חדשות טובות: בימים האחרונים הגיע לישראל משלוח ראשון של התרופה אביגן, אשר נבחנת כמענה יעיל לטיפול במחלת הקורונה בשלביה הראשונים, כמקצרת את זמן המחלה ומונעת התדרדרות למצבים קשים. המשלוח הגיע לארץ בעקבות שיתוף פעולה של שגרירות ישראל ביפן, משרד החוץ, משרד הבריאות, חמ"ל הרכש והמרכזים הרפואיים הדסה ואיכילוב אשר גם יובילו את הניסוי הישראלי בתרופה. בשבוע שעבר הגיע לארץ המשלוח הראשון ועבר אישור של משרד הבריאות שיאפשר תחילת ניסוי הרב מרכזי בישראל שיכלול כ-80 חולים, בשיתוף המרכזים הרפואיים הדסה, איכילוב, סורוקה ופורייה ושילוב עם חוקרים מהאוניברסיטה העברית.

וועדת הלסינקי להיתרים לניסויים קליניים בבני אדם התכנסה היום (שני) בהדסה, על מנת לבחון מספר הצעות לניסויים מבטיחים בטיפול בחולי קורונה ואישרה עקרונית את התחלת הטיפול בתרופה. על פי התכנון, לאחר האישור המלא של הועדות המקומיות ושל משרד הבריאות יתחיל הטיפול, כשההערכה היא בין ימים לשבועות.

"התרופה שפותחה במקור כטיפול לשפעת פנדמית אמורה לקצר את משך התחלואה והפרשת הנגיף בחולים מאושפזים של COVID19, כפי שהראו מספר מחקרים ראשונים בתרופה זו שפורסמו בסין", הסביר פרופ' רן ניר פז מהדסה, שגם טס ליפן מטעם משרד הבריאות למשימת ליווי הטיפול בישראלים מה"דיימונד פרינסס". "התרופה גם נמצאת במסגרת ההנחיות לטיפול כאחת מתרופות הקו הראשון ביפן כעת, ומטרת
המחקר הישראלי לבחון האם אכן התרופה יעילה בהתוויה זו", ציין עוד.

פרופ' רן ניר פז (צילום: דוברות בית החולים הדסה)
פרופ' רן ניר פז (צילום: דוברות בית החולים הדסה)

ד"ר אסתי סייג מבית החולים איכילוב מוסיפה: "בתוך המגוון הרחב של תרופות אותן אנו מנסים לטיפול בחולי הקורונה, חלקן אמפירית, בולטת התרופה אביגן, שמסתמנת כמבטיחה, מבחינת פוטנציאל הטיפול בשלבים הראשונים של המחלה ומניעת הדרדרות. בכך היא עשויה לתרום להשטחת העקומה ולשיפור היכולת להתמודד עם היקפי התחלואה שאנו חווים בארץ".

שגרירת ישראל ביפן, יפה בן-ארי, ביקשה להודות ״לממשלת יפן ובמיוחד לתאגיד פוג'יפילם על הכרתו בחשיבות שתוף הפעולה עם המחקר הרפואי הישראלי וההערכה היפנית לרמה הגבוהה של הצעת המחקר של פרופ׳ רן ניר-פז. אנחנו ממשיכים לטפל באספקה נוספת של התרופה במטרה לסייע לישראל לעצור את התדרדרות מחלת הקורונה בקרב הרבה יותר חולים״.