מה משותף לשני כהן, שירלי בוגנים, סוזן סרנדון, וופי גולדברג ואלכסה צ'אנג? כולן נשים מוכרות ומרשימות, וכולן מתמודדות או התמודדו באופן כזה או אחר עם מחלה גינקולוגית כרונית - אנדומטריוזיס, או בעברית רירית רחם תועה.

נשים רבות סובלות בימים של המחזור החודשי מחוסר נוחות ומכאבי בטן ואגן, וזאת בלי להזכיר את התסמונת הקדם־וסתית, הכוללת תיאבון מוגבר ושינויים במצב הרוח. עבור נשים החולות במחלה הגינקולוגית אנדומטריוזיס מדי חודש, ימים אלה יכולים להיות בלתי נסבלים, עד כדי פגיעה כמעט מוחלטת בתפקוד. 

חודש מרץ הוא חודש המודעות הבינלאומי לאנדומטריוזיס. מטרת העלאת הנושא למודעות היא לתרום לאבחון, להכרה ולקבלה של זכויות ממוסדות ציבוריים וממקומות עבודה לנשים הסובלות ממחלה זו. המודעות למחלה זו חדשה, אך המחלה לא.

פירוש המילה אנדומטריום הוא רירית הרחם. במחלה זו תאים הדומים לאלה המצויים ברירית הרחם מתמקמים באזורים שונים בגוף, בעיקר באזור האגן. אלו מגיבים לשינויים הורמונליים, בדומה לתאי האנדומטריום שמצויים בתוך הרחם. כאשר שכבת האנדומטריום שברחם מדממת, עלול להיות דימום גם ברקמת האנדומטריום שמחוץ לרחם, מה שמעודד תהליכים דלקתיים. נוזל הדם שמצטבר מחוץ לרחם אינו מופרש החוצה בזמן המחזור החודשי כמו הדם שבתוך הרחם ויכול לגרום לאורך זמן להידבקויות בין הנוזל לאיברים הסמוכים, לאזורים דלקתיים בחלל האגן ואף באיברים סמוכים.

במהלך הביוץ ובימי המחזור החודשי הנשים יחוו כאבי גב ואגן קשים בנוסף לבעיות עיכול, קשיי פריון, כאבים בזמן קיום יחסי מין, עלייה בסיכון לסרטן הרחם ולסרטן רירית הרחם. ההערכה היא כי המחלה פוגעת ביותר מ־10% מהנשים בגיל הפריון. קיימות מספר השערות בנוגע לסיבות, אך עדיין רב הנסתר על הגלוי. 

איך מטפלים? 

מלבד משככי כאבים שמסייעים להתמודד עם התסמינים, הטיפול באנדומטריוזיס הוא טיפול תרופתי הכולל נוגדי דלקת וטיפולים הורמונליים. במצבים מסוימים יש צורך בניתוח לאבחון או להסרת הנגעים הדלקתיים. 

מחקרים מצביעים על החשיבות של תזונה נכונה והקפדה על אורח חיים בריא, כמו שינה מספקת ופעילות גופנית לצמצום חומרת המחלה והסימפטומים. 

תזונה נכונה יכולה לסייע בהפחתה של רמות האסטרוגן, ההורמון הנשי, הפחתת מדדי דלקת והקלה על תסמינים במערכת העיכול במקרה שיש. לצד זה חשוב לציין כי המחקרים אינם חד־משמעיים, ולעתים יכולים לסתור זה את זה. נוסף על כך, מה שנכון עבור האחת אינו בהכרח מיטיב עם השנייה. 

המלצות תזונתיות

• יותר סיבים תזונתיים ופחות שומן: סיבים תזונתיים הם רכיבים תזונתיים שנמצאים במזונות מעולם הצומח: פירות וירקות בעיקר בקליפתם, קטניות ודגנים מלאים. הסיבים אינם עוברים תהליך של עיכול וספיגה. בניסויים קליניים נמצא כי צריכה גבוהה של סיבים תזונתיים, במקביל להפחתה בצריכה של שומנים, מפחיתות את ריכוזי האסטרוגן בדם.

