מנכ"ל משרד הבריאות החדש, פרופ' חזי לוי, התייחס הבוקר (חמישי) לעלייה המשמעותית במניין חולי הקורונה בישראל, וסוגיית איכוני השב"כ. לוי הבהיר בראיון בכאן ב' כי "לא נאפשר קיום מחנות קיץ". בראיון בגלי צה"ל אמר: "הגבלות נוספות נמצאות על שולחן הדיונים, כמו האם אנחנו נסוגים אחורה בתחום אירועים באולמות".

"קשה לומר שהכל ידוע ומתוקתק", אמר לוי בפתח דבריו. "פגשתי אנשים מאוד מקצועיים שעושים עבודה סיזיפית ככל יכולתם על מנת להתגבר על כל הבעיות, על מנת ללמוד את כל מה שלא ידוע. אנחנו יודעים שהמחלה טופחת על פנינו לא אחת. בהחלט יש נכונות לעסוק בעניין, וכמו כל דבר - יש דעות לכאן ולכאן". 

532 נדבקים אתמול - שיא של חודשיים. מה עושים?
"זו שאלה. תלוי ממתי ועד מתי לוקחים את מספר הנדבקים, אבל ללא ספק הוא בין 400 ל-500 מדי יום, אבל יש התפרצות". 

מה האסטרטגיה?
"ללא ספק, הדבר הבסיסי והראשון על מנת להגן על עצמנו זה המסכות ושמירת המרחק וההיגיינה. הדרך שמנענו את זה בהתפרצות הקודמת הייתה הסגר הגדול, שהביא את ישראל לאחד המקומות הראשונים בעולם מבחינת ההתמודדות עם המחלה. אנחנו לא רוצים לחזור לסגר". 

מחאת בעלי האולמות וגני האירועים. "צריך אכיפה מוגברת" (צילום: פוני מסיקה)
מחאת בעלי האולמות וגני האירועים. "צריך אכיפה מוגברת" (צילום: פוני מסיקה)

ייתכן שנחזור לאחור בכמה מקומות?
"לא תהיה ברירה. קבענו כללים בנוגע לערים ומקומות ולגבי שיעור התחלואה והמאומתים שצריך להוביל אותנו לקראת הגבלות בערים וברחובות". 

יהיו קייטנות בקיץ? נמל התעופה ייפתח ב-1 באוגוסט? 
"לגבי קייטנות - אנחנו נתיר את זה בשלב זה בתנאי שישמרו על התנאים שעליהם הורנו, אבל מחנות קיץ עם לינה בשטח לא נפתח. לגבי חתונות - ללא ספק אחת הבעיות זה האירועים באולמות האירועים. אנחנו רואים שיש מקומות שבהם הכללים לא נשמרים, ומכאן גם הצורך באכיפה מוגברת. אנחנו הולכים על חבל דק, מצד אחד הרצון למנוע ולהימנע ככל שניתן מהכבדה על האוכלוסייה שקצה בסגר הקשה שחווינו. מצד שני, יש רצון לשמור על הבריאות ולמנוע ככל הניתן הדבקה, ונמשיך את מדיניות הריחוק החברתי. מספר פעמים ביום אנו מנטרים את מה שקורה ביישובים ואת האזורים בתוך היישובים, ושוקלים שיקולים מאוד מקצועיים וחברתיים".

נכשלתם בחקירות האפידימיולוגיות.
"אני לא מסכים שזה גדול על משרד הבריאות. החקירות נועדו לבודד מיד את אלו שחשודים ויכולים לפתח את המחלה ולהדביק אחרים. אז הוספנו כח לחקירות. לא נכשלנו, אנחנו מגיעים ל-50 עד 60 אחוז מהחקירות, ופועלים בהצלחה שהולכת ועולה של קיצור זמן מרגע הצורך בבדיקה ועד קבלת תשובה. יש לזכור שמרגע שעולה הצורך לבדיקה, האדם מיד נכנס לבידוד. אנחנו מקצרים גם את הזמן של לקיחת בדיקות למי שמבודד בשל מגע עם חולים מאומתים ליממה או ליממה השנייה מרגע שהוא מבודד, ופה העניין נובע מצורך רפואי, לא מחוסר בכח אדם".  

אז אתה בעד חוק איכון השב"כ?
"כן, אני מודע לקשיים, אבל אנחנו במלחמה על חיי אדם, והאיכון הזה יכול לאתר בזמן קצר ביותר אנשים שהיו במגע עם חולים מאומתים ולעזור לנו לבודד אותם מהר מאוד". 

קיבלת את התנצלותו של פרופ' גרוטו. אתה לא חושב שהמהלך פגע קשות באמון הציבור?
"לא קיבלתי כפשוטו את התנצלותו, אנחנו ישבנו ותחקרנו את זה וחשבתי שהוא טעה. אני לא סבור שהמהלך פגע באמון הציבור. הייתה פה טעות בשיקול הדעת, לא הייתה פרוטקציה. קבעתי שהוא טעה, גיליתי שיש צורך לשנות נהלים ואנחנו עושים את זה. נפעל עד חורמה על מנת שההקלות יינתנו ללא הבדלים של דת, גזע, מין ופרוטקציה".

מה לגבי המנהיגים שלא שימשו דוגמה?
"מנהיגים צריכים בהחלט להוות דוגמה לציבור".