קשה לפספס את העובדה שאוקטובר הוא חודש המודעות לסרטן השד. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, סרטן השד היא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. כ–5,000 נשים מאובחנות מדי שנה בארץ כחולות בסרטן השד. סיכויי הריפוי עולים ככל שהאבחון מוקדם יותר, עד כדי 90% ריפוי. מספר הנשים אשר מחלימות מסרטן השד עולה בהתמדה בזכות הגברת המודעות לבדיקות השגרתיות כמו ממוגרפיה וביקור אצל כירורג החיוניים לגילוי המוקדם ובזכות שיפור דרכי הטיפול במחלה.



אורח חיים בריא הוא בין הדרכים לסייע בהפחתת הסיכון לחלות במחלה. מחקרים מצביעים על כך ששמירה על משקל גוף תקין, תזונה נכונה ופעילות גופנית מקטינות את הסיכוי לחלות בסוגים שונים של מחלות הסרטן וביניהם גם סרטן השד. אז מה כדאי לדעת על תזונה וסרטן השד?



אין ביטוח: חשוב לדעת כי אין אף מזון או דיאטה שיכולים להבטיח מניעה של סרטן השד. יחד עם זאת, תזונה מתאימה בהחלט יכולה לתרום להפחתת הסיכון לחלות, ובנוסף לשמור על מערכת חיסון חזקה ויציבה שתסייע כאשר המחלה מופיעה. אף מזון או דיאטה אינם יכולים לרפא את המחלה, אם כי ישנם כאלה המסוגלים לסייע בשליטה על תופעות הלוואי ולהשגת מצב גופני תקין שיעזור בהתאוששות הגוף לאחר המחלה. במהלך הטיפול ישנם מזונות שיכולים להשפיע על הטיפול התרופתי שיהיה אפקטיבי יותר או להפך. מכאן החשיבות בייעוץ דיאטנית של המחלקה האונקולוגית.



למשקל יש משקל: משקל תקין יכול לסייע בהפחתת הסיכון להופעת סרטן השד בפעם הראשונה ולבלום הישנות של המחלה. מחקרים מראים שאצל נשים שעלו במשקל לאחר הופעת סרטן השד בפעם הראשונה עלה גם הסיכוי להישנות המחלה. מחקרים נוספים מצביעים על כך שלאחר תקופת המנופאוזה (מספר שנים לאחר הפסקת המחזור החודשי) לנשים במשקל עודף סיכוי גבוה יותר לחלות בסרטן השד ביחס לנשים במשקל תקין.



יש מזונות שכדאי להפחית: מחקרים בודדים מצביעים על הקשר שבין דיאטה דלת שומן להישנות סרטן השד. על אף שהממצאים אינם ברורים, דיאטה דלת שומן כדאית בכל מקרה. היא יכולה לסייע באופן עקיף להשגת משקל תקין ולעלייה בצריכה של מזונות מומלצים כמו ירקות, פירות ודגנים מלאים. כדאי להימנע ממזונות המכילים שומן טרנס ובשרים מעובדים, מעושנים או חרוכים.



השלם מלא מסך חלקיו: אין הוכחה לכך שמזון ספציפי או תוספי תזונה יכולים להקטין את הסיכוי לחלות בסרטן השד. עם זאת, חשיפה למגוון רחב של רכיבים איכותיים יכולה לסייע לגוף להיות במיטבו ולספק את האנרגיה שלה הוא זקוק. מומלץ להרבות באכילת ירקות ולשלב בתפריט פירות, דגנים מלאים, קטניות, זרעים וגרעינים של צמחים שונים. אין תוספי תזונה מסוימים היכולים להפחית את הסיכון. אם יש מחסור ברכיבי מזון ספציפיים כמו ויטמינים או מינרלים, יש להתייעץ עם איש מקצוע ולהתאים את התוספים באופן אישי.



פיטואסטרוגנים: צריכת סויה היא דרך קלה לקבל חלבון איכותי מן הצומח ורכיבים איכותיים נוספים. בשוק המזון יש מגוון רחב של מוצרים: טופו, אדממה, טמפה, פולי סויה בתבשילים, קמח סויה וגם סויה כתחליף לחלב ומוצריו. 



רכיבי תזונה איכותיים רבים יש בסויה: נוגדי חמצון, ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ועוד. אך בכל זאת, להבדיל מקטניות אחרות כמו עדשים וגרגרי חומוס, היא לא זוכה לאהדה וליחסי ציבור טובים במיוחד. הרתיעה מהסויה היא בעיקר בהקשר של התפתחות מינית מוקדמת בילדים, אבל גם בהקשר של סרטן השד. בעיקר בגלל החשש מנוכחות של פיטואסטרוגנים, שהם דמויי אסטרוגן (הורמון המין הנשי) המצויים בסויה ברמה קטנה ומוחלשת.



כמות הפיטואסטרוגנים שבסויה נמוכה מאוד בהשוואה לאסטרוגנים הטבעיים שהגוף מייצר. לכן אין מניעה לשלב סויה בתפריט ואפילו מומלץ לעשות זאת. בעיה יכולה להיווצר כאשר חולים בסרטן השד מטופלים בתרופה טמוקסיפן, הורמון סינתטי אנטגוניסט לאסטרוגן, ולכן בזמן מחלה וטיפול יש להיוועץ באיש מקצוע.



אלכוהול: באוקטובר 2017 פרסמה החברה האמריקאית לאונקולוגיה (ASCO) הצהרה כי על פי מחקרים קיים קשר בין שתיית אלכוהול ברמה קלה, מתונה או מופרזת לסיכוי מוגבר לחלות באחת ממחלות הסרטן השכיחות, ביניהן סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן הוושט וגידולים בראש ובצוואר. לדברי ד"ר ברוס ג'ונסון, נשיא ASCO, "אנשים לא מקשרים באופן טבעי בין שתיית בירה, יין או משקאות חריפים לסיכון מוגבר לחלות בסרטן במהלך חייהם, אבל הקשר בין צריכה מוגברת של אלכוהול וסרטן כבר מבוסס היטב ומספק הכוונה לקהילה הרפואית בדרכים לסייע למטופלים להפחית את הסיכון לחלות במחלה".



הנקה: חשוב להזכיר נתון נוסף. נמצא כי נשים שהיניקו מוגנות יותר מפני סרטן השד וסרטן השחלות. נראה כי להנקה במשך לפחות שנה יש השפעה מגינה רבה ביותר מפני סרטן השד. עדיין לא ברור כיצד הנקה מסייעת. ייתכן שהמקור הוא בשינויים המבניים הנוצרים ברקמת השד כתוצאה מההנקה, וגם העובדה שהנקה מדכאת את סך הורמון האסטרוגן שגוף האישה מייצר. חוקרים סבורים שהשפעת ההנקה על סרטן השחלות גם כן קשורה לדיכוי ייצור אסטרוגן.