אפקט הקורונה: רופאים מדווחים על ירידה של עשרות אחוזים בפניות של חולים לבתי החולים לצורך טיפולים קריטיים. כך, למשל, בעוד בישראל שיעור מקרי השבץ המוחי בשנה עומד על כ־20 אלף מקרים - מקרה אחד בכל חצי שעה בממוצע - בימים האחרונים צוותי השבץ ומחלקות הנוירולוגיה בבתי החולים מעידים על חשש שמונע מאנשים להגיע לבתי החולים. למעשה, באיגוד הרופאים הנוירולוגים מעידים על ירידה של כ-40% הגעה לבתי החולים בשל חשש למקרי שבץ מוחי.

“שבץ מוחי הוא מצב רפואי המחייב פנייה מהירה לטיפול רפואי, חרף בהלת הקורונה”, מזהיר יו”ר האיגוד, פרופ’ דוד טנה. “כשמופיעים סימנים ראשונים, אין להסס, אלא להזמין אמבולנס ולהגיע בדחיפות לבית החולים, כדי להגדיל את הסיכוי לקבל בזמן טיפול מציל חיים ולצמצם את הנזקים ארוכי הטווח בגין נכות”. הוא מוסיף: “הצוותים שלנו פועלים לצמצום האשפוזים, ככל האפשר, וממליצים על בירור רפואי שיכול להתבצע גם במסגרת רפואת הקהילה. ועם זאת, סימני שבץ מוחי חד מחייבים התפנות בהולה לבתי החולים כדי לא להחמיץ את חלון ההזדמנויות לטיפול דחוף מונע נכות. סימני שבץ כוללים חולשה פתאומית בצד אחד של הגוף, הפרעת דיבור, סטיית זווית הפה וכדומה”.

הדבר נכון גם לחולי לב. באיגוד הקרדיולוגי בישראל מעידים על ירידה מורגשת בשבועיים האחרונים במספר חולי הלב הפונים לחדרי המיון, במקביל למגמה זהה שעליה הם שומעים מעמיתיהם למקצוע במדינות אחרות. “החשש מובן לנו לחלוטין, אך התוצאה מדאיגה ועלולה להיות מסוכנת. מחלות הלב אינן פוחתות בימי הקורונה, והסכנה שיש בחלק מהמקרים אינה פחותה ממה שהייתה לפני חודש”, מדגישים באיגוד הקרדיולוגי.

נשיא האיגוד הקרדיולוגי בישראל וראש מערך הלב בסורוקה, פרופ’ דורון זגר, מדגיש: “הנזק באירוע לב לא מטופל עולה לעתים קרובות מאוד על סכנת ההדבקה בקורונה ותוצאותיה. אנו קוראים לציבור לא להתעלם מסימני אזהרה כגון כאב בחזה, בזרועות או בכתפיים, קוצר נשימה או אובדן הכרה. כתמיד, מומלץ במקרים דחופים לפנות למוקד מד”א, שיידע לטפל בכם כראוי. במקרים של החמרת מחלת לב ידועה או תלונות פתאומיות פחות, אנא צרו קשר עם הרופא המטפל והתייעצו עמו. אל תימנעו מטיפול על דעת עצמכם, זה עלול להיות הרבה יותר מסוכן מהקורונה”.