ועדת הקורונה החליטה הבוקר (חמישי) כי האטרקציות התיירותיות יפעלו בסופי השבוע, וחדרי הכושר ייפתחו החל מיום ראשון בשעה שש בבוקר, מתוך כוונה לתת לממשלה את הזמן לגבש מתווה לפתיחתם, שייאפשר להגן על הציבור מבחינה בריאותית ולאפשר לענף לפעול.

הוועדה קבעה:

  • יבוטלו ההגבלות על האטרקציות התיירותיות, גני חיות, מוזיאונים, ספארי, פינת חי, חללי תצוגה, רכבל
  • הצו העוסק בחדרי הכושר יוגבל - במידה והממשלה לא תביא עד אז מתווה חדש, הם ייפתחו אוטומטית.
  • הוועדה ביקשה מהממשלה לדון בישיבתה הקרובה (שתיערך היום) בכל סוגיית המסחר, בגלל האוכלוסייה הערבית שתחגוג את חג הקורבן. מטרת הבקשה היא לאפשר להם לפזר את המסחר לאורך כל ימות השבוע, ולא לרכז את ההתקהלות באמצע השבוע ללא אפשרות לקניות בשישי ושבת.

כאמור, בדיון נכחו חמישה ח"כים בלבד - היו"ר יפעת שאשא ביטון, מרב מיכאלי, יואל רזבוזוב, ג'אבר עסאקלה, מיקי לוי ויוליה מלינובסקי, ובמהלכו אמרה יושבת הראש : "קוראת לחברי לא למהר להספיד את הועדה. אנו נמשיך לשאול את השאלות הקשות. להביא את משרדי הממשלה לכאן כדי לתת דין וחשבון לאזרחים ואנו נפקח על עבודת הממשלה כפי שנדרש מאתנו בכנסת עם צווים ובלי צווים



מנכ"לית קבוצת הולמס פלייס, קרן שתוי, אמרה לאחר ההחלטה: "אני מברכת על החלטת הוועדה. אני פונה לאנשי משרד הבריאות בקריאה: אני וחברי זמינים 24/7. בוא נפעל במשותף על מנת להגיע למתווה המיוחל ונדאג ביחד לבריאות הציבור".

סטלה ויינשטיין מבעלי רשת מתחמי הכושר 'לזוז', מובילת מאבק ענף הכושר הוסיפה: "אנחנו מודים לוועדת הקורונה בראשות יפעת שאשא ביטון, ויוליה מלינובסקי במיוחד שלא הרימה ידיים לשנייה, על ההחלטה השקולה. אנו פונים מכאן לממשלה ומתחננים ממש, שבו איתנו עד יום ראשון ויחד איתנו גיבשו מתווה ארוך ורציף לפתיחת ענף הכושר.

"הכנו נייד עמדה קפדני יותר מהתו הסגול"

ההחלטה התקבלה אחרי דיון ארוך וסוער, במהלכו אמרה מנכ"לית הולמס פלייס: "הענף כולו הפסיד עד כה כמויות אדירות של כסף, כל מדיניות ההפחדה הספציפית על הענף גורמים לאנשים להדיר את רגליהם". היא הוסיפה כי "ייקח חודשים ארוכים, אם לא שנים לשקם את הענף. אנחנו מבקשים על גבול המתחננים - תפתחו אותנו היום, בעוד שעה נתחיל להזרים אויר לתוך המערכת גם אם זה יהיה לשעתיים, כי נגיע לשיח עם משרד הבריאות".

לדבריה, הם הכינו נייר עמדה עם תו קפדני יותר. "אנחנו מוכנים על דעת עצמנו לעבוד על פי הנייר הזה, אנחנו חייבים אוויר כי אין לנו אויר. אנו מקויים שנקבל פיצוי", הוסיפה, "אנשים הודיעו לי שהם את סוגרים את הסטודיו כי אין להם אויר יותר. אנשים בני 70-80 שיישארו בבתים ימותו מדיכאון. זה עוול גדול מה שעושים לתעשייה שלי. זה כואב בלב".

יו"ר הוועד השיבה: "אני מוכרחה לומר שזה כואב גם לנו. ביומים האחרונים ניסינו להגיע למתווה לגבי חדרי הכושר. אני לא יכולה להפוך את הענף הזה לבן ערובה, שפותחים ואחרי שעתיים סוגרים". לדבריה, היא לא יודעת מה תהיה ההחלטה. "אחרי שנשמע את הכל, נצא החוצה ונתלבט. אנו גם נכנסים לשבת וצריכים להיות זהירים ולגלות אחריות".

עוד הוסיפה כי "חשוב שהדברים האלה ייאמרו, וכן חשוב לי להשאיר פתח לפתיחה של חדרי הכושר עם מתווה מוסכם כדי שתוכלו לפתוח ולהישאר באופן יציב ולא במטולטלת כזאת של פעם כן ופעם לא. אנו למודי ניסיון ולכן צריכים לעשות זאת בשיקול דעת".

