סדר פסח הקרוב שייערך ביום רביעי ייראה השנה אחרת: יישובים רבים ברחבי בארץ ייכנסו לסגר לקראת החג, במטרה למנוע התקהלויות בערב הסדר, ביניהם העיר אלעד. ראש העיר אלעד, ישראל פרוש, התייחס הבוקר (שני) להחלטה לסגור את שערי העיר בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM: "אני מסתובב ברחובות ואין נפש חיה, המגזר החרדי ממושמע. נשב בבתים כל אחד בבית שלו הוא, ונספר את סיפור יציאת מצרים. החיים ממשיכים גם אחרי הקורונה". 

דוידוב: העיר שלך עומדת בפני סגר מלא.
"אני לא יודע מה זה סגר. העיר שלי בשבועיים האחרונים ללא תחבורה ציבורית. היא לא עיר צמודה לערים נוספות כמו בת ים, תל אביב ויפו, שכשיוצאים מהעיר יוצאים ישר לכביש 444. אין לאן ללכת, רוב האוכלוסייה נוסעת בתחבורה ציבורית. צד אחד של היציאה סגרתי בשבוע שעבר, הקמתי שם מתחם בדוק וסע של הקורונה. בצד השני יש ניידת משטרה לאורך כל היום והלילה".

יוכפז: לא צריך סגר?
"אני לא יודע מי בלחץ או מי לא קיבל ההחלטות הנכונות בזמן, או שלא היו יכולים באמת לקבל החלטות בזמן, אבל העיר בסגר מבחינתנו. אנחנו עשינו את זה ומנהלים את זה בצורה נכונה וככה התנהלנו".

דוידוב: אתה בלחץ?
"אני לא בלחץ, הייתי בלחץ עד לפני יומיים כי ראיתי ציבור ממושמע להפליא. לא הולכים לפתוח פה שיחות של 'מה השתנה' ושלושת רבעי שעה של שיחה. אל תיקחו את החרדים ותובילו אותם לאיזו פינה. אני לא בלחץ בגלל שאני יודע שהיה את חג פורים, וההוראות היו שבשושן פורים יכולים להתקהל רק 100 אנשים, והם התאספו לפי החוקים והכללים. מטבע הדברים אף אחד לא ידע שזה סוג הנגיף".

יוכפז: אתה מצטער על ההחלטה בערב פורים לאפשר לאנשים להגיע לקריאת מגילה.
"בוא נאמר את האמת, לפני חודש כולנו עוד טסנו באוויר, עדיין היו משחקי כדורגל, בתי קפה, חוף הים, וגם עשינו את שמחת הפורים. אף אחד לא ידע מה הנגיף הזה, אף אחד לא חלם שיהיה אסור ל-10 אנשים להתאסף".

יוכפז: זה לא מדויק כי בחלק מהיישובים ביטלו את מסיבות הפורים ואת קריאות המגילה ההמוניות.
"כשראש הממשלה נותן הנחיות עם משרד הבריאות שיכולים להתאסף כמה אלפי אנשים..."

יוכפז: אני רק שואל אם בדיעבד אתה חושב שבנקודה ההיא החלטה הייתה נכונה.
"אם לסבתא היו גלגלים אתה יודע כמה דברים היו קורים? זה מה שידעו אז, אף אחד לא ידע מה זה הנגיף הזה".

יוכפז: אתה טועה, ביטלו קריאות המוניות, צמצמו מסיבות גם בקרב המגזר החילוני.
"התורה מורה על דברים כאלו ואחרים, כשיש את החוק 'נשמרתם מאוד לנפשותיכם' צריך לשמור על זה. כשהחוק ומערכת הבריאות אומרים צריך להתנהל בצורה אחרת, לא מבטלים את התורה אם יכולים להתנהל כך. היום בדיעבד כולנו מבינים שיכול להיות שלא היו צריכים לעשות כך".

יוכפז: מצד אחד אתה אומר שאתה מקבל את מה שהממשלה מחליטה, מצד שני אתה אומר שסגר זה לא טוב.
"אני לא אמרתי כזה דבר, אמרתי שאנחנו ממילא נמצאים בתוך סגר, ביצענו את הסגר בצורה נכונה. יש ערים שאם לא מיישמים את הסגר בפועל זה יכול לזלוג לערים אחרות, אצלנו העסק בשליטה. הבעיה היא שהציבור החרדי ברוך ילדים, בכל דירה של 100-70 מטר, גרים 14-10נפשות. ברגע שאחד נדבק ולא מטפלים בו הוא מדביק את כל המשפחה".

יוכפז: הצפיפות ביחס לבני ברק יותר נמוכה?
"לא כזו צפופה אבל מטבע הדברים יש לנו משפחות ברוכות ילדים. יש שני דברים שהתחננתי שיעשו. ביקשתי שיעשו לנו בדיקות ומהר כי ברגע שאחד נבדק מבודדים אותו וכשהוא מבודד הוא צריך לזוז מהבית. ברוך השם הביאו לפה תחנת בדוק וסע. הדבר השני, התחלנו להזיז למעלה מ-60% מאלה שנפגעו".

יוכפז: כמה בדיקות עשיתם?
"אני העברתי לכיוון רמת גן כאלף בדיקות עד יום חמישי ומיום חמישי עד עכשיו נעשו עוד אלף בדיקות".

