דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן, שוחח הבוקר עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM, והתייחס למצבת חולי הקרונה בקרב משרתי צה"ל, העומדת כעת על 16, וכן לנהלים החדשים בשרשרת הגיוס בבקו"ם בצל המאבק בנגיף הקטלני.

בן – מאות מתגייסים יהיו היום דחוסים באוטובוסים, איך אתם מתאימים את המצב לקורונה?
"אנחנו באתגר הזה עשינו מספר שינויים. אנחנו לא קולטים את המתגייסים החדשים בתל השומר בלבד, אלא בחמישה מקומות שונים, הכפלנו את שרשרת החיול, עשינו שרשרת כפולה כדי להקטין את העומס, הורדנו את כמות האנשים שנוסעים באוטובוס ל-25, כך שלמעשה כל חייל יישב בספסל משלו. אנחנו עושים התאמות מיוחדות בבסיסים, גם בהיבט של המרחקים וגם בהיבט של ההיגיינה של החיילים. הבוקר הש"ג ביקש ממני לרדת מהאוטו ולשטוף את ידי בסבון".

ינון – בפעילות מבצעית אי אפשר לשמור על מרחק.
"הנקודה היא נקודה נכונה. הצבא, כמובן, משימתו הראשונה היא להגן בכל הגזרות – ביבשה, באוויר, בים, בסייבר וגם בפעילות המבצעית אנחנו עושים התאמות. כמובן שהפעילות המבצעית נמשכת, אנחנו לא נשנה את מבנה הטנק ו-4 הלוחמים ייסעו במקומות שלהם. אבל, אנחנו עושים התאמות אחרות, גם במגוון אחר של פעילויות. כך שלדוגמה אנחנו מעלים חיילים בקבוצות יותר קטנות למשימות של תצפית, זה מחזק אצלנו מאוד את הפיקוד הזוטר בצה"ל".

בן - יש אלכוג'ל בכל טנק.
"יש הרבה אלכוג'ל בצה"ל, גרף עליה מתפתח"

בן – יש לכם דרך לדעת עד כמה הקורונה נמצאת בצבא?
"בוא נעשה סדר, כרגע יש בצה"ל 16 חיילים שנדבקו בנגיף, כ-6,000 חיילים בבידוד. החיילים הבודדים שלנו שגם מבודדים, יש לנו כ-120 חיילים כאלה, ריכזנו אותם באולגה. זה אירוע מאוד מורכב גם בהיבט המנטלי ואנחנו דואגים להם דאגה יתרה בעניין הזה. הם בבידוד על פי הנחיות משרד הבריאות בביתם, חייל בבידוד הוא למעשה בבית ללא מגע עם משפחתו, ובוודאי שלא עם חבריו לבסיס".

ינון – יש מקומת שהם קריטיים ואסטרטגיים בצבא - סיירת מטכ"ל, חיל אויר, צוללות, 8200 וכו'. מה אתם עושים כדי למנוע את ההתפרצות שם?
"במקומות האלה עברנו לשיטה מיוחדת שנקראת 'שיטת הקפסולה'. אנחנו בעצם מחזיקים שתי קפסולות , שתי משמרות, שהן מבודלות אחת מהשנייה ולא נמצאות האחת עם השנייה. הטייסת מתפקדת עם חצי מהצוות שלמעשה יש לו יכולת להוציא את כל המשימה באופן מלא. הוא לא נפגש עם החצי צוות האחר, שיודע גם לעשות את זה. בשיטת הקפסולות הזאת אנחנו מבטיחים שלא תהיה לנו פגיעה בכשירות המבצעית של הצבא".

ינון – הם מבודדים אחד מהשני אבל הם עלולים להידבק מהמשפחות או מחברים.
"בגדול ביחידות הסגורות שלנו הם מבודדים מהסביבה החיצונית. יש מגע שהוא הכרחי של משאית מזון שמגיעה ופורקת מזון לבסיס, אבל מעבר לזה הן סגורות ממגע חיצוני".

ינון – אילו יחידות נמצאות בקפסולות?
"נקבת היטב ביחידות הקריטיות שלנו, חיל האוויר וחיל הים, מספר יחידות ביבשה ובאמ"ן. השיטה הזו של הקפסולות שפיתחנו בשבוע שעבר מתרחבת בתוך הצבא כי אנחנו מבינים שזה יכול להגיע גם אלינו".

