המשבר הכלכלי גובה קורבנות: ב־14 במאי הזדעזעה המדינה כאשר דווח על בני זוג שהתאבדו בביתם בדרום הארץ, ככל הנראה בשל מצוקה כלכלית. שכנים העידו שראו אישה תלויה במרפסת. למקום הוזעקו צוותי משטרה ומד"א, שפרצו את הדלת ומצאו את הגבר מוטל על המיטה ללא רוח חיים.

זה רק סיפור אחד שהגיע לידיעת הציבור. בששת החודשים האחרונים נרשמו במרכז המחקר של המשרד, שאוסף נתונים עבור התוכנית הלאומית למניעת אובדנות, 125 מקרים מדווחים של התאבדות. עלייה של 4.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מדובר בחברה שעברה טראומה נפשית, ולא רק כלכלית, אומרים ל"מעריב" גורמים במשרד הבריאות, ומוסיפים: "אובדנות, גם אם היא בינתיים בשוליים, היא משהו שאנחנו חייבים לשים לב אליו. כשאומרים שהקורונה היא מגיפה שפוגעת במבוגרים, צריך לזכור שהאנשים שהכי נפגעים כלכלית ממנה הם דווקא צעירים בעלי משפחות. רובם מנסים לשרוד כלכלית למען משפחתם. "בין המקרים הידועים לנו של אנשים ששמו קץ לחייהם נמצאים לא מעט צעירים שהיו אמורים להיות בשיא פריחתם. מספיק שלאדם אין עורף משפחתי או כלכלי חזק כדי לעורר מחדש משברים נפשיים מהעבר".

הקורונה בעיר טבריה (צילום: אבשלום ששוני)
הקורונה בעיר טבריה (צילום: אבשלום ששוני)

ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן כבר התריע השבוע שבעקבות המצוקה הכלכלית על רקע משבר הקורונה, רואים בעיר יותר מקרים של אלימות במשפחה וגם התאבדויות. "זו מציאות מורכבת שהרשויות צריכות להתמודד איתה", כתב.

גם בחודש יוני, אחרי המאסה הראשונה של החוזרים לעבודה מחל"ת, אחוז האבטלה במשק עומד על 18%, פי 4.5 מהמצב שהיה לפני המשבר. "מאחורי המספרים האלה ישנם אנשים שלא לכולם עומדים הכוחות בשעת משבר להמציא עצמם מחדש, מצב שהוא לפעמים מחויב המציאות כרגע", אומרת ל"מעריב" מנהלת במחלקת רווחה של עיר במרכז הארץ.

"רק השבוע הובא לידיעתנו סיפורו של אומן צעיר ששם קץ לחייו בקפיצה מחלון הסטודיו שלו בקומה השלישית בבניין שבו שכן. לא היה מדובר באדם שמוכר לשירותי הרווחה, כמו ברוב מקרי האובדנות הידועים לנו, לא מדובר באנשים שטרם המשבר היו חלק מהפוקדים את לשכות הרווחה. מדובר באנשים שהמשבר הנוכחי גרם להם לטלטלה נפשית קשה".

מחאת העצמאים  (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מחאת העצמאים (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

במשרד הרווחה מדברים על שורה של נתונים קשים אחרים, שהעלייה באובדנות היא רק חלק מהם. שבע נשים נרצחו על ידי בני זוגן מתחילת משבר הקורונה, מספר הדיווחים על מקרי אלימות במשפחה גדל ב־500% ביחס לממוצע שלפני המשבר, מספר התלונות על אלימות כלפי ילדים ובני נוער גדל בלא פחות מ־760% והעומסים על לשכות הרווחה גדלו בממוצע בכ־60%.

"מדיווחי לשכות הרווחה בימים אלה אנחנו מזהים עלייה דרמטית בתופעות כמו חרדה, דיכאון ומצוקה ושימוש גובר בחומרים ממכרים. גם הנתונים על האובדנות לא מפתיעים לצערנו. זהו עוד חלק בפאזל המטריד של המשבר", אומרים גורמי רווחה.

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ עזבו את ישיבת הממשלה על מנת להשתתף בהצבעה בכנסת על ההצעות של יש עתיד־תל"ם למתן דמי אבטלה לעצמאים. השניים הצביעו נגד הצעות האופוזיציה.