ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים היום (רביעי) התייעצות בנושא מערכת החינוך עם שר החינוך יואב גלנט וראש המל"ל מאיר בן שבת. בהתייעצות נקבע כי "כל מוסד חינוכי שיאותר בו מקרה תחלואה - ייסגר. רה"מ נתניהו הנחה את שר החינוך להמשיך לפעול לפתרונות מיגון וריחוק לתלמידים ולצוותי ההוראה. יש להמשיך לטפל במוקדים שאותרו. ראש הממשלה הנחה להמשיך לעקוב ולקיים הערכות מצב".

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד פנתה לראש הממשלה בבקשה להורות על חזרה למתווה הקפסולות לגנים ולכתות א'-ג', ובנוסף לאפשר לקיים הוראה מרחוק משולבת בלמידה בבתי הספר לכתות ד'-ט', זאת במטרה למנוע סיכון מיותר לעובדי הוראה שבאים במגע עם מאות תלמידים.

בתוך כך, במשרד החינוך מדווחים כי  7,898 תלמידים ועובדי הוראה נמצאים בבידוד, לאחר שעד כה 261 תלמידים ועובדי הוראה זוהו כנשאי הנגיף. סך הכל נסגרו 51 מוסדות לימוד (גנים ובתי ספר) בעקבות דיווחים על תחלואה במקום.

השר גלנט אמר בתדרוך עיתונאים: "אני מסתכל על התמונה הכוללת, אנחנו נמצאים על 244 חולים במערכת החינוך. זו עלייה מתונה באופן יחסי. יש לנו מתוכם 51 עובדי הוראה. יש חלוקה פנימית של העניין. אם אני שם את הדגש בעניין הזה - שני שליש מהאנשים הם במחוז ירושלים, והדבר הזה הוא רב משמעות. יש בתי ספר וגנים בהם לומדים אחים של תלמידי הגימנסיה, שם הייתה עיקר ההדבקה. ההחלטה שקיבלנו עם ראש המל"ל היא שבכל מקום בו יש חולה אחד מאומת – יסדר המוסד החינוכי. התלמידים ילכו לבתיהם לבידוד ויחל מיד מעגל בדיקות. הדבר הזה כבר קרה בהצלחה.

הנחיות התגוננות מנגיף הקורונה בכניסה לבית ספר (צילום: אבשלום ששוני)
הנחיות התגוננות מנגיף הקורונה בכניסה לבית ספר (צילום: אבשלום ששוני)

"קודם כל בודקים את הכיתה וההסעות, לאחר מכן את שכבת הגיל, ודרך זה מקבלים אינדיקציה אם אין חולים נוספים יוחזרו התלמידים, שלא היו קרובים לחולה. אם זה מתפשט דוגמת המקרה בגימנסיה – ימשיכו הבדיקות. בחדרה הסגירה הובילה לשלושה חולים שאותרו. אם היינו ממתינים לשלושה חולים ייתכן שהמספר היה גבוה בהרבה. הדבר המוכיח את עצמו. הדבר חייב להיות מהיר. גם אם נגיע למצב של עשרות בתי ספר, זה עדיין רק אחוז אחד ממערכת החינוך.

"תהיה לנו שליטה על הדברים ואני מקווה שדרך כך נוכל לקיים שגרה במערכת כמו שצריך על אף שהקורונה תוכל ללוות אותנו גם לחודשים. חשוב לציין שלפי כל הבדיקות שראינו כמות הילדים שחולים באופן קשה שואפת לאפס. הילדים חולים באופן קל ובמערכת החינוך אנחנו מודעים לכך, בעוד במערכות אחרות ובגילים אחרים הנתונים האלה שונים. אנחנו מצפים שיעמדו בהנחיות שלנו, אך אנחנו לא נוקטים סנקציות בתקופה הזו מול השלטון והרשויות המקומיות".

כאמור, גל ההדבקה נמשך, כאשר היום דווח בין היתר על 19 תלמידים ועובדי הוראה שנדבקו בנגיף הקורונה, כאשר החולים הפעילים במערכת החינוך עומד על 255 בני אדם. בעקבות כך, שישה בתי ספר נוספים ברחבי הארץ נסגרו, ומעל 7,500 בני אדם נשלחו לבידוד. בתיכון הרב תחומי "עמל" בחדרה אותרו היום  שתי תלמידות ומורה שנדבקו בקורונה. מקרי הידבקות נוספים אובחנו בבירה, כשבתיכון סליגסברג נדבקו שני תלמידים, מה שהוביל לסגירת בית הספר, זאת לצד תלמיד נוסף בבי"ס "זלמן ארן" שחלה.

