עשן הקרב: מלחמת חרבות ברזל הביאה עמה לא מעט שינויים באורח החיים שלנו, שהוזכרו גם כאן. שינויים בתיאבון ובעקבות כך באכילה: יש מי שאוכל יותר ויש מי שפחות, שינויים בתשוקה למתוק ולפחמימות בכלל, בנוסף לשינויים אחרים כמו מיעוט בפעילות גופנית, בשל אילוצים לוגיסטיים או מצב הרוח.

מחקר מצא: צניחה בסיכון למחלות סרטן לאחר הפסקת עישון
"אין הצדקה מדעית להתייחס לתחליפי עישון כמו לסיגריות"

אחת התופעות הנלוות למלחמה היא החזרה לעשן או עישון של מספר רב יותר של סיגריות ביום בקרב מעשנים. אפשר להניח שנחשפתם לכך. מגמה זו מדווחת בעיקר בקרב חיילים בסדיר ובמילואים. ואכן חלה עלייה בייבוא של מוצרי טבק לישראל מפרוץ המלחמה, וחנויות מדווחות על גידול ברכישת סיגריות, מוצרי טבק ואביזרי עישון.

איך זה קרה?

העישון הוא סוג של הפוגה חברתית או אישית בהמולת היום: בעבודה, בלימודים, עם הילדים בבית. על אחת כמה וכמה במהלך מלחמה, שבה הכל קורה בעוצמות גדולות יותר, וגם ההשפעות הסביבתיות והחברתיות עולות - התמודדות במצבי לחץ וחרדה במציאות קשה מנשוא. גם מי שאינו מעשן או עישן פחות מתפתה לעשן, כאשר החבר שלידו מוציא סיגריה, ומקבל בכך מענה מסוים ברגעים של הפוגה או שעמום.

עישון יכול להיות חלופה לעיסוק אוראלי מרגיע אחר - אכילה. וכך יוצא שבבחירה בין אוכל לסיגריה יהיו כאלה שיעדיפו לעשן. הנזק של הסיגריות בטווח הקרוב הוא שקוף, להבדיל מעלייה במשקל בגלל צריכה עודפת של מזון. עם זאת, הנזק לטווח הארוך יכול להיות מסוכן לא פחות, ואף יותר.

על פי פרסומים של משרד הבריאות בישראל, כמו פרסומים דומים במדינות רבות נוספות, עישון סיגריות הוא גורם הסיכון המשמעותי ביותר לתחלואה ותמותה הניתנת למניעה. העישון גורם למחלות סרטן, מחלות לב, שבץ מוחי ומחלות ריאה. עישון של ההורים נקשר לתופעות קשות בתינוקות, כגון פגות, תמותת תינוקות, משקל לידה נמוך ומוות בעריסה. ההערכות הן שבכל שנה מתים חמישה מיליון איש בעולם מסיבוכי העישון.

העישון בעקבות עופרת יצוקה

סקר חשוב שערך משרד הבריאות בתחילת 2009, בחן את הרגלי העישון בקרב מעשנים בדרום הארץ, בעקבות המתיחות המתמשכת והמתגברת באזור, עם תחילת מבצע עופרת יצוקה.

נמצא כי היקף העישון ביישובים בדרום הארץ גבוה במקצת מהמדווח בכלל אוכלוסיית ישראל מבחינת הצריכה הממוצעת של סיגריות ביום: גברים ביישובי הדרום - 17 סיגריות ליום בדרך כלל, ו־21 בעת המבצע; בקרב גברים יהודים בישראל - 15.5. בקרב נשים ביישובי הדרום - 13 בדרך כלל ו־17 בעת המבצע; בקרב נשים יהודיות בישראל - 10.6.

קופת המדינה המתרוקנת תרוויח לא מעט כסף ממס הרכישה על טבק ומוצריו בתקופה הקרובה, אך סביר להניח שבטווח הארוך הנזקים הבריאותיים בעקבות העלייה בעישון יעלו למדינה הרבה יותר.

הרגל התנהגותי שקשה לשנות

אחד החסמים הגדולים להפסקת עישון הוא החשש מעלייה במשקל. הקושי להפסיק לעשן הוא למעשה הקושי למצוא תחליף או פתרון לצורך שהעישון נותן.

מעבר למענה הפסיכולוגי שהעישון מספק, כמו מענה לשעמום, עצבנות ופסק זמן של מספר דקות ביום, העישון הוא הרגל התנהגותי שקשה לשנות. יש פעילויות שמבצעים יחד במהלך העישון וקשה להפריד ביניהן, כמו סיגריה לצד שתיית קפה, עישון בזמן נהיגה וסיגריה כשיוצאים עם חברים. קשה להפריד בין הפעולות האוטומטיות, ושוב, קיים חשש שאת פעולת העישון תחליף פעולת האכילה.

בנוסף, בזמן הפסקת עישון מתרחש שינוי בקצב חילוף החומרים ועלייה בפעילות האנזים ליפופרוטאין ליפאז, שמשתתף במטבוליזם של השומנים בגוף, הגורם לעלייה בתיאבון כיוון שמשתפר חוש הטעם והריח. האוכל הופך למושך יותר - מה שעלול לגרום לצריכה של כמויות גדולות יותר של מזון, עם הפסקת העישון.

מומלץ לכן להיגמל מעישון כמה שיותר מהר ולא לצבור “ותק" של שנות עישון. על אף החשש מהעלייה במשקל, עדיף להיגמל עכשיו לפני שהתלות בסיגריות תתעצם.

מתברר כי אוכלוסיות שהסיכוי שלהן גדול יותר לעלות במשקל בהמשך לגמילה מעישון הן מרקע סוציו־אקונומי נמוך, צעירים, נשים, בעלי משקל גוף נמוך, אלו שממעטים בביצוע פעילות גופנית ובעלי הרגלי אכילה לא נכונים.

ולכן ברמה הלאומית חשוב לפתוח בקמפיין הסברה, העלאת המודעות ומתן כלים למניעת עישון. כדאי להתחיל קודם כל בקרב אוכלוסיות בסיכון: חיילים, מפונים, תושבי הדרום והצפון, אשר שגרת חייהם רוויית לחצים וחוסר ודאות תקופה ארוכה. אך גם לכלל האוכלוסייה, כי מי מאיתנו לא שרוי במתח וחרדה בתקופה זו?

להפסיק לבד - כלים מעשיים

הכנה סביבתית: פינוי מסיגריות בסביבת העבודה והרכב, ופינוי האביזרים הנלווים: מאפרות, גפרורים, מצתים.

הכנת תחליפים: סוכריות ומסטיקים ללא סוכר, פירות וירקות שטופים וחתוכים זמינים לאכילה, עזרים למשחק בידיים כמו כדור לחיצה, גומיות פשוטות, אטבים. את אלה מומלץ לפזר בבית, ברכב, במקום העבודה, שיהיו בהישג יד. אפשר גם להיעזר בתרופות מרשם או בתרופות ללא מרשם לגמילה מסיגריות.

הכנה חברתית: לשתף בני משפחה ומכרים על הכוונה להפסיק לעשן כדי להגביר את המחויבות למהלך. לא להסס לבקש מהם תמיכה, עידוד והבנה ברגעי משבר, וכמובן להזכיר להימנע מלהציע סיגריות בהזדמנויות השונות.

פעילות גופנית: כדי להפחית את הסיכון להשמנה מומלץ, אם אין פעילות גופנית בסדר היום, להתחיל לבצע הליכה, שחייה, ריקוד, רכיבה על אופניים או כל פעילות אירובית אחרת שאפשר להתמיד בה.