התחליף הנכון: האם קמח שקדים הוא בהכרח אלטרנטיבה בריאה לחולי צליאק שלא יכולים לעכל לחם לבן וגלוטן? המאזינה, שבנה סובל מהמחלה הקיבתית, הפנתה שאלה לדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, שהסבירה לה על הערכים התזונתיים שנשמרים באפייה עם לחם שקדים, ועל אלו שלא.

"מה שנהרס בצורה משמעותית בחום, זה ויטמין C בעיקר", אמרה תחילה. "הכמות של ויטמין C בשקדים ואגוזים היא זניחה. מה כן נשאר? ויטמין B, הוא לא מתפרק בחום, ולסידן ולברזל לא קורה שום דבר. את יכולה לחמם את זה בטמפרטורה של 300 מעלות, לא יקרה לזה כלום. החום לא משפיע על המינרלים, על ויטמין B, שזה המקור החשוב שיש בשקדים ובאגוזים, כמעט לא קורה לו כלום, ו-ויטמין C, אם הוא נהרס, זה לא משנה לנו. אנחנו אוכלים ירקות ופירות טריים לקבל ויטמין C".

שקדים (צילום: ingimage ASAP)
שקדים (צילום: ingimage ASAP)

"מבחינת הקמחים ללא גלוטן, אני חושבת שלקמח שקדים יש יתרון מאוד גדול בהשוואה להמון קמחים אחרים", אמרה הדיאטנית בהמשך. "יש את הקמחים הלבנים - קמח אורז לבן, קמח תירס, כל מיני דברים חסרי ערך תזונתי. יש את הקמחים מקטניות - קמח עדשים מקטניות, קמח אפונה מקטניות, קמח חומוס מקטניות, אבל הם לא מתאימים לדברים מתוקים. זה מצוין מבחינה בריאותית, יש בזה חלבונים וברזל, אבל זה לא מתאים. קמח שקדים, שהוא כן מתאים לדברים מתוקים, לדעתי, הוא הכי טוב מבין כל התחליפים לצליאק", אמרה לסיכום.