בין שאנחנו גרים לבד ובין שעם שותפים או משפחה, עם הזמן אנו צוברים חפצים שונים ואולי גם משונים: מזכרות, ספרים, בגדים, כלים, רהיטים קטנים וגדולים. צריך סדר ולפעמים צריך גם לחדש את הסדר הקיים. אצל רבים הסידור מחדש קורה במעבר דירה או לפני פסח. ישנם כמובן אלה שמסדרים גם בין לבין, וישנם אלה שגם מעבר דירה לא כולל אצלם מיון תכולת הדירה.

אין ספק כי לסדר, פעולה גשמית, יש השפעה רגשית. וכשם שהסדר בבית משפיע על מצב הרוח, אנו מאמינות כי תכנון וסידור נכון של המטבח מסייעים בהקניית דפוסי התנהגות, אכילה והטמעה של תזונה טובה לבני הבית.

המטבח הישראלי עבר שינויים רבים בעשורים האחרונים. מטבח שהיה חדר ייעודי (עם דלת) עבר להיות חלל מרכזי בבית, לצד הסלון. השטח היחסי של המטבח גדל, והיום בבתים רבים חלל המטבח זהה בגודלו לחלל הסלון - ואף גדול יותר. לתכנון המטבח מוקדשת תשומת לב רבה בבנייה או בשיפוץ. השינוי שעבר המטבח הישראלי תורם לאווירה נעימה, ויכול לעודד בישול, אפייה ויצירתיות בכלל. את מבנה הבית והמטבח לא נוכל לשנות, אך רגע לפני פסח - וכמובן שאפשר גם לאחריו - נציע מספר רעיונות לארגון המטבח שיקדם תזונה נכונה.

הנה בית לי קטן, בו כיסא וגם שולחן: השולחן בפינת האוכל משמש בדרך כלל בסופי השבוע או לאירוח. בבתים רבים מונח על השולחן אגרטל עם פרחים, קערה או כלי נוי אחרים, והוא מוקף בכיסאות נוחים מעוצבים ולפעמים מרופדים. לעומתו, שולחן המטבח, שמשמש את בני הבית ברמה היומיומית, לארוחות עיקריות וגם קטנות, לא תמיד זוכה לכבוד הראוי.

לעתים יהיה זה שולחן קטן מדי, לפעמים שולחן־מדף או אי במרכז המטבח עם כיסאות בר גבוהים שאינם מתאימים לישיבה ממושכת ונינוחה. יש משפחות בנות חמש־שש נפשות בעוד השולחן במטבח מיועד לשניים־שלושה סועדים בלבד, ולכן בני המשפחה אוכלים את הארוחות ב"משמרות", או לחלופין אוכלים יחד, אך הישיבה צפופה ולא נעימה.

שולחן האוכל והכיסאות הם דוגמה לכך שהתנאים הפיזיים יכולים לעכב או לקדם דפוסי אכילה. שולחן וכיסאות נוחים מזמינים לישיבה מסודרת ומצמצמים את הסיכוי לאכול בחיפזון, בעמידה או בסלון מול מסך הטלוויזיה. הארוחה, קטנה כגדולה, הופכת כך למשמעותית ולא לאגבית. זו הסיבה לכך שבתכנון המטבח חשוב לאפשר מקום לשולחן וכיסאות נוחים לישיבה לכל בני הבית (ואם ניתן, להשאיר מקום לכיסא נוסף או שניים לחברים). אם השטח מצומצם ולא מאפשר זאת, כדאי ששולחן פינת האוכל ישמש את בני הבית בשגרה.

דברים שרואים מכאן לא רואים משם: לאף אחד אין זמן מיותר, ולכן יש להניח שבכל מטבח - במזווה, במקרר או במקפיא - יהיו אריזות של מוצרי מזון מוכנים. חלקם אולטרה־מעובדים, שבמקרים רבים מכילים יותר מדי סוכר, נתרן, שומן רווי או גם, גם וגם. רצוי שאלה לא יהיו בחזית המדף אלא מאחור.

צנצנת עוגיות על השיש, מגירת ממתקים או ארון ממתקים אינם חובה במטבח, ואם יש, אז רצוי שהמבחר יהיה מצומצם. כאשר הממתקים והחטיפים נגישים, הסיכוי שנאכל מהם הרבה ולעתים קרובות - גבוה יותר. קערת פירות צבעוניים וזמינים על השולחן או על השיש תעלה את הסיכויים לבחור בהם במקום בממתקים וגם תתרום לעיצוב. בקיץ עדיף לשמור את הפירות במקרר בקדמת המדף. פירות חתוכים במקרים רבים יפתו במיוחד את הילדים לאכול, וגם מצמצמים את איבוד המזון, כי לא תמיד הילדים אוכלים את הפרי כולו והוא מושלך לפח.

איך יודעים שבא אביב, מסתכלים סביב סביב: מסך הנייד גוזל מאיתנו זמן ודורש התייחסות רבה, לעתים רבה מדי. אנחנו מפספסים פרטים בחוץ, בטבע וגם בבית, במטבח. בבית מצטרפים גם מסכי הטלוויזיה, המחשב והטאבלט. יש בתים שבהם הטלוויזיה היא חלק בלתי נפרד מעיצוב המכשירים החשמליים במטבח. אצל אחרים מסיטים את מסך הטלוויזיה מהסלון לכיוון המטבח בזמן הארוחות. אנחנו ממליצות להשאיר את אזור המטבח נקי ממסכים.

צפייה או עיסוק באלה באים על חשבון תשומת לב והנאה מהאוכל ומהארוחה ומתחושת השובע כשהגוף מאותת לנו להפסיק לאכול מכוח האינרציה עד שהקערה המרכזית ריקה. כך הסיכוי גבוה יותר לאכול כמויות גדולות, שלא לומר גדולות מדי.
זאת ועוד, לא פעם אנחנו אוכלים אוכל לא טעים או לא מספיק טעים. הסיכוי שזה יקרה גדול יותר כשאנחנו מרוכזים במה שקורה על המסך. כל זה מבלי להתייחס לתרומה של השיחה עם בני המשפחה בזמן הארוחה שמתפספסת, שאולי מהווה את המחיר הגבוה ביותר שגובים המסכים.

גינה לי, גינה לי: לעשבי תבלין לרוב יש יתרון תזונתי על פני התבלינים המיובשים, מפני שבתהליך הייבוש (חימום) ויטמינים הרגישים לחום, מאבדים מיעילותם. עם זאת, רכיבים אחרים כמו מינרלים ופיטוכימיקלים נשמרים. עציץ או אדנית תבלינים בחלון יפיצו ריח נעים, יוסיפו טעם וגם יתרמו לעיצוב נאה. נענע, לימונית, לואיזה המתאימים כתוספת לשתייה, ויש אלה המשמשים לתיבול בבישול כמו פטרוזיליה, רוזמרין, בזיליקום ועוד. חשוב לבחור בתבלינים בהתאם לתנאים - חשיפה לשמש, לאור שמקורו מחלון קטן או גדול וכיוון האוויר. 