"מערך בריאות הציבור בקריסה": פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, עלה לשידור בתכניתה של ענת דוידוב ב-103FM והתייחס להתפטרות המפתיעה של פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור, שהייתה מבעלות התפקידים המובילות במאבק בנגיף בישראל. "המערך בקריסה, והוא הוזנח שנים, לפני ימיה של סדצקי. אפילו בתקופת המגיפה העולמית המשיכו להזניח", תקף לוין והסביר את הרקע להודעתה.

הפרופ' סדצקי התפטרה היום, היא נוטשת ספינה טובעת?  
"מערך בריאות הציבור ממש בקריסה, כפי שנחשף בדוח מבקר המדינה, הוא הוזנח במשך שנים על ידי הקברניטים, לפני תקופתה של סדצקי.  לתדהמתנו, אפילו בתקופת מגפה עולמית המשיכו להזניח במידה רבה, עד לכניסת השר החדש לתפקיד. אנחנו נמצאים עם מחסור אדיר לא רק ברופאים ורופאות, אחים ואחיות ושאר אנשי מקצוע, אלא גם עם טכנולוגיה מאד מיושנת ולא שימושית. 

הדבר החמור ביותר הוא שההחלטות הגורליות ביותר מתקבלות לא על סמך נתונים אפידמיולוגיים ולא על סמך תורת בריאות הציבור, אלא על סמך שיקולים אחרים. זה מביא אותנו להתנהגות לא מדויקת שעולה לנו במחיר כבד בבריאות, בכלכלה ובחברה הישראלית". 

האם סדצקי מייחסת לעצמה את הירידה בתחלואה בגל הראשון, ועכשיו כשאנחנו עומדים בבוץ היא נוטשת?
"פרופ' סדצקי היא אשת מקצוע שעשתה את עבודתה נאמנה כפי שהיא תופסת אותה. אני חושב שזה פחות חשוב להסתכל על הרמה האישית, אלא בעקרונית, להבין מה הלקחים שצריך להפיק כדי שנתקדם קדימה". 

פרופ' סיגל סדצקי (צילום: פלאש 90)
פרופ' סיגל סדצקי (צילום: פלאש 90)

אפשר להפיק לקחים ולעשות דברים שאתה תוך כדי משבר ענק.
"מגפה זה מרתון ולא ספרינט, אז גם אם אנחנו כרגע בנקודת שפל, אנחנו גם  נתרומם ונהיה במצב טוב יותר מכל הבחינות. גם במצב של מערך בריאות הציבור, אפשר תוך זמן קצר בתוכנית חכמה ויעילה לתגבר אותו בצורה משמעותית ואז נקבל תמונת מצב הרבה יותר טובה, אפשר לשנות את הדרך בה מתקבלות ההחלטות וכבר עכשיו אני רואה ניצנים לשינוי הזה אצל מנכ"ל משרד הבריאות ושר הבריאות. 

לצערי הם לא מספיק מצליחים להשפיע על הממשלה, בכך שקבלת ההחלטות היא יותר מבוססת נתונים על גישת בריאות הציבור. אפשר עכשיו לשנות את הגישה הכוחנית ואת ההפחדה כלפי הציבור ולהמיר אותה בגישה של קידום בריאות, דאגה לאנשים, מתן מידע כדי שאנשים יבינו למה זה קריטי בעת הזאת להימנע ממגע פיזי הדוק, לעטות מסכות, אבל לא בגלל שאנו מפחדים מאימת הקנס". 

האם זה ששר הבריאות הודיע אתמול שהוא ממנה פרויקטור חיצוני, זה אומר שמשרד הבריאות נכשל? 
"אני לא יודע בדיוק מי מיועד לתפקיד. אני כן יכול להגיד לשר הבריאות שאין תחליף לחשיבה המקצועית. אנו חריגים בעולם, אתמול הצגנו במכון הלאומי השוואה בינלאומית שערכנו, ואין עוד מדינה שמסתמכת ככה על השב"כ ועל המשטרה ועל הצבא, אין תחליף לבריאות הציבור. 

אם לא נבין את זה עכשיו בחודשים הקרובים רק נלך ונתדרדר עוד יותר. אגב, גם החשיבה הזו, זה לא שיש אדם אחד שהוא סופר מן שיבוא ויציל אותנו. איך אנו נערכים עכשיו לראשון בספטמבר? את הדברים האלה צריך לעשות עכשיו. אני רוצה להאמין ואני מאמין שבמדינת ישראל יש את הכוחות שגם יכולים לתכן ולא לפעול בכל דבר שיהיה בסדר". 

כיבוי שרפות.
"יש גם מערכות כאלה, יש אפשרות לעבוד בצורה כזאת, כיוון שהמגפה היא לא אירוע קצר טווח. מה שאפשר ללמוד מההתפטרות של סדצקי זה שצריך לבנות שיטה משתפת. בתחום למשל של בתי האבות, כן חל שיפור משום שהבינו שיש בעיה, ערכו ועדה מקצועית והביאו צוות מקצועי שינהל את העניין הזה.

פרופ' שוקי שמר (צילום: מרק ישראל סלם)
פרופ' שוקי שמר (צילום: מרק ישראל סלם)

"פרופ' סדצקי משלמת מחיר שהיא הסכימה לשלם"
גם יו"ר אסותא, פרופ' שוקי שמר, עלה הבוקר לשידור בתכניתם של אריה אלדד ובן כספית ב-103FM והתייחס לפערים בנתונים שמפרסם משרד הבריאות, וכן להודעה על התפטרותה של סדצקי. "פרופ' סדצקי משלמת מחיר שהיא הסכימה לשלם. אני מצטער על הזמן בו החליטה על העזיבה, אבל צריך להגיד לה תודה ענקית ולהמשיך הלאה", אמר שמר. 

העזיבה של סדצקי צפויה - אתמול דווח שהשר החדש איבד בה אמון, מה אתה יכול להגיד לנו על זה לדעתך?
"היא משלמת מחיר שהיא החליטה לשלם אותו. אני מכיר את פרופ' סצדקי כ-30 שנה, היא אחת האפידמיולוגיות הטובות בישראל בהבנה, היא באמת מבריקה מבחינת תהליכים אפידמיולוגיים. אני חושב שמגיעות לה הרבה מאוד זכויות על מה שהיא עשתה, ייתכן שמישהו ראה שהניהול או תהליך קבלת ההחלטות הוא מדי ריכוזי, וזה לגמרי טבעי. אני מצטער על הזמן שבו היא החליטה לעזוב, יחד עם זאת, אנו מדינה חזקה אנו לא תלויים באדם אחד. צריך לשלוח לה תודה ענקית ולהמשיך הלאה". 

ממה נובע הפער בנתוני החולים? זו חלטורה?
"זו לא חלטורה. המחלה הזאת מתעתעת בנו. למשל את נושא ההנשמה, קודם חשבנו שהנשמה מהירה עוזרת, והצטבר ניסיו. זה נגיף חדש, מחלה חדשה, ומסתבר שצריך לא למהר להנשים. אז אעכשיו אנחנו רואים שאין עלייה במונשמים אלא בחולים הקשים. לגבי ההגדרה של החולים האלו, אין קריטיריונים ברורים. צריך להסתכל על זה בצורה מפוקחת וזהירה. 

צריך למנות פרויקטור חיצוני? 
משרד הבריאות כמו שאתם מכירים הוא משרד של מדיניות ורגולציה, זה בסדר לתת למישהו לנהל את העניין. אני חושב שאם באמת יש משבר, צריך להעביר את הניהול לפקע"ר.