטיביות לקידום מטרות. ואכן אובמה עצמה הקימה גינת ירק בחצר הבית הלבן והזמינה ילדים לטפח אותה. בנוסף לחשיפה בסרטונים של אימוני כושר שהיא עושה שהופצו ברשת, מתובלים בהומור, גם הומור עצמי.

האם ניתן לראות תוצאות לפעילות של אובמה? מחקר שנערך בשנת 2014 על ידי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, שפורסם בכתב העת
"Journal of American Medical Association", הראה כי בשנים 2011־2012 17% מהילדים בני השנתיים עד 19 הוגדרו שמנים. תוצאות אלו היו עקביות בשנים האחרונות.

יחד עם זאת, שיעורי השמנת יתר בקרב פעוטות וילדים בני שנתיים עד 5 נמצאו בירידה משמעותית: רק 8% סבלו מהשמנת יתר בשנת 2012, לעומת 14% בשנת 2004. רבים טוענים כי ההתמקדות באוכלוסיות צעירות ביותר יכולה להיות גם המפתח להפחתת שיעורי השמנת יתר בקרב ילדים ונוער. כך או כך תומכי היוזמה של אובמה טוענים כי ככל הנראה יחלפו שנים עד שהשפעות הקמפיין יהיו ברורות.

החברים החדשים של מישל

לקהל הצעיר, ילדי הגן, פונה אובמה בעזרת צמד החברים החדשים שלה. זהו זוג בובות, ואפל ומוצ'י. הראשון בעל פרווה לבנה, אוזניים מוואפל ועוד ואפל אחד על הבטן, החבר השני הוא כדורון ורוד. שניהם גרו במקפיא. הכינו ואכלו רק קוביות קרח למרות חלומם להיות שפים. לאחר שיצאו מ"ארץ המזון הקפוא", הם במקרה מגיעים למכולת של גברת או. גברת או, הלא היא מישל אובמה, בעלת מכולת וגינת ירק על הגג.

ואפל ומוצ'י מתלהבים משפע המזון הטרי במכולת. "מי שרוצה להיות שף מוצלח צריך ללמוד על כל מיני סוגי מזון", טוענת גברת או, ומעודדת את ואפל ומוצ'י לטעום ולהתנסות במגוון מזונות כמו עגבניות, פטריות, תפוחי אדמה, אורז, תבלינים ועשבי תיבול, ביצים וגם מלח (במתינות). מזונות שחלק מהצופים הצעירים רגילים לראות מעובדים וארוזים.

הקונספט של התוכנית יצירתי. "אנחנו לא מדברים על מזון בריאות או על אוכל שרע בשבילך, אנחנו רוצים שילדים יאכלו ברוקולי לא כי זה טוב בשבילם, אלא כי זה טוב", סיפרו יוצרי התוכנית אריקה ת'ורמלן וג'רמי קונר בראיון למגזין ""Bon Appétit. הם מוסיפים כי זו תוכנית אהבה לאוכל ככלל, באמצעות ההתרגשות של פעילות במטבח עם משפחה וחברים.

בעת גיבוש החומרים לתוכנית נפגשו השניים עם אלינור אוקס, אנתרופולוגית מאוניברסיטת UCLA שחקרה את הדינמיקה המשפחתית וארוחת הערב. היא השוותה משפחות אמריקאיות לאלה שבתרבויות אחרות בעולם, ונמצא כי ארוחות הערב הן הזמן הלחוץ ביותר עבור משפחות באשר הן. זו הייתה הסיבה שהם בחרו בתוכנית לנסות להפוך את ארוחת הערב לקלה ומהנה יותר, לצופים הצעירים ולהוריהם.

את החוויות הקולינריות של ואפל ומוצ'י מובילים שפים מארצות הברית וגם שפים בינלאומיים, בין היתר מיפן, פרו ואיטליה. אל היעדים השונים מגיעים השניים באמצעות הכלאה של מכונית מרוץ ועגלת סופרמרקט מעופפת. הזוג הנלהב נחשף, כמו גם הצופים הצעירים, למזונות טריים בטעמים שונים.

בין ההתרגשות מהטעמים והחשיפה למקומות שונים בעולם משולבים ערכים נוספים כמו קבלת השונה, עבודה במטבח עם בעלי צרכים מיוחדים (כבדי שמיעה), שוויון, גידול האורז בכפייה בתקופת העבדות, איזון ומתינות כמו בתיבול במלח או בהשקיה של צמחי תבלין, שילוב כוחות ועבודת צוות.

יוצרי התוכנית מקווים כי צפייה משותפת של הילדים עם הוריהם גם תניע לפעולה - למשל, שצפייה בפרק הראשון על העגבנייה תעודד הכנת גספצ'ו (מרק עגבניות קר), או שצפייה בפרק על התירס תעודד הכנת דייסת תירס (פולנטה או ממליגה). אולי נדמה כי נועז להציע מנות כאלה לילדים, אבל כדאי לנצל את המומנטום במיוחד כשהילדים שותפים בבישול.

"אפקט איקאה", מכנה זאת פרופ' דן אריאלי, המומחה לכלכלה התנהגותית: אנו אוהבים יותר שולחן שהרכבנו בעצמנו מאשר שולחן שלם שרכשנו בחנות. כך גם ילדים נהנים יותר מארוחה שהיו שותפים בהכנתה: שטיפה, קילוף, חיתוך (תלוי בגיל), ערבוב, תיבול, קישוט, עריכת השולחן והגשת האוכל. זו אחת הדרכים האפקטיביות ביותר לחשיפת ילדים למזונות חדשים. בנוסף זו דרך לתרגול סדר וארגון: לקראת הבישול, במהלכו ועם סיומו - פינוי וניקיון.

ניכר כי בסדרה הושקעה עבודה רבה במחקר ופיתוח. יחד עם זאת הסדרה דוברת אנגלית ומלווה בכתוביות שאינן רלוונטיות לצופים הצעירים בישראל. נקווה שבהמשך יהיה לסדרה דיבוב.