יו"ר ועדת הקורונה בכנסת לשעבר, ח"כ עפר שלח (יש עתיד), שוחח הערב (שני) עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM, ומתח ביקורת על התנהלות הממשלה בנוגע למשבר הקורונה.

החוק שאמור לעקוב אחרינו ייפסק, ונדב ארגמן, ראש השב"כ, אומר שצריך לפתח אפליקציה אלטרנטיבית, נרגעת?
"לא נרגעתי, זה בהחלט צעד חיובי. כשלא ידעו הרבה דברים והייתה אי ודאות גדולה, היו צעדים מסוימים שאולי אז נראו כהגיוניים, ככל שאנחנו מגיעים לאיזו שהיא נורמליזציה ואיזה שהם חיים בנוכחות קורונה, אז זה צעד נכון. ואני חושב שלנדב ארגמן, שלא יגיד את זה בקול רם, רווח לו. אני מכיר את שב"כ די טוב.

"שמעתי היום את יצחק אילן בתוכנית אחרת בבוקר אצל בן וינון, והוא אמר: 'כל עוד אפשר להציל בן אדם אחד, אני תומך בכל צעד כזה, כי מדובר כאן בבריאות הציבור'. אנחנו הרי בתקופה מיוחדת, אולי כן צריך לשנות דיסקט ולהגיד, 'אוקיי, הולכים עם הדבר הזה, לא דרקוני, אבל משהו כן'.

"לא כל דבר צריך ללכת למערכת הביטחון ולהשתמש ביכולות שלה. יש אפליקציות מסוימות שנעשות בהסכמה, ואז בן אדם מסכים לניטור שלו, כשהכול מונח וחשוף בחוץ. ואני חושב שגם לא לטובתם של ארגוני הביטחון האלה שמגייסים אותם עכשיו למשימות כאלה. מה שהיה אולי צריך לעשות או לגיטימי לעשות בחופזה של התחלת המשבר, כשלא ידענו בדיוק לאן זה הולך. צריך להסדיר אותו ולהסדיר אותו באופן אזרחי, ולא דרך ארגוני הביטחון".

כמה אתה מודאג מהחוקים האלה, וכמה אתה מודאג מהזליגה הזאת, ובסוף גם אם זה מתוחם ב-10 חודשים, זה עלול להיגרר עוד, כי הקורונה הולכת להישאר איתנו כאן לפחות לעוד שנה וחצי-שנתיים עד שיימצא איזה שהוא חיסון, אם בכלל.
"נכון, אנחנו נחיה עם הדבר הזה, וכמו שאמרתי, כמה שזה נשמע מוזר - צריכה להיות  נורמליזציה של החיים עם הקורונה. זה נוגע גם להליך קבלת ההחלטות, גם להסברה לציבור. מספיק להפחיד אותנו ולספר לנו כל מיני סיפורים, שאנחנו לא מבינים ולא מאמינים, אז אנחנו גם לא מתנהגים לפיהם. צריך להבין שיש קורונה, יהיו גלים כאלה ואחרים של עלייה בתחלואה, אגב העלייה הנוכחית בתחלואה, לשמחתנו לא מלווה בעלייה משמעותית במספרם של החולים הקשים והמונשמים".

זה נכון, אבל היו 800 מאומתים השבוע, וזה לא מעט.
"זה בדיוק העניין בין לזרוק מספרים ולהפחיד אותנו, לבין להבין איפה הקווים האדומים האמיתיים ולחיות לפיהם. עכשיו, לגבי השימוש במערכת הביטחון ומערכות אזרחיות - אני אומר לך ולמאזינים - בלהט גם חוסר ההתכוננות, ואני וועדת הקורונה שברשותי ביקרנו את זה מאוד - בסופו של דבר הועברו הרבה מאוד סמכויות והרבה מאוד תפקידים לגופים ביטחוניים, אני אומר לך שלא בהכרח הביצוע היה יותר טוב מאשר של רשויות מקומיות או של קופות חולים, ושל גופים שאנחנו מחזיקים בשגרה, אבל בחירום נדמה לנו שאנחנו צריכים לזרוק אותם הצידה ולהסתמך על מערכת הביטחון.

"הדבר השני שמדאיג אותי יותר - כי אני מכיר את השב"כ ואין שם שום תרבות של שימוש ברעה בנתונים על אזרחים - אבל מה שמטריד מאוד זה שלטון שאולי כדי... אני לא רוצה להיות קונספירטיבי ולהגיד שזה כדי לשמר את הפחד, אבל הוא מנצל את החשש ואת אי הידיעה של הציבור, שחלקם גם מוזנים על ידו, להחלטות, שהן החלטות דרקוניות שלא חושבים עליהן, במקום להתמודד עם הדבר הזה באופן מושכל ואזרחי כמו שצריך".

