תנועה ערה של כלי רכב הייתה אתמול בצירי תנועה ראשיים. "כבר רואים את החופש", אמר נהג שנסע בציר אלוף שדה לכיוון צומת תל השומר. במחסום סמוך, בצומת דרך השלום-כביש הטייסים, עמדו שוטר ושני חיילים, אבל רוב הנהגים הורשו להמשיך בדרכם ללא עיכוב. כבר משעות הבוקר הוסרו המחסומים בכניסות וביציאות מבני ברק ובארבעה רבעים בירושלים שהוצבו לפני החג השני. 

"בשבועות האחרונים כולם מודעים לסכנה ונזהרים גם בלי המחסומים", אמר צעיר שיצא לראשונה מהעיר ברכבו מאז תחילת הסגר, לפני כשבועיים. גם ברבעים בירושלים, שהיו בהסגר, נשמו לרווחה. "הסגר הזה היה מיותר וטוב שהוסר", אמר תושב מאזור שכונת נחלאות. "אבל כבר מדברים על כך שביום העצמאות שוב יהיה עוצר".

ברחובות הערים הייתה תנועה ערה של הולכי רגל. רבים המתינו ליד המרכולים והמאפיות כדי לקנות מאפים ומצרכי מזון לשבת."היה תור ארוך אבל לא הסתערות", סיפר בעל מאפייה ברמת גן. גם במאפיית אבולעפיה ברחוב יפת בירושלים לא היו תורים ארוכים. מול הבנקים והמרכולים השתרכו תורים ארוכים ונשמעו ויכוחים קולניים רבים שגלשו לא מעט לאלימות מילולית.

אכיפה בירושלים  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אכיפה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ככלל המשמעת נשמרה, אבל היו גם הפרות: בשכונת מאה שערים בירושלים יצאו כ־300 חרדים לשירה וריקודים ב"שירת הים" המסורתית. מארגני התפילה ההמונית נקנסו ב־5,000 שקל כל אחד. בבני ברק נרשם קנס דומה לתושב העיר חולה קורונה מאומת שהפר את תנאי אשפוז הבית שלו וסיכן את בריאותם של שכניו. ברחוב מלאכי בעיר דווח על התקהלות, והמשטרה נאלצה להורות על פיזור המעורבים. לשניים מהם, שסירבו להישמע לדרישות להתפזר, נרשמו קנסות בסך 5,000 שקל. לשניים נוספים נרשמו דוחות בסך 500 שקל בגין שהייה במרחב הציבורי בניגוד לתקנות.

שוטרים פשטו שלשום בלילה ואתמול בבוקר על שני בתי כנסת שבהם התכנסו עשרות מתפללים מהפלג הירושלמי. השוטרים הפסיקו את התפילות ורשמו קנסות. היו גם תושבים שטלפנו למשטרה ודווחו על מפירי תקנות. 

בסך הכל נרשמו ביממה האחרונה 3,051 קנסות: 2,609 לאזרחים שיצאו למרחב הציבורי בניגוד להנחיות, 259 למי ששהו במקום אסור במרחב הציבורי, 91 למתפללים בניגוד להנחיות ו־29 לאזרחים שסירבו לפזר התקהלות. 

אנשים במחנה יהודה - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: מרק ישראל סלם)
אנשים במחנה יהודה - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: מרק ישראל סלם)

מספר המובטלים כבר מגיע לכ־1.1 מיליון, ועצמאים רבים מתקשים לעמוד בחוסר המעש שנכפה עליהם ובתחושה שהעסק שלהם סדרך לקריסה.

בעלי חנויות, בתי קפה, ספרים ובעלי עסקים נוספים החלו אתמול לדרוש לאפשר להם לפתוח בהדרגה את עסקיהם כבר מיום ראשון. "בישראל אין התפרצות", אמר בעל בית קפה ותיק ברמת גן. "הגיע הזמן להציל את הכלכלה. לפחות שייתנו למכור ב־take away בשלב ראשון".

ספר בתל אביב אמר שגם אם לא יותר לספרים לשוב לעבודה, הוא ילך לבתי הלקוחות. "חייבים כסף לאוכל ולהלוואות", הוא אומר. "לקוחות מתחננות שאגיע אליהן הביתה. עד היום הגעתי לבתים ומכרתי להן צבע לשיער אבל בשבוע הבא גם אלך לעשות תסרוקות ותספורות בבתים. עדיף שייתנו למספרות לפתוח ולשמור על הנחיות הזהירות מאשר שנתחיל ללכת מבית לבית".

קורונה - שאלות ותשובות