הורים לילדים מכינים מדי שנה טנא מעוטר מלא בפירות ובירקות צבעוניים לחגיגת שבועות בגן או בבית הספר היסודי. זו מסורת מבורכת, במיוחד כשצריכת פירות וירקות במגמת ירידה. האם המחירים המאמירים או הטענה שהפירות עמוסים בסוכר ועלולים לגרום להשמנה הם הסיבה למגמה מטרידה זו? האם התרבות של צריכת פירות אחדים, לעתים אף פרי אחד או ירקות בודדים, כנהוג באירופה, תגיע גם לפה, ותחליף את הקנייה בקילוגרמים של פירות וירקות?

ארץ זבת חלב ודבש

בספר במדבר מתואר סיפור המרגלים, שבהמשך נודע בשם “חטא המרגלים". בזמן שישבו בני ישראל במדבר, בדרכם ממצרים לארץ ישראל, שלח משה 12 נציגים, אחד מכל שבט, לתור את הארץ ולבחון את אופייה. “והימים ימי בכורי ענבים" (במדבר יג, כ). כלומר התקופה שנבחרה היא כאשר הפירות עדיין על העצים, השדות עמוסים בתבואות וניתן לאמוד את איכותם של הפירות הטובים, במיוחד ענבים. וכשחזרו המרגלים העידו כי “בָּאנוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ, וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ הִוא וְזֶה פִּרְיָהּ" (במדבר יג, כז). המרגלים תיארו את יושבי הארץ כענקים שלא ניתן יהיה לנצחם, אבל זה כבר סיפור אחר, פחות מענייננו.

במשך שנים האוכלוסייה בישראל הייתה מהמובילות בעולם בצריכת תוצרת חקלאית לנפש. אחד מהמאפיינים של שולחן המטבח או פינת האוכל בישראל הוא קערת פירות הדר בחורף ופירות העונה בקיץ. קינוח שכיח בחורף הוא סלט פירות ובקיץ - פלחי אבטיח צונן. פירות נחשבים למזון בסיסי הנצרך על ידי כלל האוכלוסייה בישראל. מצער לגלות שב־20 השנים האחרונות צריכת הפירות (והירקות) לנפש בירידה מתמדת, וזאת ביחס הפוך לעלייה בגידול הצריכה הכללית לנפש. הצפי הוא שעם עליות המחירים האחרונות צריכת הפירות תרד אף יותר.

עלות מול תועלת

למחיר יש משקל משמעותי בירידה בצריכה של פירות. ללא ספק יש צורך בהתערבות ממשלתית כדי לבלום את העלייה של מחירי הפירות, ולאפשר צריכתם על ידי כלל האוכלוסייה. אך מאחר שלא נוכל להמתין לשינוי רגולטורי, נסייע בהעלאת המודעות לחשיבות של אלה לסל הקניות באופן קבוע ונציע רעיונות שלא יחרגו מהתקציב המשפחתי המיועד למזון.

ידע הוא כוח. אל הפירות אנחנו מציעות להתייחס לא פחות מאשר כאל תרופה מונעת. תרופה טעימה, יפה וצבעונית, שיכולה לסייע במניעה של מחלות כרוניות. “עשה מזונותיך תרופותיך ולא תרופותיך מזונותיך", הוא אחד המשפטים המיוחסים לרמב"ם (אם כי יש הטוענים כי מי שטבע אותו ראשון היה היפוקרטס). בימינו מושקעים משאבים רבים בפיתוח תרופות במקום במניעת מחלות. למי שבוחר ליהנות מחיים בריאים כדאי לאמץ המלצה זו.

פירות וירקות הם אוצר תזונתי המעניק יתרונות בריאותיים בשילוב טעם והנאה. צריכתם באופן יומיומי תורמת להפחתה בסיכון למחלות לב וסוכרת, לירידה בסיכון לחלות בסרטן מסוגים שונים, מסייעת לפעילות תקינה של מערכת העיכול - בזכות תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים, תורמת לאוכלוסיית החיידקים הידידותיים במעיים (מיקרוביום) הקשורים בחומרים אנטי־דלקתיים. זאת ועוד, צריכה קבועה של פירות וירקות מפחיתה את השכיחות לדלקת המעי הגס כמו גם בעיות עיכול אחרות כמו גזים, עצירות או שלשול.

שפע הוויטמינים, המינרלים ונוגדי החמצון שנמצאים בפירות ובירקות תומכים במערכת החיסון. צריכה נאותה של פירות וירקות עשויה להפחית את חומרתן של חלק מהמחלות הוויראליות. הם אומנם לא יגנו מפני הדבקה בקורונה, אך ההתאוששות ממחלות זיהומיות יכולה להיות טובה יותר, כאשר התזונה עשירה בפירות ובירקות.

פירות, סוכר והשמנה

האם פירות עשירים בסוכר וגורמים להשמנה? ובמיוחד בקיץ, עם מבחר פירות גדול, יש שנרתעים מאכילתם. “הם מפוצצים בסוכר"; “כשמתחילים לאכול ענבים, אי אפשר להפסיק"; “פרי או שניים ביום מקסימום, ולא כל יום". בהצהרות כאלה אנחנו נתקלות כמעט על בסיס יומיומי.

משרד הבריאות ממליץ לצרוך לפחות חמש מנות של פירות וירקות ביום. ההמלצה מתייחסת למינימום, ואין המלצה למקסימום. אך אם תשאלו אותנו - מומלץ יותר. במיוחד כאשר פירות הקיץ מחליפים את העוגה או החטיף המתוק. אצל מרבית האנשים המקור של עודף הקלוריות, השומן או הסוכר (ביחד או לחוד) הוא לא מזונות טבעיים מהצומח, אלא מזונות אולטרה־מעובדים - כאלה הארוזים בשקיות אטומות ומרשרשות, ומשקאות מתוקים המכילים סוכר פשוט ורק סוכר.

לעומתם, את סוכר הפירות (פרוקטוז) מקבלים בתוספת איכותית של מגוון ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ורכיבי תזונה נוספים וטובים. לא ניתן להתייחס לפרי כמו לסוכרייה או לממתק אחר.

פירות עולים הרבה כסף

ניתן לשנות את הרכב סל המזון המשפחתי ללא שינוי במחיר הסל, אם נצמצם - לא בבת אחת אלא בהדרגה - את צריכת החטיפים, דברי המתיקה, המשקאות הקלים ובכלל מזונות אולטרה־מעובדים לטובת פירות וירקות. מחיר הסל לא ישתנה, אך ההרכב התזונתי יעלה פלאים.
בנוסף, הקפדה על אחסון נכון תצמצם איבוד פירות וירקות ובזבוז כסף. הנה מספר דרכים:

להימנע מקנייה של פירות וירקות שחשופים לשמש. לוודא שאין “פציעה" או ריקבון על הקליפה החיצונית שמקורם בחבלה או נזקי חרקים. להניח נייר סופג בתחתית מגירת הפירות והירקות כדי למנוע הצטברות של לחות. לשטוף פירות רק לפני ההגשה או האכילה.

עדיף לצרוך פירות בשלמותם על פני פירות חתוכים. בזמן חיתוך הפרי ויטמינים הולכים לאיבוד. ככל ששטח הפנים של הפרי גדול יותר כך אובדן הוויטמינים גדול יותר, ולכן מומלץ לחתוך לחתיכות גדולות ככל האפשר וסמוך להגשה.