הממשלה אישרה בתום ישיבה סוערת, שנמשכה עד שעות הבוקר המוקדמות (רביעי) החמרה בהגבלות על תושבי מדינת ישראל. אשר נכנסו לתוקפן ב-17:00. הן קובעות בין היתר כי למעט יציאה של עובדים חיוניים והצטיידויות במזון ובתרופות, תיאסר השהות מחוץ לבתים. התחבורה הציבורית תושבת. מפירי ההנחיות צפויים לקנסות ואף למאסר.

בין ההגבלות על התחבורה הציבורית, הוחלט על הפסקת פעילות רכבת ישראל. שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', צייץ: "בהתאם להחלטת הממשלה, הוריתי על צמצום משמעותי בתחבורה הציבורית, כולל סגירת הרכבת. אזרחי ישראל, זהו משבר כפי שלא היה מאז הקמתה של מדינת ישראל. בריאות הציבור היא שעומדת לנגד עינינו. הישארו בבית ובע"ה נצליח לעבור את התקופה המורכבת הזו עם מינימום פגיעות בנפש".

יועמ"ש משרד הבריאות, עו"ד אורי שוורץ, אמר כי הממשלה אישרה החלת תיקון שעת חירום הקשורה להגבלות תנועה. הדבר מתווסף כמגבלות נוספות, ובעיקרו ביטול כמה חלופות: תפילה כבר לא תתקיים בבית כנסת אלא בשטח פתוח בהשתתפות עד 10 בני אדם, הגבלת פעילויות ספורט ותחבורה ציבורית, סגירת חנויות ועידוד הציבור לרכישה מקוונת או באמצעות הטלפון. תתאפשר יציאה לטיול עם כלב, כוכן מותר לצאת להתאוורר במרחק של עד 100 מטרים מהבית. האישור לרכישת מזון כולל גם רכישת מזון לבעלי חיים, וכן לגבי טיפול וטרינרי דחוף.

"אזרחי ישראל יצטרכו לבלות השנה את חג הפסח עם משפחתם הגרעינית, ואם אין להם לצערי הרב יצטרכו להיות לבד. זה מצב קשה", הוסיף עו"ד שוורץ. לגבי אפשרויות התפילה, הוא הבהיר כי "תפילה כבר לא תתקיים בבתי כנסת אלא בשטח פתוח עד עשרה, כמו מניין. התקנות לא מבחינות בין תפילות של דתות שונות, הכל בשטח פתוח".

בהתייחס לביקורת שרומזת בימים האחרונים לתיעדוף של השר יעקב ליצמן כלפי פעילות דתית, שמתחזקת לאור העובדה שבתקנות החדשות אסור ליותר משני אנשים לבצע פעילות גופנית, אמר שוורץ: "יעקב ליצמן הוא שר הבריאות, מעורב במדיניות היטב מתוקף תפקידו. הדיאלוג שלי מולו הוא מקצועי לחלוטין. הוא רצה מלכתחילה אפילו להחמיר יותר. הרושם שלי הוא שאם היינו מחמירים בהתאם עוד קודם מצבנו היה טוב יותר". הוא הוסיף: "לגבי בריתות וחתונות עדיין אין החלטה סופית מבחינת מספר משתתפים, היה דיון ארוך על זה אתמול וזה אחד הדברים האחרונים לפני החתימה היום".

התקנות המלאות:

  1. צמצום נוסף של המרחב הציבורי.
  2. אחריות אישית על מעסיקים.
  3. סגירת חנויות שאינן בתי אוכל או בתי מרקחת וכדו'.
  4. הטלת הגבלות על התחבורה הציבורית.
  5. עונש מאסר בפועל או קנס על מפירי ההוראות.

על פי תקנות החירום החדשות לא ניתן יהיה לצאת ממקום מגורים או ממקום שהייה קבוע למרחב הציבורי אלא לאחת מהפעולות או המטרות הבאות:

• הגעה של עובד למקום עבודה מותר על פי התקנות.
• הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים.
• קבלת שירות רפואי.
• תרומת דם.
• הליך משפטי.
• הפגנה.
• הגעה לכנסת.
• לצורך טיפול במסגרות רווחה.
• יציאה של יחיד או של אנשים הגרים באותו מקום לזמן קצר ובמרחק של עד 100 מטרים ממקום המגורים.
• סיוע רפואי לאדם אחר  או סיוע לאדם עם קושי או מצוקה הדורש סיוע.
• תפילה במקום פתוח, הלוויה, חתונה וברית וכן יציאת אישה לטבילה במקווה נשים ובלבד שתיאמה מראש את מועד הגעתה.
• העברה של קטין למסגרות חינוך לילדי עובדים חיוניים ומסגרות מיוחדות (בהתאם לפקודת צו בריאות העם).
• העברה של קטין, שהוריו חיים בנפרד, על ידי אחד מהוריו, לביתו של ההורה השני. 
• העברה של קטין שההורה האחראי עליו נדרש לצאת לצורך חיוני ואין במקום המגורים אחראי שניתן להשאיר את הקטין בהשגחתו.

