לאחר שהממשלה אישרה את ההחמרות החדשות, ראש צוות הבדיקות הסודיות, פרופ' גבי ברבש, מי שהיה מנכ"ל משרד הבריאות ומנכ"ל בית חולים איכילוב, חשף הבוקר (שלישי) בתכנית של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM כי "פרויקט הבדיקות הסודיות במרכולים מעוכב".

ברבש הפגין אופטימיות לנוכח הנתונים האחרונים שהועברו ממשרד הבריאות. "אני חושב שבמקביל לזה שמדאיגים את הציבור ומטילים עליו את הגזירה של הסגר, מן הראוי, כאשר רואים שיש שינוי מגמה, לומר את זה לציבור", הסביר מנכ"ל בית החולים איכילוב לשעבר, שהוסיף: "אני חושב שהציבור צריך לקבל גם אופק של תקווה, והזהרתי מלעשות את זה לאורך כל הזמן, למרות שמדי פעם היו סימנים כאלו ואחרים שהצביעו על כיוונים שבסופו של דבר התבדו. פה אנחנו רואים מגמה שרצה כבר קרוב לשישה ימים, מגמה של ירידה, ואני חושב שבזהירות הראויה צריך להראות את זה לציבור. הציבור צריך לדעת שיש שכר, לא לעמל שלו, אבל כן לסבל שלו".

יכול להיות שכל ההשתוללות של הימים האחרונים בתתי-קבוצות כאלו ואחרות יבוא אלינו בהפוכה?
"בדקנו האם במקרה יכול להיות שביצעו פחות בדיקות בימים האלה וזו הסיבה שגילו פחות מקרים, וזה לא המקרה. אמרנו בזמן שהודענו על שינוי המגמה שיש לנו חשש מההשפעה של מוקדים, כמו המוקדים שנמצאים בבני ברק ובחלק מירושלים, על ההישג הזה. אנחנו חושבים שהמוקדים האלה באמת חייבים להיות מטופלים בצורה רצינית מאוד, אבל עדיין רואים פה שינוי מגמה דרמטי. האם הוא ימשיך ואנחנו נשכיל להשאיר אותו ככה? זו השאלה".

טענת ששיפור הנתונים הוא תוצאה של תחילת הסגר והפסקת הלימודים לפני כשבועיים, אם היינו נוקטים בצעדים יותר דרסטיים באותה התקופה, היינו במקום אחר היום?
"אני חושב שכן, אני לא יכול לדעת. אנחנו אמרנו מההתחלה שהסגר הזה הגיע באיחור מסוים, יכול להיות שהיינו היום על 1,000 מקרים במקום 4,000 אבל אף אחד לא יכול לדעת, זו חוכמה בדיעבד. בסופו של דבר, עשו את הסגר שבועיים אחרי שאנחנו אמרנו שצריך לעשות את הסגר הזה ועדיין הוא נתן תוצאות. את מה שעשינו עד עכשיו מבחינת סגר והתוצאות של הסגר, כלומר 4,000 החולים, הם יביאו את המקרים הקשים, אני מניח 200 מקרים קשים בחודש הקרוב, לטיפול נמרץ. את זה לא נוכל למנוע. אבל, נוכל למנוע מקרים נוספים שיגיעו למערכת בריאות שמאותגרת גם כך, אז עשינו טוב".

האם צריך לעשות סגר מוחלט על המוקדים האלה?
"הסיפור של בני ברק הוא מורכב, אני לא יודע מה זה סגר מוחלט בבני ברק, מה יעשו גדר? בני ברק זה לא מקום מוגדר כמו, סליחה על ההשוואה אבל, עזה שיש לה חומות מסביב ואפשר להגיד יש סגר. זה חי בתוכנו, זו אוכלוסייה שחיה בתוכנו".

אז למה מתכוונים בסגר על בני ברק?
"אני לא יודע למה מתכוונים. אני אגיד מה צריך לעשות, צריך להיכנס עם מסה אדירה של בדיקות על מנת לנסות ולזהות אנשים, כמו שאנחנו מכירים מאוכלוסיות אחרות, שהם נושאים או מודבקים בווירוס ואינם מרגישים את זה".

פותחים דרייב אין בבני ברק החל מהבוקר.
"אני חושב שזה הרבה יותר מדרייב אין שצריך לעשות שם. אם הייתה לנו יכולת לעשות היום 30,000-20,000 בדיקות ליום, זה היה צריך להיכנס לבני ברק ומיד על בסיס זה לעשות החלטות של פינוי אנשים למלונות".

אתה בדרך למכון ויצמן כדי לדבר בין היתר על הבדיקות הסודיות במרכולים, מה קורה עם זה?
"בינתיים זה מעוכב, אני לא יודע מה יהיה עם זה. אנחנו מחכים להחלטות של משרד הבריאות".

יש ויכוח ציבורי הבוקר על חשיבות האיכון והפגיעה בפרטיות עם הכניסה של תוכנית השב"כ, NSO ומשרד הביטחון. מהי עמדתך?
"אני לא מבין את הכניסה שלהם במקביל לתוכנה של השב"כ, לא ברור לי למה צריך שתי תוכנות, למה יש פה תחרות לדבר הזה? אני לא יודע איך משרד הבריאות יסתכל על נתונים של שתי חברות. אני מאמין לשב"כ שכשהוא מוביל תוכנית כזאת אז התוכנית הזאת היא תשרת את המטרה שלשמה יועדה, יש לנו פה מגפה להתמודד איתה בכל דרך שהיא נכונה ומנוהלת על ידי גוף שאני מאמין לו".

גם במחיר שתהיה אינפורמציה עלייך בידיים פרטיות?
"כן אני מאמין להם שהאינפורמציה שהם מוציאים זה על התנועה שלי ולא עם הוואצפים שלי, ולכן כן - אני בעד".