ינון – טייס יכול להידבק כל ערב כשהוא חוזר הביתה.
"למשל אנשי המילואים בחיל האוויר שרגילים לבוא ליום מילואים אחד לשבוע, הם באים היום לתקופה של שבועיים בבסיס, טסים הרבה. אז חוזרים לאזרחות וצריכים לחזור אחרי פרק זמן יותר ארוך. התאמנו את הפעילות המבצעית ואת פעילות האימונים לאתגר חדש הזה".

בן - שמעתי שאתם מגייסים מורות חיילות לטפל בילדים של צוותים רפואיים, זה אמיתי?
"אמיתי לגמרי, למעשה הבוקר התייצבו 50 מורות חיילות במתקן שסמוך לבית החולים תל השומר והן למעשה אחראיות על הילדים של אנשי הצוות הרפואי, שמדינת ישראל כל כך זקוקה להם. המורות האלה למעשה ידאגו לילדי הרופאים. לא רק זה, בעזרת פיקוד העורף אנחנו עושים מגוון דברים, גם המתקנים לחולי הקורונה בפיקוד של פיקוד העורף, גם סיוע למערך הבדיקות, רכבי צה"ל עם חיילים שמסייעים לאנשי מד"א, מרכז מידע בפיקוד העורף שלוקח את כל משרדי הממשלה ומכניס את המידע לשם, לפורטל אחד ולמוקד אחד – 'מוקד 104'. כל אזרח יכול לחייג ולקבל מענה מפיקוד העורף על כל הרבדים של הקורונה".

ינון – זיהיתם יחידות בהן יש התפרצות?
"עדיין לא זיהינו את זה, אנחנו נערכים למקרה כזה. אנחנו נוקטים בפעולה ובתפיסה שברגע שחייל כזה מזוהה עם תסמינים, אנחנו מתנקים אותו מהיחידה, מכניסים לבידוד, מחכים לתוצאות שלו ובהתאם לזה פועלים עם היחידה כולה".

בן – נחשפנו בחודשים האחרונים לתוכנית הרב שנתית שהגיש הרמטכ"ל של צהל רב אלוף אביב כוכבי.
"התוכנית הרב שנתית שגיבש הרמטכ"ל, עם צוות נרחב של אלופים, תכנית רב שנתית שנקראת 'תנופה', למעשה כבר החלה ואנחנו נחושים לממש את התוכנית הזאת. היא איננה רק כסף ותקציב, אלא מגוון רחב של נושאים בצבא בנושאים תפיסתיים, שפה משותפת בין המפקדים, האופן בו אנחנו מארגנים את הצבא, פריצות דרך טכנולוגיות. עשינו הרבה מאוד דברים בשנה החולפת ובשנה הנוכחית, אני לא חושב שזה הזמן לדבר על ענייני תקציב בימים האלה אבל הריני להבטיחך שאנחנו נממש את התוכנית הזאת".

ינון – אתם ערוכים להתפרצות בצבא של המגפה? 
"אין חשש מהבידוד הכלל צה"לי, אנחנו עושים כל מה שצריך בפעילות המבצעית. אנחנו מזהים כרגע בכל רחבי המזרח התיכון פעילות שאנחנו קוראים לה 'התכנסות של האויב' בגלל נגיף קורונה. אנחנו נהפוך כל אבן כדי לסייע למדינה למגר את הנגיף, אנחנו נגן על הגבולות ומאוד מחמם אותי לראות את דור ההמשך של צה"ל".

בן – מורל גבוה?
"מורל גבוה, עוד לא זיהינו בעיות בגיוס לאור הקורונה, התחלנו את המחזור כבר בשבוע שעבר".

בן – הצלחתם לנטרל את ההתקהלות המשפחתית?
"כמו שאמרתי, חמישה מוקדים שונים לא רק בבקו"ם, ואנחנו מדרגים בשעות. לאורך שעות הבוקר והצהריים אנחנו עושים דירוג והם מלאי מוטיבציה, חרף כל המורכבות, אנחנו נמשיך קדימה בצבא"

בן – הגיע הזמן להעביר את הטיפול בקורונה למערכת הביטחון?
"אנחנו קודם כל נעשה כל מה שיידרש וכל מה שיורו לנו. אנחנו ממשיכים בפעילות רוחבית, נהפוך כל אבן. צה"ל פועל בשיתוף מלא עם כל הגורמים - עם משרד הבריאות, עם מד"א, עם בתי החולים, עם הרשויות המקומיות. היתרונות שלנו ברורים, הפיקוד והשליטה, יכולת הניהול והיכולת הלוגיסטית, במידה ונידרש - נהיה שם".

קורונה - שאלות ותשובות