תקנות שעת חירום לנגיף הקורונה by maariv on Scribd

התקנות החדשות (צילום: דוברות משרד הבריאות)
התקנות החדשות (צילום: דוברות משרד הבריאות)

כאמור, המשמעות המלאה שלהן היא שאסור לצאת מהבית אלא למקום עבודה מורשה. קניית מזון וציוד הכרחי. טיפול רפואי. תרומת דם. הפגנה. הליך משפטי. הגעה לכנסת. טיפול רווחה. מותר לצאת להתאווררות אלא רק לזמן קצר למרחק 100 מטר מהבית. מותר לצאת לחתונה ושאר צרכי דת, לתפילה סמוך לבית, מקווה מדאורייתא - בתיאום מראש אצל המקווה.  מותר לצאת לעזור לאדם אחר במקרה של קושי תפקודי או רפואי ומותר להעביר קטין להוריו.

כמו כן, אסור לצאת לפארק או לגני שעשועים (אלא למקום פתוח הסמוך 100 מטר לבית). מותר לנסוע ברכב פרטי רק לצורך ההחרגות הנ"ל, וגם אז לא יהיו ברכב יותר מ2 נוסעים, גם לא מבני משפחה גרעינית אחת. למעט עזרה לצורך רפואי וכדו'.חובה על מעסיקים להעמיד אמצעי למדידת  חום לכל מבקר, ולא יורשה כניסת מי שיש לו 38 מעלות חום ומעלה. התחבורה הציבורית נפסקת - חוץ מהסעות למקומות עבודה בתנאים מסוימים - ומונית תוכל לצרף רק עוד נוסע אחד מלבד הנהג, למעט למקרים רפואיים וכדו'.

אוטובוס בימי הקורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אוטובוס בימי הקורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

עוד נקבע כי פעילות משלוחים אסורה, למעט עיתונים, מוצרי תחזוקה חיוניים, מוצרי חשמל, ומוצרים הקשורים לרפואה. וכן למעט מוצרים שאינם מגיעים לבית הלקוח, וכגון חומרי גלם לעבודה וכדו'. כל המשלוחים המורשים יונחו מחוץ לדלת הבית. אסור להפעיל שום עסק, לרבות בבית מגורים, למעט: חנויות אוכל למיניהן, בתי מרקחת, אופטיקה, או מוצרי היגיינה, מוצרי חשמל, תקשורת, ואביזרים רפואיים.

וגם אלו בכפוף ל: סימון מקומות המתנה עד להגעת התור. ולאיסור של שהיית מעל ארבעה לקוחות בו זמנית ליד כל קופה פעילה. עוד פורסם כי 13, מותר לשוטר לצוות למפירים לחזור הבייתה או לסגור מקום. וכן הוא רשאי למנוע ממנו כניסה למקום לא מורשה.

התקנות החדשות נועדו לאפשר כלי נוסף בידי רשויות האכיפה לצורך התמודדות עם נגיף הקורונה, ולאחר שהניסיון בעולם מלמד כי הקפדה הדוקה על הנחיות הבידוד וסגירת העסקים מהווה אמצעי מרכזי למניעת התפשטות הנגיף, ולשם כך נדרש שימוש בכלי אכיפה מנהליים ובהרחבת כח האכיפה, בנוסף לכלים הפליליים הקיימים. 

בתוך כך, בעניין הנסיונות לשמירת שגרה מסוימת בקרב התלמידים הנמצאים מבודדים בבתים, תופעל שנית מתכונת הלימודיםה מקוונים. בהתאם להנחיית ראש הממשלה להחזיר את הלימוד מרחוק במסגרות כיתתיות, הוחלט לאחר דיון נוסף בעניין כי הנהלת הסתדרות המורים תאשר היום את הצעת המתווה שיאפשר חזרה מידית ללמידה מרחוק.

במסגרת ההסכמות נקבע כי עובדי ההוראה, בכל מערכת החינוך, מגני הילדים ועד כתות י' בחטיבה העליונה, כולל בתי"ס יסודיים וחטיבות הביניים, יקבלו שכר מלא עד תום חופשת הפסח. החל ממחר עובדי ההוראה יחזרו ללמידה מרחוק ובמהלך הקיץ יוחזרו 9 ימים בלבד.

השתתפו בהכנת הידיעה: מעיין הרוני, אנה רייבה ברסקי, אלון חכמון וטל לב רם