מספר החולים בנגיף הקורונה בישראל ממשיך לטפס באופן מדאיג, בעקבותיו החליטה היום (חמישי) משטרת ישראל לתכנן מבצע אכיפה מיוחד בסוף השבוע הקרוב, שיכלול לדברי המשטרה התייצבות שוטרים באולמות אירועים החל מהערב. ד"ר ענת אנגל, מנכ"לית המרכז הרפואי "וולפסון" שוחחה עם ליאת רון בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM והתייחסה לעלייה בשיעור התחלואה בנגיף ברחבי הארץ.

רון: נתוני התחלואה עולים וכל יום נשבר שיא חדש במספר הנדבקים בקורונה. בבי"ח וולפסון נרשמה השבוע עלייה חדה בהיקף החולים הקשים שזינקו משניים מאחד עשר מתוכם שניים מונשמים. גל שני בלי סימן שאלה.
 "נכון, יש אצלנו 14 חולים בסה"כ, 11 חולים קשים מתוכם ושניים מונשמים, ואנחנו רואים עלייה בכמות החולים אצלנו בשלושה שבועות האחרונים. זה לא מפתיע גם שעכשיו מתחילים להיות יותר חולים קשים, בהתחלה כשההדבקות היו יותר במוסדות חינוך והיו גילאים צעירים אז פחות ראינו את זה מתבטא בחולים בבתי החולים".

רון: אבל עכשיו יש לכם גם חולים קשים צעירים.
"יש תמיד לאורך כל החודשים. המחלה הזאת גם מגיעה לגילאים צעירים, אבל רוב החולים שלנו הם מעל גיל 60-70. יש לנו חולים בגילאי 40-50 שמאושפזים כאן ושהם גם קשים אבל יש גם נקודות אופטימיות. חולה צעיר שהיה על אקמו ומונשם התייצב, הוא כבר לא מונשם וירד מאקמו, יש חולים מבוגרים גם בגיל 75 ומעלה שנגמלו ממכונת הנשמה, והתקופה הזאת גם מאופיינת בזה שיש כבר טיפולים שאנו רואים שהם עוזרים במובן הזה שהם גם מונעים התדרדרות ממצב קשה להנשמה או ממצב בינוני לקשה, וזה הפלזמה עם הנוגדנים. אנחנו גם מתחילים מחקר במיצוי נוגדנים שאנחנו הולכים לתת. אנו כמובן נותנים גם את התרופות האחרות".

רון: בואי נעבור רגע מרפואה לכלכלה. כי היום יש לנו מוטיב שזור לאורך כל התוכנית, והוא מוטיב ההבטחות. הבטיח רה"מ לכם ולקופות החולים שתם עידן ההזחלה, ואם המאזינים ואת לא מבינים על מה אני מדברת, אני מדברת על כך שתמיד תתוקצבו בחסר, ותצטרכו לזחול, לפשוט יד ולהתחנן בפני הממשלה שיזרקו לכם כמה גרושים. עכשיו ההבטחה הזאת עומדת במצב שאתם נמצאים בחסר מאוד גדול בגלל הקורונה, נכון? אתם בגירעונות מטורפים.
"נכון, מערכת הבריאות נמצאת בחסר גם בשגרה, ונכון שעכשיו בתקופת הקורונה הגירעון של בתי החולים בכל הארץ גדל כי כולנו זוכרים שהפסקנו לעשות ניתוחים ופעילות במרפאות גם בגלל שהמטופלים פחות הגיעו. זה היה בחודשים הראשונים של המגפה וגם בגלל שהייתה הנחיה כי היה צפי לכמות מונשמים עם קורונה מאוד גדולה. היום אנחנו עובדים גם וגם שזה עוד יותר מאתגר, גם כאן יש את האלמנט הזה שהתקציב נדרש למערכת הבריאות, בטח לפני החורף שגם הוא עומד להגיע. החורף לא השתנה, הוא עם אותם העומסים ומגפת השפעת שגם מתקרבת, אז אין ספק שהגירעון עמוק יותר והצרכים עולים".

רון: מה זה הצרכים עולים? אתם צריכים לפתוח מחדש את מחלקות הקורונה שסגרתם או שאתם לא סגרתם?
"לא סגרנו, ומה שחשוב להבין זה שמי שנותן את המענה, מחלת הקורונה זאת מחלה של טיפול נמרץ  ושל פנימית מוגבר, אלו אותם הרופאים והצוותים גם של הסיעוד שמטפלים גם בחורף ובשגרה בחולים הפנימיים ונותנים את המענה, אז עכשיו צריך עוד צוותים שיתנו את המענה. התחלואה עולה".

קבינט הקורונה דן בהגבלות שדורש משרד הבריאות, גם להגביל את מספר האנשים במסעדות לכ-50 איש. חיים כהן המסעדן אמר שאם זה יקרה - הוא סוגר את המסעדות שלו בכלל כי זה לא כלכלי. אבל אולי ההגבלות האלה הן הכרחיות?
"אין ברירה בתנועה הזאת שהקורונה תהיה איתנו עוד כמה חודשים, לנוע בין הקלות למגבלות. כרגע אנו נמצאים במצב של עליה מתמדת בכמות המאומתים ובאחוז החולים הקשים מהם, ונדרש לפעול ולעשות צעדים מגבילים. גם חייבים לתגבר את הנושא של חקירות אפידמיולוגיות והבדיקות ושהתשובות יחזרו מהר, זה חייב להיות משולב. אנחנו כן רואים שככל שיש יותר התקהלויות במקומות סגורים אז יש יותר הדבקה, זה גם משהו שרואים בעולם. כל הפעולות האלה הם דברים שגם בעולם עושים אותם".

רון: זאת אומרת שאת מצדיקה ומגבה את משרד הבריאות בדרישותיו לסיום.
"אני חושבת שנכון כרגע לפעול כדי לעשות הכלה של האירוע הנוכחי. אני גם אומרת וחייב להיות תיאום ציפיות עם המון הסברה. יהיו עוד חודשים עם הקורונה וייתכן שיהיו עוד פעם עליות בכמות החולים ואז נצטרך לעשות מגבלות, ואז ככל שזה יירד יהיו פחות מגבלות".

רון: צריכים להיות גמישים אבל את לא כמו פרופסור לס. קורונה אינה שפעת, נכון? תגידי את זה במילותייך כדי שנשמע אותך גם כדי שנהיה בטוחים
"קורונה אינה שפעת".

רון: תודה רבה.