בנוסף, לאור גילויי בדיקה חיובית לנגיף הקורונה במוסד חינוכי בחדרה, מד"א הקים לבקשת קופות החולים כללית ומאוחד, מתחם "היבדק וסע" נייד, סמוך לתחנת הרכבת בעיר, בו צפויים להיבדק כ-2,000 תלמידי תיכון ואנשי ההוראה, ובני משפחותיהם. כמו כן, תלמידה באולפנת צביה באשקלון נדבקה בקורונה. 580 תלמידות נשלחו לבידוד בביתן, והאולפנה נסגרה. 

גם בי"ס "הירדן" בת"א ייסגר לאחר אבחון תלמיד חולה, ומעיריית באר שבע נמסר כי בית הספר מקיף ג' לא יפתח את שעריו, זאת בעקבות אבחון של תלמידה בבית הספר כחיובית לנגיף הקורונה. לפי הודעת העירייה, בהתאם להחלטת שר החינוך, המוסד החינוכי נסגר ללימודים. כמו כן, שכבה ז' בבית הספר, הכוללת כ-190 תלמידים וכן מורים ואנשי צוות, נשלחה לבידוד. סך הכל לומדים בבית הספר 1060 תלמידים ומלמדים בו 120 מורים.

בתיכון אחר בעיר, מקיף ז', החליט ועד ההורים שלא יתקיימו מהבוקר לימודים בבית הספר בשל גל התפרצות הקורונה במוסדות חינוך בעיר. כ-1,000 מתלמידי בית הספר נשארו בעקבות כך בבית. בעקבות ההתפרצות, ראש העיר, רוביק דנילוביץ', פנה לשר החינוך יואב גלנט בבקשה לאפשרי למנהלי בית הספר עצמאות וגמישות להפעיל את המוסדות החינוכיים תחת ניהולם כאוות נפשם.

בפנייתו הדגיש ראש העיר כי במציאות בה חלק מהמוסדות לומדים באופן רגיל והחלק האחר מושבת בשל חולה מאומת אחת מתוך 2,000 תלמידים ומורים, יש לתת עצמאות לבתי הספר לנהל את האירוע בכלים העומדים לרשותם, לרבות למידה מרחוק, קפסולות וכן הלאה, כדי לשמור על למידה מיטבית במהלך התקופה המאתגרת."אין מקצועיים ובעלי ניסיון כמותם וזה הזמן להאמין בהם ולתת להם את שרביט ההובלה וכי  במציאות בלתי אפשרית תפקידנו לאלתר ולמצוא את האפשר", כתב השר במכתבו. 

גם רק ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, הורה על סגירתם של שני תיכונים בעיר, לאחר שאובחנו בהם שלושה חולים בנגיף הקורונה. אחת מהחולות התגלתה בתיכון שזר בשבוע שעבר, ובתיכון מלטון אובחנו שתי חולות נוספות, אחת בשבוע שעבר והשנייה אתמול. כזכור, אמש הודיע משרד החינוך כי 206 עובדי הוראה ותלמידים אובחנו כחולים בקורונה דבר שהוביל לסגירתם של 32 מוסדות חינוך ברחבי הארץ. עוד נמסר כי "6,212 עובדי הוראה ותלמידים נמצאים נכון להיום בבידוד. כ-70 אחוזים מהתלמידים החולים וכ-33 אחוזים מעובדי ההוראה הם מהגימנסיה בירושלים.

כ-2,000 תלמידי בית הספר הרב תחומי בחדרה נכנסו אתמול לבידוד לאחר שנודע שאחת התלמידות חלתה בנגיף. מצבה הבריאותי של התלמידה, שנמצאה הבוקר חיובית, טוב. מעיריית חדרה נמסר כי "בסיום הערכת מצב שקיים ראש העיר עם משרד החינוך, מערכת הבריאות וסגל בית הספר הוחלט ליתר ביטחון לסגור את בית הספר ולצאת לבידוד. אנו מקדמים תהליך בדיקה של תלמידי בית הספר". 

נתוני המל''ל על התפשטות הקורונה 03.06.2020 (צילום: באדיבות המל''ל)
נתוני המל''ל על התפשטות הקורונה 03.06.2020 (צילום: באדיבות המל''ל)

בתוך כך, המל"ל פרסם נתונים על תמונת המצב העדכנית של התפשטות נגיף הקורונה בישראל. מספר הנדבקים עומד עתה על 17,343 בני אדם, בתוכם 2,098 חולים פעילים ובהם 28 מונשמים. מספר הקורבנות עומד על 290, ומספר המחלימים מתחילת ההתפרצות עומד על 14,955. 

המקרים הללו התרחשו לאחר שבתחילת השבוע דווח על 44 מקרים חדשים של קורונה במערכת החינוך, כמחצית מהם מתיכון "הגמנסיה" בירושלים. הנתונים המעודכנים מהתיכון בבירה מלמדים כי עד כה נרשמו 138 מקרי הידבקות, בתוכם 116 תלמידים, 18 מאנשי הצוות החינוכי, וכן ארבעה הורים לילדים מבית הספר.