כשחברים ומכרים מבקשים עצות וטיפים לדיאטה מתזונאיות, אנחנו אוהבות לומר שהדבר דומה לבקשת עצות איך להשקיע כסף. השקעה בבריאותו וברווחתו של אדם חשובה לא פחות מהשקעה בעתיד הכלכלי שלו. באופן מפתיע, העקרונות של אסטרטגיות השקעה פיננסיות טובות אינם שונים כל כך מאלה של שמירה על תזונה נכונה ואורח חיים בריא.

השקעות כלכליות ודיאטות מתחילות עם שפע עצות טובות, אבל אם מנסים ליישם, מתברר שיש פער בין ההלכה לבין המעשה. אפשר ללמוד על גישה אחת שהצליחה מבחינה היסטורית, רק כדי לגלות מאוחר יותר שגישה לגמרי הפוכה יכולה גם היא להועיל, ואולי אפילו להיות טובה יותר עבורנו.

למרות אין ספור עבודות ומחקרים על הרגלי השקעה ודיאטה כאחד, יש כאלה שעדיין לא מסכימים על הדרך הטובה ביותר לעשות זאת. תמיד יש דרך חדשה לשפר את המצב הכלכלי ואת הבריאות.

תוכנית ההשקעה הטובה ביותר, בדיוק כמו הדיאטה הטובה ביותר, היא זו שעובדת עבורנו וזו שאפשר להתמיד בה לאורך כל החיים. כאשר נוקטים גישות קיצוניות וקיצורי דרך, נופלים בפח לעתים קרובות. קל לזהות את ההרגלים הרבים שיש לאמץ ואת המלכודות שיש להימנע מהן, אם אנחנו רוצים להיות בריאים או עשירים.

עם זאת, לעתים קרובות אנו משקרים לעצמנו כדי להצדיק את הבחירות וההעדפות שלנו, אפילו כשזה לא הגיוני. במיוחד במקרים של עודף משקל. לכאורה המטרה הבסיסית בשני התחומים האלה הפוכה: בהתמודדות עם השמנה, שהיא היום אחת המגיפות הנרחבות בעולם המערבי, אנחנו צריכים ליצור מאזן אנרגטי שלילי. כלומר הוצאת אנרגיה (קלוריות) גבוהה יותר מההכנסה. בתחום ההשקעות המטרה הפוכה: הכנסות כספיות גבוהות יותר מהוצאות. אבל הדרכים אל המטרות הללו בהיבטים רבים דומות מאוד.

דמיון מרתק

בואו נבדוק מה אפשר ללמוד מהדמיון המרתק בין השקעה לדיאטה, זיהוי הדמיון יכול לעזור בקבלת החלטות טובות יותר בשני התחומים.
גיוון: בפיננסים זו אסטרטגיה ידועה להפחתת סיכונים ומקסום התשואה. על ידי פיזור השקעות, תיק ההשקעות חשוף פחות לתנודות השוק. באופן דומה, תזונה בריאה ומאוזנת צריכה לכלול מגוון קבוצות מזון שונות כדי להבטיח שהגוף מקבל את כל רכיבי המזון הדרושים: פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים.

אמוציות ואימפולסיביות: כולנו בני אדם, ויש לנו כפתורים שניתן ללחוץ עליהם בקלות. האתגר צריך להיות בזיהוי הפיתויים ולהתנהג בהתאם.
אפשר להתפנק מדי פעם. אם אנחנו יודעים שנפר את הכללים בשלב מסוים, אפשר ליצור הקשר ספציפי שיאפשר להתפנק מבלי שזה יזיק לטווח הארוך.

לדוגמה, אנשים רבים מרשים לעצמם להתפנק עם קינוחים באירועים או בחופשה, אבל הם לא יהפכו את זה להרגל יומיומי. באופן דומה, מסחר יומי מדי פעם לא יפיל לכם את תיק ההשקעות, כל זמן שזה יהיה סכום לא משמעותי מהתיק, בתדירות לא גבוהה והרחק מכספי החירום וכספי הפנסיה שלכם.

כשמדובר באוכל ובכסף, החלטות רבות הן אישיות ורגשיות. אם אתם מסוגלים לעשות בחירות רציונליות רוב הזמן ולא ליפול לאמוציות, אתם בדרך הנכונה.

חשיבה לטווח ארוך: השקעה כספית ותזונה מאוזנת דורשות ראייה ארוכת טווח. השקעה לטווח הקצר עשויה לגרום לרווחים מהירים, אך היא טומנת בחובה גם סיכון גבוה יותר להפסד. באופן דומה, דיאטות כאסח עשויות לספק תוצאות מיידיות, אך הן אינן בנות קיימה בטווח הארוך, עלולות להחזיר את עודפי המשקל עם ריבית דריבית, וגרוע מכך - להוביל להשלכות המזיקות לבריאות. כדי לבנות תיק פיננסי חזק ולשמור על גוף בריא, חשוב לחשוב על ההשפעות ארוכות הטווח של ההחלטות ולעשות בחירות שיועילו לנו לשנים הבאות.

גילוי נאות: השקעות כספיות, כמו תזונה בריאה, מחייבות בדיקת נאותות. כאשר משקיעים כסף, חשוב לחקור, להכיר ולהבין במה אנחנו בדיוק משקיעים. כדאי להתעמק ולקרוא מה אנליסטים אומרים על מוצרי ההשקעה. לעתים גם כדאי להתעמק במאזנים או בדוחות של החברות. הדבר נכון גם לגבי תזונה: עלינו להכיר את המזונות שאנו צורכים, כדאי לדעת לקרוא את התוויות על גבי האריזות בסופר ולבחור נכון, ולהתייעץ עם תזונאיות בעלות רישיון.

אפשר למצוא שפע של עצות באתרים וברשתות חברתיות לגבי אופטימיזציה של המשאבים הכספיים שלנו ובאופן דומה של התזונה שלנו. הבעיה היא שאי אפשר להיות בטוחים עד כמה המקורות אמינים. האקדמיה נותרה מקור המידע הטוב ביותר, כיוון שבמקורות רבים אחרים לא ידוע מי עומד מאחוריהם, ומהם האינטרסים שלו.

יחד עם זאת צריך להביא בחשבון שאינטרסים זרים נמצאים בכל מקום. תאגידי ענק בתחום המזון מממנים גופי מחקר כדי להשפיע על דעת הקהל ולקדם יתרונות של מוצרים שהם חפצים ביקרם. האינטרס של הלקוח גם לא תמיד עומד בראש מעייניהם של יועצי השקעות ומנהלי כספים, שכן הם מתפרנסים מניהול ההשקעות ולא בהכרח מביצועי ההשקעות שלהם.

התאמה אישית: אין ארוחה אחת שמתאימה לכולם. יש המלצות והנחיות של ארגוני בריאות לתזונה מיטבית. כך גם תמצאו המלצות לתיק השקעות מאוזן בין מוצרים פיננסיים שונים. אבל בסופו של דבר, ההמלצות - גם בתחום התזונה וגם בהשקעות - יהיו שונות מאדם לאדם ותלויות בגורמים אישיים, כמו גיל, משאבים, יעדים, רמות סיכון ועוד.

זהירות מאופנות ומטרנדים: חשוב להשתמש בשכל הישר. מי שרוצה לשכנעכם שתוכלו להשיג תוצאות יוצאות דופן ללא כל מאמץ הוא בדרך כלל שרלטן, בין שהוא מתחום הכלכלה ובין שהוא מתחום התזונה.