דוידוב: איך השיתוף פעולה עם הצבא?
"אין לנו פה צבא, יש לנו משטרה ואת פיקוד העורף, שהוא חלק מהצבא. אנחנו כבר חודש בשיתוף פעולה מעולה, לא רק בחודש האחרון, אני יושב עם היקל"ר פעם בחודש, מתכננים את הצעדים, אני חושב שהם אנשי נפלאים, גם המשטרה".

יוכפז: איך התושבים בעיר מגיבים לזה? זה חיבור שלא מכירים כל כך.
"אין לנו עדין חיילים, הכנו מקום לכ-100 חיילים. יש לי למעלה מ-120 אזרחים שמתנדבים בפיקוד העורף ועוברים פעם בשנה הכנות, אם זה לרעידות אדמה, מלחמות או דברים אחרים".

יוכפז:  יש את הביטוי בקרב הציבור החרדי של 'אנטישמיות של התקשורת או הפוליטיקה', אתה מסכים עם הביטוי?
"אני חושב שבכל ציבור יש צד קיצוני. אנחנו צריכים להסתכל על ה-95% של הצד השפוי. מכירים את הסיפור של היער והחיות? שהייתה מגפה והאריה בדק כל חיה וחיה עד שהגיעה הכבשה וטרפו אותה? אני חושב שהמגזר החרדי הוא אחראי, הוא נמצא במערכות, בכל מערכת אנחנו רואים אותם מתנדבים - באיחוד הצלה, בזק"א, בכיבוי אש".

יוכפז: אז מה הייתה הבעיה?
"אני אומר לך משפט, אני יושב עם המשטרה ופיקוד העורף. את הדברים שקורים אצלנו מפעם לפעם אנחנו רואים גם במגזרים אחרים, הזרקורים מופנים יותר למגזר החרדי ואני חושב שבזמן כה קשה כשאנחנו נמצאים יחד במערכה לא פשוטה, שאנחנו לא יודעים מה יקרה מחר או מחרתיים, שכל יום העולם משתנה בממדים אחרים - לא כך צריך לנהוג כלפי מגזר כזה או מגזר אחר".

יוכפז: מה דעתך על הביקורת כלפי רינה מצליח?
"אני לא שמעתי אותה אישית, אם היא אמרה את הדברים האלה יהיה טוב אם תתנצל. אנחנו צריכים להתחבר בימים האלה".

יוכפז: אין מקום לביקורת?
"תלוי איך אומרים, תלוי מה אומרים, אם זה נכון. אנשים קוברים את ההורים שלהם, את האחים שלהם, אני רוצה להגיד לך שאני ראש עיר של 50,000 תושבים. אני מסתובב ברחובות, אין נפש חיה, אם משטרת ישראל ופיקוד העורף אומרים שמגיע צל"ש למגזר הזה על ההתנהלות שלהם, על כל פנים פה בעיר אלעד, לא יכולה להגיע כתבת עם מיקרופון ביד ולהכליל את כולם".

דוידוב: אולי גם הציבור החרדי צריך לעשות חשבון נפש? ויש מקום לביקורת.
"תמיד יכולים לשמוע ביקורת, תלוי איך מעבירים ומתי מעבירים את הביקורת. אני חוזר ואומר, אם אתם חושבים שבתוכנו לא יושבים, בודקים ואומרים, אז כולם יושבים, בודקים ואומרים. בוא ניקח את רוב רובו של המגזר שהוא ממושמע בצורה נהדרת, אתם יכולים לשאול את הרשויות. אתמול אמר לי אחד ממפקדי המשטרה שהיה משחק לא מזמן באיטליה וחזרו הרבה ישראלים, כל אחד מהם הדביק הרבה מאוד אנשים פה".

יוכפז: הם לא ידעו באותה הזמן, אתם כן.
"אתה שם לב איך אתה מדבר? בפורים עדיין לא ידעו ומשם התחיל הסיפור".

יוכפז: זה לא נכון , בפורים הייתה סכנה ממשית שגרמה לחלק מראשי ערים לבטל תפילות לבטל מסיבות ואירועים חילוניים שלא קשורים.
"אתה זוכר מתי היה המשחק?"

דוידוב: לפני כשבועיים.
"גם אחרי זה היו עוד דברים -  בבתי קפה, בחוף הים שכשאני כבר התפללתי בבית שמעתי גם על זה".

דוידוב: הייתה ביקורת גם על זה.
"אני מציע שנדבר על ביקורת מכלולית כלפי כולם, על כל המגזרים, על החלק הקיצוני. בואו נזכור דווקא בימים האלה את אותם אלפי חרדים שעוזרים ומתנדבים".

יוכפז: איך יראה פסח?
"אני חושב שזה יראה נפלא, כולנו נשב בבתים, אנחנו נארח את הילדים והם יארחו אותנו, המשפחה הגרעינית, ונגלה עולם מופלא. אנחנו צריכים לזכור שאנחנו בתקופה לא פשוטה שצריך לעבור ביחד, 'למען תספר לבנייך'. אנחנו רוצים לזכות לספר ולחיות חיים ארוכים ולכן נשב בבתים, כל אחד בביתו הוא, ונספר את סיפור יציאת מצרים. בוא נזכור שהחיים ממשיכים אחרי הקורונה וצריך לכבד אחד את השני, פסח כשר ושמח".