תכולת הסיבים הגבוהה יותר של תזונה מהצומח יכולה גם להוריד את רמות האינסולין בדם, שגם לו חלק בייצור אסטרוגן. יתרון נוסף של שילוב פירות וירקות כחלק מהשגרה הוא היותם מקור עשיר לנוגדי חמצון המגינים על תאי הגוף.

• פחות בשר בקר: נראה כי צריכה תכופה של בשר בקר, בשר אדום, קשורה לסיכון לאנדומטריוזיס. במחקר האחיות, המחקר הגדול ביותר על נשים שנערך אי־פעם, שבו השתתפו 81,908 נשים לפני גיל המעבר, נמצא כי אלה שצרכו יותר משתי מנות בשר אדום ביום היו בסיכון גבוה - מעל 50% - לאנדומטריוזיס. זאת בהשוואה לאלה שצרכו מנה או פחות ממנה בשבוע. באותו מחקר נמצא גם קשר הפוך בין צריכת פירות לסיכון לאנדומטריוזיס. כלומר עלייה בצריכת הפירות צמצמה את הסיכון לחלות במחלה. 

• אומגה 3 ואומגה 6: הדיאטה המערבית יחסית דלה בחומצות שומן מסוג אומגה 3 ועשירה בחומצות שומן מסוג אומגה 6. עודף גדול של חומצות שומן מסוג אומגה 6 מעודד יצירת דלקת. מקורות לאומגה 3 הם אגוזי מלך, זרעי פשתן, שמן קנולה ודגי ים. מקורות לאומגה 6 הם שמנים מעולם הצומח: שמן סויה, שמן חמניות, שמן תירס או שמן חריע. 

• מזון אולטרה־מעובד: הכוונה למזון הכולל מרכיבים שמוצו מתוך מזון וכן תוספים היוצרים צבע, מרקם וטעמים תעשייתיים ומתוחכמים. מזון זה מוכן לאכילה, בכל מקום ובכל זמן. מזון אולטרה־מעובד נמצא כמעלה את מדדי הדלקת, ויש להמעיט בצריכתו.

• אלכוהול: צריכת אלכוהול גבוהה עשויה להיות קשורה לסיכון מוגבר לאנדומטריוזיס. המנגנון האפשרי הוא הנטייה של אלכוהול להעלות את רמות האסטרוגן. בנוסף, אלכוהול עלול לגרום לעקה חמצונית, סימפטום שמעיד על פגיעה בתאים. כשעקה חמצונית מתמשכת, נגרם נזק מצטבר לתאים, ותפקודם נפגע או שהם מתים.

• משקל גוף תקין: ירידה במשקל הנובעת בדרך כלל מתזונה דלת שומן תורמת גם להפחתה בריכוזי האסטרוגן במחזור. חשוב לעקוב אחר הירידה במשקל ולוודא שהיא נובעת מדיאטה מתאימה ומאוזנת ולא כתוצאה מחוסר תיאבון או פגיעה בספיגה של רכיבים תזונתיים חשובים.

מעבר לכך יש לבחון תרומה מספקת בתפריט של ויטמינים ומינרלים מסוימים, ולהתייחס באופן אישי לכל אישה, בהתאם לתסמינים ולמצבה התזונתי. מומלץ לפנות לדיאטנית לצורך התאמה תזונתית.

הבעיה העיקרית בהתמודדות עם המחלה היא בזיהוי ובאבחון שלה. אבחון מסייע ומקל על התפקוד בימי המחזור ובכלל. ברחבי הארץ פזורות מרפאות אנדומטריוזיס שבהן צוותים רב־מקצועיים שיכולים לאבחן ולהעניק טיפול תרופתי, כירורגי, ייעוץ תזונתי ואף תמיכה נפשית אם יש צורך. 

כאמור, בשבוע הבא יחל חודש המודעות לאנדומטריוזיס, שיתרום להעלאת הנושא בקרב נשים הסובלות מהמחלה, ויחשוף אותן למגוון הפתרונות שיכולים לסייע בהתמודדות עם המחלה. 