נושא הפוריות הוא רגיש ואף כאוב עבור זוגות המתמודדים עם קושי כזה. אחד מכל שישה זוגות המנסים להרות אינו מצליח לעשות זאת בתוך שנה, פחות ידוע שבערך במחצית מהמקרים הגורם או חלק ממנו קשור לפוריות הגבר.

מפתיע, אבל לתזונה השפעה על הפוריות, ובפרט על פוריות הגבר ואיכות תאי הזרע. בכנס המדעי בנושא פוריות, הריון ולידה שהתקיים לפני כשבועיים במרכז האקדמי פרס ברחובות, הציגה את הנושא ד"ר מיכל אפרת הלפרט, תזונאית קלינית ומהנדסת מזון, ד"ר לתזונה בהתמחות של פוריות, יועצת מדעית במשרד הבריאות, ובנוסף יועצת לתזונה תומכת פוריות לנשים וגברים, שחלות פוליציסטיות ואנדומטריוזיס.

הקשר בין תזונה ודפוסי אכילה לבין המצב הבריאותי ברור. התזונה מעצבת את התאים בגוף, עובדה שמקבלת משנה תוקף כשמדובר בתאים שקצב הייצור שלהם גבוה. כמו קצב ייצור תאי הזרע. פוטנציאלית, ככל שקצב הייצור גדול יותר השפעת הסביבה עשויה להיות גדולה יותר.
ייצור תאי זרע עשוי להגיע למאות מיליוני תאים ביום. תהליך הייצור נמשך כשלושה חודשים.

הקשר בין אוכל לפוריות

בעשורים האחרונים מסתמנת בעולם מגמת ירידה של עשרות אחוזים במדדי איכות הזרע. איכות הזרע כוללת פרמטרים כגון ריכוז, תנועתיות ומבנה תא הזרע. בספרות המדעית מדברים על ירידה משמעותית באיכות הזרע, המגיעה לסדרי גודל של 50%־60% בהשוואה לערכים שלפני 40 שנה.

ירידה זו מקושרת לשינויים באורח החיים: חשיפה לזיהום אוויר, עישון, מתח, שיעורי השמנה, תזונה ודפוסי אכילה לא בריאים כמו צריכה גבוהה של מזון אולטרה־מעובד. פה המקום להזכיר מהו מזון אולטרה־מעובד - מוצר מזון שכולל מרכיבים שקשה לאתר במטבח הביתי, כגון תוספים תעשייתיים ומתוחכמים, היוצרים או משפרים את הטעם, הצבע והמרקם. לרוב ארוז, מוכן לאכילה מיידית בכל מקום ובכל זמן, או לאחר הכנה מינימלית.

בנוסף, איכות הזרע עשויה להיות אינדיקטור למצבים בריאותיים אחרים כמו מחלות, תוחלת חיים ועוד, ולכן אולי צריכה לעניין לא רק בהקשר של פוריות והרחבת המשפחה. תחום המחקר של תזונה ופוריות צעיר בהשוואה לתחומי מחקר העוסקים בקשר בין תזונה והשמנה או תזונה וסוכרת, והוא כולל סוגים שונים של מחקרים.

“בנוסף להשפעתה על איכות הזרע", מסבירה ד"ר אפרת הלפרט, “עשויים להיות מנגנונים נוספים שבהם תזונה יכולה לתרום. למשל, תזונה באופן פוטנציאלי עשויה להשפיע על יכולת הזרע להפרות את הביצית באמצעות השפעה על תהליך ההכשרה (capacitation). בתהליך זה תא הזרע עובר מספר שינויים ביוכימיים, ורק לאחר שעבר את אותם תהליכים יוכל להפרות את הביצית. תהליך ההכשרה מושפע מגורמים שונים כמו נוכחות רדיקלים חופשיים, נוגדי חמצון והרכב חומצות השומן. אלה מושפעים מהתזונה ומהמצב הבריאותי".

הספרות המדעית מציגה עקרונות לשיפור איכות הזרע ותפקודו, בהם הימנעות מחוסרים תזונתיים שונים כמו חומצה פולית וויטמין 12B. כמו כן, יש מחקרים שמעידים על תוספי תזונה שמשפרים את איכות הזרע, אך חשוב לצרוך אותם בהתאמה אישית על פי הנחיות של תזונאית.

