מחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת המוביל Neurology של האגודה האמריקאית לנוירולוגיה מצא קשר בין צריכת ירקות עליים ירוקים, לבין הפחתת הסיכון להתפתחות מחלת האלצהיימר. כאמור, מדובר בקבוצה גדולה של ירקות הכוללת עשרות סוגים, בהם: חסה, כרוב, תרד, ברוקולי, בצל ירוק, עירית, עלי חרדל, ארוגולה, רוקט, גרגר הנחלים, מנגולד, סלרי, ארטישוק, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, עשבי תיבול ועוד. 

איך מצילים חסה ששוכבת כמה ימים במקרר? | מאיה רוזמן עם הסוד
מיני כרובית וחסה קראנצ'ית: הפיתוחים הישראלים החדשים שעשויים לשנות את עולם המזון

מנתוני המחקר, בו השתתפו 581 בני אדם, שגילם הממוצע בתחילת המחקר עמד על 84, עולה כי הקפדה על תזונה בריאה עשויה לסייע בשמירה על תפקוד המוח ולהאט ירידה קוגניטיבית המגיעה עם הגיל.

החוקרים, שעקבו אחר דפוסי התזונה של המשתתפים במשך כשבע שנים, ואחר הקשר לסמנים ביולוגיים שונים לאלצהיימר ברקמת המוח עצמה, לאחר המוות, מצאו כי דפוסי תזונה בריאים יותר, כמו תזונת MIND (תזונה שהותאמה למניעת תהליכים ניווניים במערכת העצבים ושמה דגש על צריכת ירקות עליים ירוקים) ותזונה ים-תיכונית, המדגישים צריכת ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, שמן זית ועוד, ומכילים פחות מזון מהיר ומטוגן, היו קשורים לפתולוגיה כוללת נמוכה יותר של אלצהיימר. ממצאים אלה נמשכו גם לאחר נטרול משתנים מבלבלים נוספים. 

עוד עולה מהמחקר כי בקרב נבדקים שהיו בשליש הגבוה ביותר של צריכת הירקות העליים הירוקים, הייתה פתולוגיה כוללת פחותה של מחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלו שבשליש הנמוך ביותר. כן נמצא כי ציון תזונת MIND גבוה יותר בנקודה אחת, היה קשור לפחות רבדים חלבוניים במוח, בדומה להיות המוח צעיר יותר בכארבע שנים. 

מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית M.Sc. ויועצת מדעית למועצת הצמחים, ציינה כי "המחקרים החדשים מדגישים את הפוטנציאל הרב הגלום בתזונה בריאה הכוללת מרכיבים טריים כמו ירקות ופירות, העשירים בנוגדי חמצון ודלקת, ובפרט ירקות עליים ירוקים, לשמירה על תפקוד המוח ולקידום בריאות הציבור. לכן, אנחנו ממליצים על צריכת ירקות ופירות מחמש קבוצות צבע: אדום, כתום, ירוק, לבן וסגול. מומלץ לשלב ירקות עליים ירוקים בתזונה באופן יומיומי".