משבר הקורונה קשה לכולנו, אבל הוא קשה במיוחד לאלו שנמצאים במשבר גירושין או שמנהלים הורות עוינת לאחר הגירושין. אבל בעיקר הוא קשה לילדים שלהם, שגם ככה מנהלים את חייהם תחת "סטרס" תמידי. עו״ד רות דיין וולפנר, מומחית לדיני משפחה מגישה מדריך להורים גרושים בימי קורונה.

  • ברגע שאחד ההורים נכנס לבידוד, בין אם בשל חזרה מחו״ל ובין אם חשש להידבקות, הילדים אמורים לעבור להורה השני. רק אם ההורה השני לא יכול או לא מעוניין לשהות עימם, יש למצוא להם סידור חלופי. בהיעדר הסכמה בעניין זה, יש להגיש בקשה בהולה לבית המשפט לענייני משפחה שיכריע במחלוקת שבין ההורים.
  • אם ההורה השני בבידוד ואתם עם הילדים, יש לאפשר להורה המבודד קשר טלפוני חופשי עם הילדים. זה לא הזמן לשחק משחקים או להעמיד הגבלות כלשהן. הילדים זקוקים ליציבות ובטחון בתקופה קשה כל כך, והגבלת הקשר שלהם עם ההורה המבודד היא הדבר האחרון שהם צריכים.
  • גלו גמישות - הורה שיצא מבידוד של 14 יום, אפשרו לו שהייה נרחבת יותר עם הילדים, גם אם הם היו אמורים להיות אתכם עכשיו בהתאם להסדרי הראייה. כמובן שהכוונה היא לא להעביר את הילדים עכשיו ל-14 יום להורה שזה עתה יצא מבידוד, אולם יש לאפשר לו לשהות עם הילדים באופן רחב יותר.
  • אל תחפשו אשמים - אל תאשימו את ההורה שנכנס לבידוד בחוסר אחריות, חוסר אכפתיות ואל תשדרו לילדים כעס על כך שההורה השני נכנס לבידוד כי לא הקשיב להוראות, או כי היה חייב לצאת לחו"ל. ואל תעבירו מסר שלהורה לא איכפת מהילד. האשמות לא ישנו את המצב, אבל יצלקו את נפש הילדים.
  • הציגו חזית אחידה - גם אם הגישה שלכם למגפה שונה, אם אחד מכם היסטרי ואגר כבר מחסנים לשעות חירום, והשני בטוח שאין מקום ללחץ ואף צוחק על הלחץ הלאומי - אל תשדרו לילדים את חילוקי הדעות. לא לומר להם שאמא הסטרית ואבא אדיש או להיפך. שדרו להם שהמצב בשליטה ושניכם עושים הכל כדי לשמור על בריאותם.
  • אל תערכו התחשבנויות - אם אחד ההורים נכנס לבידוד ונבצר ממנו לשהות עם הילדים, אין זה הזמן להעלאת דרישות כספיות כאלו ואחרות כדי "לפצות" על הזמן העודף ששהיתם עם הילדים. מחר אתם יכולים להיכנס לבידוד, ואז יתחשבנו אתכם. 
  • גלו רוחב לב כלכלי - אל תשחק עם המזונות דווקא עכשיו, גם אם הם לא נראים לך הוגנים. תשלם ובזמן, גם ככה כולם בלחץ כלכלי. מצד שני, אל תעמדי על קבלת המזונות הגבוהים אם את יודעת שהוא פוטר מהעבודה ונמצא עכשיו במצוקה כלכלית. נכון שזו המלצה לא פשוטה, אבל אם תצליחו לראות את המצוקה של ההורה השני, יש סיכוי שהקורונה תשנה לכם את החיים לטובה דווקא.
  • בתקופה בה מערכת החינוך מושבתת - כל אחד מההורים אחראי לילדים מהבוקר בימי הסדרי השהיה עימו. גם אם המשמורת היא רק של אחד ההורים. מדובר באירוע חריג שמחייב התגייסות של שני ההורים. במקרים של מחלוקת בנושא שהייה עם הילדים בתקופה בה אין מוסדות חינוך, יש להגיש בקשה מתאימה לבית המשפט לענייני משפחה.
  • אם המדינה כולה תיכנס להסגר - אל תמצאו תירוץ למנוע קיום הסדרי ראיה, ותאפשרו לילדים מעבר חופשי בין הוריהם, בהנחה שאף אחד מההורים לא נמצא בבידוד ושלא הגבילו את התנועה ברחובות. באם הסגר הוא הרמטי, עדיין אפשרו תקשורת חופשית בין הילדים להורה השני.
  • אל תסיתו את הילדים - גם אם המצב ביניכם נפיץ, גם אם אתם באמצע מלחמת גירושין או שאתם מנהלים הורות עוינת שלאחר גירושין, משבר עולמי הוא הוא זמן להתעלות מעל המחלוקות ולדאוג רק לילדים. הדרך לדאוג לילדים שלכם היא לזכור שיש להם עוד הורה, שאתם בחרתם להם ושעושה כמיטב יכולתו עבורם. נצלו את תקופת המשבר הזה לפרופורציות, שימו את המאבק על הילדים בצד ושלבו כוחות למענם, ואולי הקורונה הזו עוד תשנה לכם את החיים.

עו''ד רות דיין וולפנר, מומחית לדיני משפחה (צילום: ענבל מרמרי)
עו''ד רות דיין וולפנר, מומחית לדיני משפחה (צילום: ענבל מרמרי)