בנוסף, רוב המחקרים שעוסקים בקשר בין תזונה לאיכות הזרע מציגים את אותה מסקנה: דפוסי תזונה בריאים יותר מקושרים לאיכות זרע טובה יותר. ולהפך, דפוסי תזונה מערביים, לא בריאים, קשורים למדדי זרע ירודים. דפוסי תזונה בריאים כוללים דיאטה ים תיכונית, כלומר תזונה עשירה בדגנים מלאים, קטניות, דגים, פירות וירקות בשלמותם, שומן בלתי רווי (שמן זית, אבוקדו, אגוזים) ומוצרי חלב דלים בשומן.

לעומתם, דפוסי תזונה לא בריאים עשירים בסוכר, בנתרן ובשומן רווי, שמקורו בבעלי חיים (בשר אדום, שמנת, חמאה), בשתייה ממותקת ובמוצרי מזון אולטרה־מעובדים, נמצאו כבעלי קשר שלילי עם איכות הזרע.

חשוב לזכור שלתזונה חשיבות נוספת. היא יכולה לטפל, לתמוך ולסייע בהתמודדות עם מגוון מחלות רקע ובמצבים מטבוליים שונים, שלהם עשויה להיות השפעה ישירה או עקיפה על איכות הזרע כמו סוכרת ומחלות מעי.

לקראת הריון, הכינו גופכם

תזונה בריאה יכולה לשמש כתרופה מונעת ובמקרה של פוריות עשויה להיות טיפול תומך לטיפול המקובל. תזונה יכולה לשמש ככלי גם לאלו המעוניינים להרות באופן טבעי וגם לאלו הנעזרים בטיפולי פוריות.

חשוב להיות מודעים להשפעה האפשרית על איכות הזרע, גם במצבים שבהם בדיקות הדם של הגבר תקינות. זאת ועוד, חשוב לציין כי קיימים מנגנונים תזונתיים שונים. מנגנונים אלו בהקשר של פוריות עשויים פוטנציאלית לבוא לידי ביטוי ולהשפיע על איכות הביציות, הפרופיל ההורמונלי, סדירות הווסת, ההפריה, ההשתרשות ושמירת הריון תקין.

המוטו של תזונה נכונה הוא גיוון. גם אוכלי כל יכולים לפספס או לצרוך מזונות בעלי איכות תזונתית נמוכה. צמצום התפריט לאורך זמן מכל סיבה שהיא, דיאטה לצורך ירידה במשקל, צמחונות, אלרגיה לרכיב מזון מסוים - כל אלה עלולים לפגוע באיכות הזרע, ולכן חשוב לוודא שהתפריט יהיה מאוזן ולצמצם את הסיכוי לחוסרים תזונתיים.

כיום אין הנחיות רשמיות להתערבות תזונתית לצורך שיפור פוריות הגבר, אך לפי העדויות המצטברות מהספרות ומהקליניקה אין ספק שיש קשר.
לכן, לכל מי שמתכנן או מתכננת הריון, ובמיוחד אלה שעוברים טיפולי פוריות, כדאי שנה לפני כן להיוועץ ולו פעם אחת בתזונאית שזו ההתמחות שלה.

גברים ישראלים, פוריות ותזונה

ד"ר אפרת הלפרט הייתה שותפה למחקר במסגרת הדוקטורט שבחן את הקשר בין דפוסי התזונה ואיכות הזרע של גברים בישראל. במחקר שהתפרסם בכתב העת היוקרתי "Fertility Sterility", השתתפו 280 גברים באנליזה הסופית.

אחרי מתן דגימת הזרע מילאו המשתתפים שאלונים על הרגלי התזונה ואורח חייהם. על פי הממצאים, כאשר השוו בין הגברים שאוכלים “הכי בריא" (התאמה גבוהה לדפוסי תזונה בריאים) לגברים שאוכלים “הכי לא בריא" (התאמה נמוכה לדפוס תזונה בריאים), נצפו פערים של עד עשרות אחוזים במדדי איכות הזרע.

כמו כן, חשוב לציין כי לפי מחקרים שונים, סביר להניח כי לאלה שאוכלים “לא בריא", שקיבלו ציון תזונתי נמוך, גם סיכויים גבוהים יותר למחלות לב, סרטן, סוכרת, מעי דלקתי ותמותה.  

השותפים למחקר הישראלי: פרופ' רות בירק, דיקנית בית הספר למדעי הבריאות, ראש המעבדה לרפואה ותזונה גנטית מותאמת אישית, אוניברסיטת אריאל, פרופ' רון אונגר, ראש המגמה לביולוגיה חישובית, הפקולטה למדעי החיים, אוניברסיטת בר אילן, ד"ר חיים פנקס, מנהל בנק הזרע והשירות לפריון לשעבר, המרכז הרפואי רבין וד"ר ענת שטיין, מנהלת מעבדת בנק הזרע, המרכז הרפואי רבין.