החופש הגדול כבר כאן שבועיים, ובני הנוער יצאו לחופשה עשרה ימים קודם לכן. שבועות של שפע זמן חופשי, המאפשר בילויים, אולי קצת עבודה וללא ספק גם זמן לבטלה ולשעמום שיכולים להיות מבורכים לפעמים. החופשה היא גם הזדמנות להתנסות בתחביבים חדשים ולשינוי הרגלים פחות טובים.

כך או כך, מדובר בתקופה ארוכה של כחודשיים במהלך שנות ההתבגרות, שבה שגרת הילדים מופרת. הם לא ישנים כמו שצריך, הם לא אוכלים בצורה מסודרת, והם מבלים שעות על גבי שעות מול מסך כלשהו (מחשב, טלוויזיה, טלפון נייד או טאבלט).

חופשת הקיץ תופסת נפח גדול ומשמעותי בתהליך הגדילה - מדובר בחודשיים של חופשה לעומת עשרה חודשי לימודים, שגם בהם משולבים סופי שבוע, חופשות קצרות וחופשות קצרות פחות. אם נכפיל את החודשיים האלה ב־12 - כמספר שנות הלימוד, נגיע ל־24 חודשי חופשה בתקופת בית הספר. וזאת בלי לחשב את תקופת הסגרים במהלך מגיפת הקורונה, שבה הילדים שהו ימים ארוכים בבית.

מחקרים רבים שבחנו את הרגלי האכילה בחופשת הקיץ ואת השפעתם על משקל הגוף, מגלים שהילדים עולים במדד BMI (יחס משקל־גובה) במהלך החופשה. עיקר הסובלים מהעלייה במשקל הם אלה שמלכתחילה נמצאים בעודף משקל. הילדים במשקל התקין לעומתם, עולים פחות במשקל או שכלל אינם עולים, ואילו הילדים הרזים נוטים לאבד ממשקלם.

הגורמים המשמעותיים לשינויים במשקל בחופשת הקיץ

ירידה בפעילות הגופנית, מכיוון שלא מתקיימים חוגי ספורט ושיעורי חינוך גופני בבית הספר, כמו גם ירידה בזמן השהות מחוץ לבית במשחקי גינה וספורט בגלל החום הכבד של יולי־אוגוסט. לאלה מתווספים שיבוש דפוסי השינה, דילוג על ארוחות, בילויים במסעדות, בחירה במזון מהיר ונשנושים בלתי פוסקים במהלך היום כתוצאה משעמום. כל אלו הם הגורמים המשמעותיים לשינויים במשקל בחופשת הקיץ.

נוסף לעלייה במשקל תיתכן פגיעה בתזונת הילדים, שאף עלולה לפגוע בגדילה (חודשיים מתוך 12 חודשים הם תקופה ארוכה, כבר אמרנו). בתקופת הילדות והנעורים הגוף נמצא בשלבי בנייה והתפתחות - ולתזונה תפקיד מכריע בתהליך זה. תזונה נכונה תורמת למימוש פוטנציאל הגובה, תומכת בתהליכים הרבים בגוף ומסייעת לחיוניות ולכוח הדרוש לתפקוד תקין.

כאשר הילדים צעירים (בשנות הגן ובשנים הראשונות של בית הספר היסודי) יש להורים שליטה כמעט מלאה על סדר היום של הילד, בין היתר על מה ומתי הוא אוכל. אך על סדר היום של המתבגרים יש להורים פחות שליטה. הוא מוכתב על ידי החברה שבה הם נמצאים, ומותאם לתפקוד החברתי, לתחביבים שלהם ולמסגרות שאליהם הם משתייכים, כמו למשל תנועת נוער. ההורים משחררים שליטה במה שקשור במתבגרים.

המתבגר עצמאי ולכן יכול לדאוג לארוחה ומתנהל בבית כשההורים בעבודה. אך האם הוא אכן דואג לעצמו? ישנם מתבגרים שמצליחים להיות אחראים לסדר היום שלהם בתבונה, ובתוך זה לנהל אכילה מסודרת ומיטיבה. אך בני נוער רבים מתקשים או לא מייחסים חשיבות לארגון הזמן ואינם רואים באכילה מסודרת מטרה. לעצמאות הניתנת למתבגרים יש לעתים מחיר כבד, כמו שינוי משמעותי בהרגלי האכילה עד כדי פגיעה בגדילה. לכך מתווסף עודף הזמן הפנוי לשיטוט ברשתות חברתיות וניסיונות לאמץ הרגלי תזונה וכושר לא תמיד מבוקרים. כל אלו עלולים להיות קרקע פורייה לפגיעה בביטחון העצמי, לחרדות, להשפעה על דימוי הגוף, ובמקרים קיצוניים להתפתחות של הפרעות אכילה.

האחריות ההורית בחופש הגדול

האחריות ההורית בגילים הצעירים ברורה, אך עם ההתבגרות האחריות מועברת אל המתבגר בהדרגה. עם זאת, חשוב לזכור שתפקידנו כהורים הוא לא לשחרר את השליטה לחלוטין. המודעות לאוכל, לארוחות ולחטיפים ולבעיות שעלולות להתרחש בחודשיים אלה - חשובה ומסייעת להתמודדות ולפתרונות לאי־הסדר בחופשה.

אי אפשר להתעלם מכך שגם עבור בני הנוער ההורים הם עוגן. הם אומנם עצמאיים ויש ביכולתם להכין אוכל, אך זה לא בסדר העדיפות שלהם, לפעמים להכין ארוחה פשוטה ואפילו רק לחמם את האוכל זו טרחה, והם יסתפקו בנשנושים. אם בשגרה הם חוזרים מבית הספר רעבים ודואגים באופן עצמאי לעצמם לארוחת צהריים, בימים של חופשה הם מתנהגים אחרת. מתעוררים מאוחר, את ארוחת הבוקר אוכלים בצהריים אם בכלל, ולפעמים מדלגים על ארוחת הצהריים אפילו אם היא מאוחרת.

איך נתקדם?

ראשית, חשוב להיות ערים לשינויים בהרגלי האכילה. כדאי לשתף את הילדים בחששות שלכם ולחשוב על דרכים לסייע להם בהכנת הארוחות. מומלץ ליצור עם הילדים קשר במהלך שעות היום ולהתעניין - האם אכלו? האם חסר להם משהו?

בשגרת לימודים ובימי החופשה במיוחד, במקרה שחל שינוי במשקל הנערה או הנער, כדאי לברר מה גרם לכך. האם האכילה היא רנדומלית? האם הצטמצם העיסוק בפעילות גופנית? חשוב לברר מהי הסיבה, לעודד ולחשוב יחד מה יכול לסייע לחזור לפעילות.

שנית, יש לשים לב שיהיה בבית אוכל טעים ומזין בהישג יד:

• מנות מוכנות לארוחת הצהריים או חומרי גלם זמינים להכנה מהירה של ארוחות קלות.

• נשנושים איכותיים: קלחי תירס, אדממה, מגוון צבעוני של פירות (קוביות אבטיח ומלון) וירקות שטופים כמו עגבניות שרי, פטריות, ירקות חתוכים כמו פלפלים בצבעים שונים.

• חומרי גלם כמו ביצים לחביתות או שקשוקה, שימורי טונה, תירס, פיתות מחיטה מלאה או כוסמין, פסטה ותפוחי אדמה, שמהם קל להכין ארוחה מהירה במיוחד על ידי ילדים ונוער שיכולים ואוהבים לבשל.