האם ייתנו מספיק כסף למשרד הבריאות? איפה זה עומד?
"היה היום דיון בוועדת ביקורת המדינה בדו"ח שהוציא מבקר המדינה, למעשה כחלק מהדו"ח השנתי שלו שהתפרסם במרץ 2020 כשהקורונה כבר איתנו, אבל הוא נערך ב-2019 עוד לפני שמישהו מאיתנו ידע מה זו קורונה, אבל חלק ממנו עסק בטיפול משרד הבריאות במחלות מתפרצות, ואנחנו ניצלנו את זה כדי לדון עוד פעם, במה שעסקנו הרבה בוועדת הקורונה - הן במערכת קבלת ההחלטות, והן במצבה של מערכת הבריאות - החדשות הן לא טובות.

"מערכת קבלת ההחלטות, המון דברים שהיו להם הכנות גם במערכת הבריאות וגם במערכת הביטחון פשוט הועפו הצידה כשהגיע משבר הקורונה, זה נוהל באופן מאולתר. נאמר מספר של 11 מיליארד שקל תוספת למערכת הבריאות, אז בא פרופ' גרוטו היום ואמר, 'למעשה לא מובטח לנו שום דבר על בסיס ארוך טווח' -  שום דבר שיפתור את בעיות כוח האדם שלנו, שום דבר שיפתור את הבעיות שלנו במה שנוגע לבריאות הציבור. יש פה מערכת קבלת החלטות שלמה שהיא מאולתרת והיסטרית".

בינתיים אין רכבת, גם בעלי האולמות כנראה עומדים לאכול אותה בשלב הזה בגלל שיש עלייה מסוימת - למרות שמנכ"ל איכילוב אמר לפני כמה דקות שזה לא כצעקתה - אנחנו הולכים אחורה, לא?
"אנחנו לא משתפרים או הממשלה לא משתפרת בקבלת ההחלטות שלה. זה נכון שיש עלייה בתחלואה, זה נכון שהיא מפוזרת ברחבי הארץ ולכן צריך להיזהר שזה לא יתלקח. זה גם נכון שאנחנו רחוקים כרגע, ואני אומר את זה בשמחה רבה, שנות אור מלמתוח את הקווים האדומים של המערכת. דיברנו על מכונות הנשמה, יש 23 מונשמים בישראל, דיברנו על מיטות טיפול נמרץ, אנחנו רחוקים מאוד משם, ואנחנו חייבים להמשיך במגמת הפתיחה של המשק הישראלי. כל ההצגה של זה, כאילו זו כלכלה מול חיים, זה פשוט לא נכון, כלכלה זה חיים".

כלומר, למשל, היית פותח את הרכבת מחר ולא מחכה עוד שבוע?
"אני יודע שיש עמדה מקצועית של חלק מהאנשים במשרד הבריאות, שרוצים לפתוח או מסכימים לפתוח את הרכבת כבר עכשיו, והייתי פותח את הרכבת עם כללי ריחוק, עם תו סגול, עם כל מה שצריך, זאת הנקודה שהתחלנו איתה. אנחנו חיים עם הקורונה מעכשיו ועד להודעה חדשה. אנחנו לא מחכים שהקורונה תעבור ואז נפתח את חיינו מחדש".

אולי זה איזה שהוא מצג שווא כדי להפחיד את הציבור? כי אתה רואה את ההתרופפות, אתה רואה שמסתובבים לא בבידוד, לא מסתובבים עם מסכות, כאילו לא היה כלום.
"זה איזה שהוא רושם כללי וגם נוחות מאוד גדולה של להאשים את הציבור. הציבור הישראלי, רובו היה בצבא, אבל לא מעמידים אותו בשלשות, צריך להסביר לו ולקבל מולו החלטות מושכלות. אנחנו רואים את ההתנהגות, ועם זאת המספרים המשמעותיים שנוגעים לקורונה לא עולים, ותודה לאל שהם לא עולים".

וזה לא גל שני.
"אני לא יודע מה זה גל שני, אלה מילים ריקות. אנחנו צריכים להבין, הקורונה זו המציאות החדשה השלנו, ובתוכה אנחנו צריכים להתנהל כמו שהיינו צריכים להתנהל מהתחלה, לאזן דברים ולאזן סיכונים. נכון לעכשיו, בעיניי, הסיכון לחיים כתוצאה מהשיתוק הכלכלי יותר גדול מהסיכון מהקורונה".