רבים מאיתנו רואים בימים שלקראת השנה החדשה הזדמנות לשינוי. מציבים מטרות ומבטיחים לעצמנו לשנות או לקדם דבר או שניים בשנה הבאה עלינו לטובה. במציאות ובעומס היומיומי לא פשוט להבטיח, ועוד יותר לא פשוט לקיים. למשל, לבלות יותר עם הילדים, להתחיל לבצע באופן קבוע פעילות גופנית, ללמוד לנגן או לכעוס פחות בכביש.

ראש השנה יכול להיות סיבה טובה לשנות הרגל כזה או לאמץ דפוס התנהגות אחר. במפגש הראשון בקליניקה לא פעם, אנחנו שומעות על תסכולים וחרטות, רגשות אשמה ובושה. חשוב מאוד לזכור שנדרשות סבלנות והתמדה כדי לסגל הרגל חדש, במיוחד אם ההרגל הקודם הוא בן שנים רבות. כל שינוי הוא אתגר, גם שינוי קטן אינו תמיד קל.

זאת ועוד, לעתים הטמעת השינוי אינה תלויה רק בנו, אלא גם בסביבה: בבית, בעבודה או בלימודים, במשאבי הזמן, במצב המשפחתי ובכלל באנשים שמקיפים אותנו, מטענים רגשיים שאיתם אנחנו מתמודדים ועוד. לכן, לקראת השנה החדשה אנחנו מציעות מספר רעיונות להתחדשות.

איזו חולצה יפה!

בלי קשר למשקל הגוף, רצוי להתחדש בבגד לחג, ולא לדחות את הקנייה והטיפוח העצמי ליום שבו "אגיע למשקל כדי לרכוש בגד מתאים" .
להפחית ביקורת עצמית ולכבד את הגוף כמו שהוא ללא קשר לשינוי שאליו שואפים להגיע. תשומת לב לפרטי לבוש, לאביזרים, לתספורת - משפרת את ההרגשה ואת מצב הרוח. חבל להזניח את המראה עד להגעה לתוצאות המיוחלות של הירידה במשקל. תחושות הביקורת והכעס על המראה הנוכחי רק יקשו על התהליך.

וואו, ממש טעים!

לנסות לשלב שינוי אחד בתפריט פעם בשבוע או שבועיים. אין הכוונה למזון אקזוטי שאינו מוכר, אלא דווקא למזונות איכותיים ובסיסיים בתזונה שנוטים לשכוח, כמו קטניות - עדשים, שעועית, גרגרי חומוס או אפונה; ירקות בצבעים שונים, לא רק אדומים וירוקים אלא גם סגולים כמו כרוב, בצל, חסה וכמובן סלק או לבנים כמו קולרבי ואנדיב; מיני אגוזים ושקדים. אלה הן דוגמאות ראויות לרכיבים "חדשים" בארוחה.

תמרור עצור!

מחקרים מצביעים על כך שלניטור המשקל יש השפעה. השפעה זו ניכרת וחשובה בעיקר בתקופות של יציאה מהשגרה כמו חגים, חופשות, הריון, מחלה של קרובים ועוד. אך האם לטווח הארוך היא אכן מסייעת? יש והשקילות היומיומיות משפיעות על מצב הרוח בלי פרופורציות, שכן עלייה של חצי קילו או יותר במשקל אינה מעידה על השמנה. לעתים הסיבה היא עצירות שלפעמים אפילו לא מודעים לה או ארוחה עתירת נתרן ערב קודם, שעלולה לגרור צבירת נוזלים למשל. למי שלא יכול להתאפק, שקילה שבועית שתעיד על מגמת עלייה או ירידה במשקל מומלצת יותר משקילה יומית.

עדיף לבחור ב"סמן משקל" אחר: זוג מכנסיים או חגורה - אלה מעידים על היקף המותניים, בלי להתייחס למספרים מדויקים, ובמקביל מעידים על מגמה של עלייה או ירידה במשקל.

שבע דקות לפחות

קצב החיים המהיר של ימינו גורר לעתים אכילה חפוזה. אוכלים מהר, לא לועסים היטב, ארוחות לא מסודרות, בזמנים לא קבועים ודילוג על ארוחות. כדאי להקדיש זמן לארוחה מסודרת אחת ביום לפחות, שבע דקות הן לא זמן רב לטובת העניין. היא לא צריכה להיות ארוחה בת ארבע מנות. גם הפסקה של דקות אחדות לטובת כריך טעים ומזין, עם שתייה לצדו, זו ארוחה מסודרת. זו התחלה המשלבת איכות והנאה.

20 דקות יחסית לאפס

כשמדברים על פגיעה בבריאות, לא פעם האסוציאציות הראשונות הן צריכת מזון מהיר, משקאות אלכוהוליים וסיגריות. אבל לא פחות מזיק מאלה הוא הכיסא. כמעט כל היום אנחנו יושבים - בבית, בעבודה, בלימודים, בדרך לשם ובחזרה. הבחירה בפעילות גופנית זו או אחרת צריכה להיות על פי התשובה לשאלה: באיזו פעילות הסיכוי הגבוה ביותר שאתמיד לאורך זמן. רצוי לנשנש פעילות במהלך היום: לעלות במדרגות במקום במעלית, ללכת ברגל מרחקים קצרים במקום לנסוע.

מי שעוסק בפעילות גופנית, גם אם הוא בעודף משקל קטן, הסטטוס הבריאותי שלו טוב יותר ממי שאינו בעודף משקל ולא עוסק בפעילות גופנית כלל.

לשבת זה באותו מחיר?

אכילה בעמידה היא לעתים קרובות אכילה אגבית ולרוב אכילה לא מודעת. אנחנו לא שמים לב למה שאנחנו אוכלים ולכמויות שאוכלים. ולא זו בלבד, אלא שבעמידה אנחנו עלולים לאכול מזונות לא טעימים ולא ראויים כמו מאפים שאיבדו את טריותם, או אוכל מבושל קר מהסיר שנשאר על הכיריים. אם נפחית, ובהמשך נימנע מאכילה בעמידה, נצליח בוודאות להפחית קלוריות רבות ומיותרות מהתפריט היומי.

הבטחה חד־פעמית

בדיקת דם שנתית. דקירה קטנה (המחטים היום דקות מאוד) בבוקר, לאחר צום של 12 שעות, גם לצעירים בשנות ה־30. תוצאות בדיקת הדם חשובות לאבחון בעיות רפואיות, במיוחד אם יש היסטוריה משפחתית של רמות גבוהות של שומנים בדם (כולסטרול, טריגליצרידים) או סוכרת למשל.

אימוץ דפוסי התנהגות חדשים ושינוי הרגלים קיימים הם אתגרים לא פשוטים, יש להצטייד בסבלנות ובהתמדה. נראה כי ככל שמציבים יותר יעדים חדשים, הסיכוי להצליח בכולם מצטמצם. אנחנו מאמינות בהדרגתיות ובמתינות, בחירה בדפוס התנהגות טוב מצד אחד, והתמקדות בהוצאה מהשורש של הרגל לא רצוי מצד שני. זה בהחלט מספק בשלב ראשון ויקדם אותנו למטרה - קידום בריאות בכלל ובמישור התזונתי בפרט.
סביר להניח שלא תאמצו את כל האמור לעיל. גם אם תבחרו בהבטחה אחת או שתיים - דיינו.

שתהא השנה הבאה שנה טובה יותר. 