זה אחד הסרטנים השכיחים ביותר בעולם המערבי. כמו כן, מחקרים רבים קושרים את אורח החיים לסיכון המוגבר להתפתחות הגידולים הממאירים במערכת העיכול. כעת מגלים שניים מהמחקרים אילו סוגי מזונות עשויים להשפיע על הסיכון ללקות בסרטן המעי הגס.

אחד המחקרים מסוג מטא־אנליזה, שפורסם בחודש דצמבר האחרון, מצא שצריכת ירקות ממשפחת המצליבים עשויה להפחית את הסיכון. משפחת הירקות המצליבים כוללת כרוב, כרובית, כרוב ניצנים, כרוב סיני וברוקולי, והיא עשירה בחומרים הידועים כאנטי־סרטניים. במחקר שפורסם בכתב העת לתזונה קלינית, חוקרים אמריקאים ניתחו נתונים מ־89 מחקרים, שכללו סך של 45,847 חולים עם סרטן של מערכת העיכול. משך המעקב הממוצע נע בין 3.6 ל־26 שנה.

הממצאים הראו שצריכה גבוהה של ירקות מצליבים הייתה קשורה בהפחתה של 19% בסיכון לחלות בסרטן במערכת העיכול. לעומת אנשים שצרכו ירקות מצליבים ברמה הנמוכה ביותר, אנשים שצרכו ברמה הגבוהה ביותר היו בסיכון נמוך ב־30% לחלות בסרטן הוושט, ב־16% לחלות בסרטן הקיבה, ב־26% לחלות בסרטן הכבד וב־17% לחלות בסרטן הלבלב ובסרטן המעי הגס והחלחולת.

עוד נמצא שהסיכון הנמוך ביותר לסרטן במערכת העיכול נצפה בצריכת יומית של 75 גרם ירקות מצליבים. לא נמצאה ירידה נוספת בסיכון בצריכה יומית גבוהה יותר. הממצאים היו מובהקים הן בנשים והן בגברים, ובאוכלוסיות ביבשות שונות. מבחינת סוגי הירקות המצליבים, נמצא קשר מובהק לירידה בסיכון לסרטן מערכת העיכול בצריכת כרוב (ירידה של 20%) וברוקולי (ירידה של 19%).

מחקר שני מצא שאכילת קטניות מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. החוקרים ניתחו ממצאים מ־12 מחקרים שנערכו באיטליה ובשווייץ בין השנים 1991 ל־2009, שכללו 10,482 משתתפים חולי סרטן ומספר זהה של משתתפים בריאים. 30%־40% מכלל הנחקרים צרכו מנת קטניות לפחות אחת לשבוע. מנה ממוצעת של קטניות הוגדרה כ־100 גרם קטניות מבושלות או 40 גרם יבשות.

משתתפים שצרכו מנת קטניות אחת בשבוע היו בסיכון נמוך ב־21% לחלות בעתיד בסרטן המעי הגס והחלחולת בהשוואה למשתתפים שלא צרכו קטניות כלל. צריכת שתי מנות קטניות בשבוע הפחיתה את הסיכון לחלות ב־32%. מנגד, מחקר נרחב שנערך לאחרונה בבריטניה, ופורסם בכתב העת המדעי Nutrients, מצא שלחם לבן מגביר את הסיכון לסרטן המעי הגס.

החוקרים מבריטניה ניתחו נתונים של 118,210 משתתפים מתוך מאגר ה־Biobank של בריטניה, כמחציתם היו גברים, אשר הצטרפו למעקב בין השנים 2006 ל־2010. במחקר נבחן הקשר בין חשיפה ל־139 מוצרי מזון, ובין הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. בעת הצטרפותם למאגר מילאו המשתתפים שאלון על תזונתם במהלך 24 שעות וסיפקו נתונים דמוגרפיים.

ממצאי המחקר הראו שצריכת לחם לבן הייתה קשורה לסיכון מוגבר לחלות בסרטן המעי הגס ב־22%. מנגד, צריכת סיבים תזונתיים, סידן, מגנזיום, זרחן והמינרל מנגן הצביעה על קשר מגן מפני סרטן המעי הגס.

"חשוב להבין שמקורם של רוב הגידולים במעי הגס הוא בפוליפ שפיר שעלול להפוך לממאיר", מסביר פרופ' ברוך ברנר, האונקולוג הראשי של שירותי בריאות כללית וחבר הוועד המנהל באגודה למלחמה בסרטן. "לכן, כאשר מתקבלת תשובה חיובית בבדיקת צואה לדם סמוי, יש להמשיך ללא דיחוי את הבירור באמצעות בדיקת קולונוסקופיה, שבה ניתן לאתר ולכרות פוליפים שפיריים ובכך למנוע התפתחות של סרטן במעי הגס".