בחדשות 13 פורסם היום (שבת) כי בימים האחרונים גיבש צוות פנימי במשרד האוצר גיבש את סדרי העדיפויות של לאסטרטגיית היציאה מהסגר, בעקבות משבר הקורונה. הצעדים יועלו מול המלצות משרד הבריאות בצוות הכללי של המטה לביטחון לאומי. לעמדת הגורמים הכלכליים יש להתחיל בשחרור מיד לאחר חג הפסח, על מנת למנוע קריסה כלכלית.

הצוות גיבש שלושה עקרונות לאסטרטגיית היציאה. הצעד הראשון: תעשיות חיוניות ומייצאות, כמו תעשיית ההיי טק, קודמות לענפי המסחר והשירותים, כמו חנויות בגדים, בתי קפה, מסעדות וכו'. הצעד השני: עובדים צעירים ישתלבו בעבודה לפני עובדים מבוגרים, בכל מקרה שבו מתאפשרת הבחנה כזו. הצעד השלישי: משרדים פחות צפופים שהסיכון להדבקה בהם נמוך והאפשרות לנקוט בצעדי סטריליזציה יעילה יותר, כמו פירמות עוורכי דין, רואי חשבון ועבודות משרדיות אחרות, קודמות לחברות שמתקיימת בהן קבלת קהל, כגון בנקים.

מהמלצות הצוות עולה כי בשל הפגיעה הנרחבת במשק כתוצאה מהסגר, יש להתחיל בתהליך שחרור הדרגתי של מקומות העבודה בהקדם האפשרי. בנוסף, יש לייצר מתווה המאפשר חזרה משמעותית של מועסקים לעבודתם, תוך צמצום הפוטנציאל להתפשטות מחודשת של המגיפה. המתווה צריך להתבסס הן על יעד של שיעור התוצר שהוחזר והן על יעד של מספר המועסקים.

מהדיונים עולה כי בשלב הראשון יש להחזיר לעבודה את ענפי ה-היי טק, פיננסים, משרדים, יבוא ומסחר סיטונאי ותעשיה. יש לקחת בחשבון ששיעור ההשבתה בענפים אלה נמוך מלכתחילה ולכן תרומתם של צעדים לשחרור המגבלות שחלות עליהם תהיה מוגבלת. כמו כן, חשוב להדגיש שהיכולת של ענפים אלו לתרום לתוצר תלויה במידה רבה בפעילות של יתר הענפים במשק ובמערכת החינוך והתחבורה הציבורית.

לאחר מכן יש לבחון ענפים שיש בחזרתם תרומה רבה לצמצום היקף האבטלה במשק בשל מספר המועסקים הרב בהם, שבהם יש שיעור עובדים גבוה בשכר נמוך וקשיי נזילות חריפים. בקטגוריה זו שני הענפים שיניבו את התועלת הרבה ביותר למשק הם ענפי המסחר והקמעונאות בחנויות ובקניונים.