ראיון פרידה: מנכ"ל משרד הבריאות היוצא, משה בר סימן טוב, התייחס הבוקר (ראשון) לתקופת כהונתו בצל משבר הקורונה, וחשף בכאן ב' כי "העלייה האחרונה במספר הנדבקים הפתיעה אותי, ציפיתי שנהיה במשך תקופה ארוכה יותר עם רגיעה". בנוסף, העריך סימן טוב כי "נגיף הקורונה יכול ללוות אותנו עד סוף 2022". 

כשנשאל על פרשת גרוטו-שגיא, אמר: "יש פה הליך בירור שיצטרך לעשות אותו פרופ' חזי לוי, כי המקל עובר אליו. אמרתי בכמה הזדמנויות, ואומר זאת שוב - לפרופ' גרוטו יש זכויות רבות בניהול המשבר. לצד זאת, אי אפשר להקל ראש בפגיעה באמון הציבור. יש פה פרטים שצריך לברר, ואני לא פוסק פה או מייעץ פה. אמון הציבור הוא ערך קריטי. כולנו טועים, אבל נאמר דבר כזה - בוודאי שתוצאת האירוע הזה צריכה להיות חיזוק אמון הציבור בהליך קבלת ההחלטות שלנו, ויש יותר מדרך אחת לעשות זאת".

האם העלייה במספר הנדבקים הפתיעה אותך?
"התשובה היא כן. אני ציפיתי שאנחנו נהיה במשך תקופה ארוכה יותר עם רגיעה. קיווינו שיש עונתיות בהתנהגות של הנגיף. יכול להיות שיש, אבל המשמעות של הפתיחה הייתה גדולה מדי. אם אנחנו רוצים להיות אופטימיים, אז אפשר לראות שקצב העלייה מתון יותר ממה שהיה קודם. דבר נוסף הוא שאני באמת מאמין שניתן לשטח את העקומה הפעם בלי צעדי סגר. צריך להבין שהקורונה תמשיך ללוות אותנו עוד זמן רב. זה יכול להיות עד סוף 2022, אבל לא נוכל להיות בסגר במשך תקופה כה ארוכה".

"הדבר החשוב באמת הוא להקפיד על הכללים, ובמיוחד על המסכות. הן מאוד חשובות, מחקרים מראים שמסכה על המפרק או האוזן לא עוזרת, היא צריכה להיות על האף ועל הפה". 

"אנחנו רואים דברים שפעם היו אנקדוטליים, והיום מדברים עליהם יותר. בניתוח שלי, הציבור רוצה לומר שלא יהיה גל שני כדי לומר שלא צריך סגר. אנחנו אומרים שאפשר למנוע גל שני בלי סגר. אפשר להכיר בנתונים, חובה להכיר במציאות - יש עלייה בנתונים והפעם צריך להתמודד איתה בצעדים יותר מתוחכמים". 

עם נתניהו וליצמן (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
עם נתניהו וליצמן (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

"הדבר השני", הוסיף בר סימן טוב, "יש לנו בעיית הסברה. אני חושב שמכת המנע שלנו, כולנו ביחד, הייתה טובה. אנחנו רואים שבעולם קצב העלייה היומי הולך ועולה". 

אבל אנחנו רואים עלייה בנתונים של החולים הקשים. זה לא אמור להדאיג אותנו?
"את צודקת לחלוטין, אנחנו רואים את העלייה הזו עוד קודם. בדרך כלל מסתכלים על זה כנתונים נטו, אבל אנחנו ראינו את זה קודם. היו גם אנשים שאובחנו כחולים קשים רק כשהגיעו לבתי החולים. המחלה עכשיו היא לא רק בקרב החוזרים מחו"ל, האתגר לאתר אותה יהיה הרבה יותר קשה. צריך להיות פה שיתוף פעולה מאוד הדוק של הציבור. המחלה הולכת ללוות אותנו זמן רב". 

זה נראה כאילו הפסיקו להקשיב לכם.
"אני החלטתי שאם אני חלק ממנגנון קבלת ההחלטות - אני עומד מאחוריהן. אני שמח שלישראל הייתה זכות לצאת מהסגר, אני חושב שבאירוע הזה, כל עוד הוא נמשך, צריך להסתכל קדימה ולחשוב מה צריך לעשות עכשיו, ועכשיו צריך להסתכל בתיקונים שיש לעשות. צריך לאתר את המקומות שבהם לא ניתן לשמור על הכללים, כמו בתי הספר, ולבצע בהם תיקונים". 

צריך לסגור את בתי הספר בין ד' ל-י'?
"צריך להסתכל על המציאות נכוחה ולהבין שבמקום שבו נמצאים תלמידים במרחב צפוף, אוכלים ביחד - בסוף נוצר קושי מאוד גדול למנוע הדבקה. אפשר לטפל בזה בהרבה מאוד דרכים - לפצל אותם או לשים מחיצות בינם. צריך להפקיד על הכללים ולא לדבר על לרופף את הכללים כי חם וקשה". 

זו הייתה טעות לאפשר את הורדת המסכות?
"ייתכן. היה חשש שנאבד את הציבור אם לא נאשר. מה שחשוב זה לדעת שאנחנו טועים בתהליך כזה, אי אפשר לא לעשות טעויות. אנחנו בני אדם, מתמודדים עם תופעה שלא הייתה כמותה אף פעם".