מחר, 22 ביולי, הוא יום המנגו הבינלאומי, שמצוין במדינות שונות, ואנחנו מנצלות את ההזדמנות להאיר בזרקור את הפרי הטעים והאקזוטי. המנגו הוא גידול נפוץ בהודו, סין, תאילנד, מקסיקו, הפיליפינים, האיים הקריביים ואפריקה. בהודו, פקיסטן והפיליפינים הוא אף נחשב לפרי הלאומי.

לחתוך ולטרוף: הדרך הכי טובה לאכול מנגו | צפו

אם בעבר ידעו כל ילדה וילד בישראל שהענף המוביל ביצוא החקלאי של ישראל הוא תפוזים, היום המובילים בענפי היצוא הם תמרים, אבוקדו ו... מנגו. אלקנה בן ישר, מ"שולחן המנגו" במועצת הצמחים מציין כי הפיתוחים הישראליים במכון וולקני בשיתוף מו"פ צפון ומועצת הצמחים הביאו לכך שהענף נמצא בצמיחה של כ־50% בשמונה השנים האחרונות, והיבול השנה צפוי להגיע ל־55 אלף טונות בקירוב, כשהקטיף החל בשבועיים האחרונים.

“רוב הגידולים סביב הכנרת ועמק המעיינות, מיעוטם בערבה, בבקעת הירדן ובעוטף עזה", אומר בן ישר. “בארץ מגוון זנים ‘שלי', ‘עומר' ו'מאיה'. הראשון, ‘שלי' צבעוני - ירוק־אדום־צהוב, עגלגל מתוק וללא סיבים, והנמכר ביותר - כ־35% מכלל היבול. ‘עומר' אדמדם, מוארך ויחסית גדול ומהווה 10% מכלל היבול. ‘מאיה' בצבע צהוב עז, הפרי קטן יותר, והוא הזן הוותיק והיקר ביותר, ומהווה 8%־7% מהיבול. זנים נוספים הם ‘קנט' ו'קיט'". 

“השונות הגנטית הגדולה של המנגו אפשרה לנו לשלב בתוכנית הטיפוח, איכות גבוהה של פרי (טעמים וארומה ייחודיים בעוצמות שונות), יחד עם מופע חיצוני מרהיב של הקליפה המשלב גוני אדום וצהוב - וליצור מספר זני מנגו מעולים המבשילים לאורך העונה", מוסיף פרופ' אורי לביא־גפל, מרצה בפקולטה לחקלאות וגמלאי של מנהל המחקר החקלאי - מכון וולקני. “הטעם ה'מנגואי', המרקם החלק והארומה המיוחדת, יחד עם המופע החיצוני היפה של זנים אלה, הפכו את פרי המנגו לאטרקטיבי בארץ ובחו"ל".

מנגו מתוק הוא מנגו עשיר בסוכר?
יש המודאגים מכמות הסוכר שמכילים פירות טריים, ומנגו במיוחד, שכן הוא מכיל יותר סוכר בהשוואה לפירות אחרים. חצי מנגו גדול הוא מנת פרי. תוספת של אגוזים או שקדים לצד המנגו תאט את ספיגת הסוכר לדם. זו דרך לזכות במתיקות טבעית מפרי טעים ועסיסי בתוספת רכיבים תזונתיים חשובים כמו ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.

אי אפשר להתעלם מיוקר המחיה, שאינו מדלג על הפירות והירקות, וגורם לירידה בצריכת הפירות והירקות בארץ. עם זאת, המנגו, בנוסף לטעמו, הוא בעל איכות תזונתית ולכן על אף העלות הכספית, בהשוואה לקפה בטייק־אוויי או ברד צונן מהמכונה במחיר דומה - הבחירה בו עדיפה.

בכל מקרה, יש להבחין בין מנגו טרי לבין מנגו מיובש, שהצפיפות הקלורית שלו גבוהה יותר, לעתים הוא עם תוספת סוכר ותכולה נמוכה יותר של ויטמינים, כמו ויטמין C, שנפגע בחום ובאור.

כאשר רדיקלים חופשיים פוגשים חמצן

המנגו הוא הזדמנות לצרוך בבת אחת יותר מ־20 ויטמינים ומינרלים, והוא עשיר במיוחד בוויטמין C ובוויטמין A. ויטמין C וויטמין A הם נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים) המיטיבים עם הגוף. יש החושבים שנוגדי חמצון הם משהו רע. משהו נגד חמצן, שנתפס כגז טוב, שחיוני לנשימה ולקיומנו. גם השם הלועזי - אנטיאוקסידנטים - לא תורם למוניטין של נוגדי חמצון בהקשר של תזונה ובכלל.

אך ההפך הוא הנכון, נוגדי חמצון הם רכיבים המיטיבים עם גופנו ומגינים עליו. ומפני מי הם מגינים? מפני רכיבים כימיים פעילים הנקראים רדיקלים חופשיים (עוד שם מרובה אסוציאציות). הרדיקלים, בנוכחות חמצן, גורמים לתהליכי הזדקנות ובלאי מואצים בגוף, ועל פי הערכות, גם התפתחות של מחלות רבות קשורה לפעילות הרדיקלים החופשיים.

גורמים המגבירים את ייצור הרדיקלים החופשיים בגוף יכולים להיות פנימיים, כמו דלקת, או חיצוניים, למשל, זיהום אוויר, חשיפה לקרני UV ועשן סיגריות. מעבר לייצור העצמי בגוף של נוגדי החמצון, ישנם גם מקורות חיצוניים, טבעיים או מלאכותיים. מזונות מסוימים על בסיס צמחי נחשבים עשירים בנוגדי חמצון. המוכרים יותר הם ויטמינים, ביניהם ויטמין C, ויטמין E, המסיס בשמן, מצוי באגוזים וזרעים, בגרעיני חמניות ובשמנים צמחיים אחרים, וויטמין A.

כתום מלא־מלא

כדאי להכיר מונח נוסף, פיטוכימיקלים, שהם רכיבים המקנים לפירות ולירקות את צבעם ואף הם נוגדי חמצון. הצבעים השונים מעידים על תכולה שונה של פיטוכימיקלים, ולכן חשוב לגוון ביניהם, שכן כל אחד מסייע לנו באופן אחר. גופנו אינו מסוגל לייצר פיטוכימיקלים, ולכן יש לקבל אותם מהמזון. פיטוכימיקלים עמידים בטמפרטורות קיצוניות, ולכן אינם נפגעים בבישול אלא שומרים על תכונותיהם ועל יתרונם התזונתי.

ההמלצה של ארגוני בריאות בארץ ובעולם היא לצרוך ירקות ופירות בחמישה צבעים (ירוק, צהוב־כתום, אדום, לבן וסגול). בטא קרוטן ממשפחת הקרוטנואידים הוא האחראי על הצבע הכתום של המנגו וגם של אחרים - גזר, בטטה, דלעת, אפרסמון, משמש, מלון ושסק, למשל. צריכה של כתומים כמו אפרסמון, גזר, דלעת, משמש ומנגו, המכילים בטא קרוטן, עשויה להשפיע גם על צמצום הסיכויים למחלות סרטן. בטא קרוטן הוא המקור העיקרי לוויטמין A, בעל תכונות אנטי־דלקתיות, תומך במערכת החיסון וההגנה על העור. בנוסף, ויטמין A חיוני לראייה, בעיקר בלילה.

שני חומרים מזינים מרכזיים שתורם המנגו הם נוגדי החמצון לוטאין וזאקסנטין. בגופנו הם מרוכזים ברשתית העין, החלק שממיר אור לאותות, כך שהמוח מפרש את מה שאנחנו רואים. כמו כן הם פועלים כחומר הגנה טבעי וסופגים עודפי אור.