המתווה שהציעו חדרי הכושר
המתווה שהציעו חדרי הכושר

שאשא ביטון ציינה עוד כי "המסעדות היו פתוחות והשארנו אותן פתוחות בגלל רצף הפעילות, חשוב לי שאנשים יבינו מה הדברים שמתרחשים מאחורי הקלעים. לגבי הים ובריכות השחייה - הגענו להסכמה עם הממשלה והיה בטוח שלא יסגרו אותם. לגבי מכוני כושר אתם משלמים מחיר אבל יש עוד הרבה ענפים שאין לגביהם בכלל שיח כמו תעופה ותירות שקורסים". עוד אמרה יושבת הראש: "אני רוצה בסופו של דבר שכל החלטה כאן תהיה לטובתכם באופן אמיתי, לא כדי שניהיה גיבורים גדולים שיפתחו ואחרי שעתיים יסגרו. אם לא נצליח להגיע לזה היום נחשוב איך עושים".

שתווי: "הממשלה תצטרך להסביר איך הם עוקרים את הענף שעליו הם יושבים. הם יצטרכו לתת את הדין על זה".
ח"כ מיכאלי: "יש חשיבות לעובדה שאנו מעדיפים את הפתוח סגור פתוח סגור על פני סגור רצוף. בכל שעה שבה אנשים יכולים לעבוד והציבור יכול להשתמש בחדרי הכושר, צריך לקחת בחשבון למרות שבעולם מושלם היינו רוצות להתנהג בצורה יותר מושלמת והחלטה שתחזיק מעמד. הממשלה לא מדברת אתנו באותה שפה".

חברת הכנסת רמזה כי אינה רוצה לפתוח את חדרי הכושר, מתוך ידיעה שהממשלה תורה בעוד שעתיים על סגירתם. "אני עדיין לא יודעת מה תהיה ההחלטה, אבל חשוב שהדברים ייאמרו - אני לא מוכנה לפתוח את ענף חדרי הכושר כדי שייסגר אחרי שעתיים בצו חדש. חשוב לי להשאיר פתח למתווה של הממשלה לפתיחת חדרי הכושר כך שיישארו פתוחים לאורך תקופה ולא ייפתחו וייסגרו. לדבריו, צריכים להיות מאוד זהירים ולגלות אחריות גם שלא נוח. 

המגבלות עליהן ועדת הקורונה דנה
המגבלות עליהן ועדת הקורונה דנה

"בהחלטות הקודמות הנסיבות היו מעט שונות - בעניין הים והבריכות הגענו להסכמה עם הממשלה ולכן היה ברור שאנחנו פותחים אותם אך לא ייסגרו אותם, המסעדות כבר היו פתוחות כשההחלטה התקבלה, ופשוט השארנו את רצף הפעילות", הסבירה, "אני רוצה שכל החלטה שתתקבל בוועדה תהיה הטובה ביותר שניתן, כי הענף חייב יציבות. חדרי הכושר לא יכולים להיפתח ולהיסגר".

בהמשך הדיון התייחסה למינוי הפרויקטור - פרופ' רוני גמזו: "זה המקום לאחל לו בהצלחה, אולי זה הזמן לעצור הכל ולאפשר לו לבנות תכנית חדשה". ד"ר אופיר מילר, יו"ר התאחדות האטרקציות התיירותיות, שאל "אם בתי המלון פתוחים – מה אנשים יעשו? יישארו בבתי המלון. כבר לפני חודשיים גיבשנו יחד הפרופ' איתמר גרוטו, תו סגול להפעלת האטרקציות". הוא הוסיף: "מה קרה עכשיו? החליטה הממשלה בלי שום אינדיקציה בריאותית לתת את מכת המוות הסופית ולסגור אטרקציות בסופי שבוע". לדבריו, הימים החופשיים של אזרחי ישראל הם שישי-שבת, בין שלושים לארבעים אחוז מהפרנסה של האטרקציות מגיעה מהימים הללו, וסגירתם בימים האלה - היא מוות לענף". 

שאשא ביטון ציינה: "אנו בעד פיזור גאוגרפי של האוכלוסייה, לכן אני אחסוך לך - אנו תמימי דעים לגבי האטרקציות"? לדבריה, צריך להסיר את המגבלה של האטרקציות מוספי השבוע. אנחנו לגמרי שם.

פרופסור איתן פרידמן אמר בדיון: "אני רופא. אני מדען. מחקר שנעשה בנורבגיה בקרב 3,700 איש באמצע הסגר באמצע חודש מאי ניסה לענות על השאלה מה שיעור האנשים שנדבקים בחדרי כושר, גם בקרב המתאמנים וגם בקרב אנשי הצוות - אחד מבין שלושת אלפים המתאמנים נדבק ולא בחדר הכושר. אפס מבין האנשים שטיפלו במתאמנים נדבקו, אלה נתונים אמיתיים שפורסמו בעיתון מדעי".

"אני רוצה לראות את הנתונים בישראל", הוסיף, "כשמקבלים החלטה שיש לה אימפקט מבחינת אנשים לשמור את החיים שלנו תחת נורמליות בשגרת הקורונה יש לזה חשיבות. אי אפשר לומר שהדרישה לקבל נתוני אמת היא ילדותית. היא לא ילדותית, זו בקשה רציונלית".

ח"כ מלינובסקי, חברת הוועדה, כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "כעת בוועדת הקורונה, אני לא מתכוונת לוותר ואדרוש את פתיחת חדרי הכושר עוד היום לפי כללי התו הסגול. מספיק עם הזיגזג והדמוניזציה שעושים לענף החשוב הזה! כולל המוזיאונים, האטרקציות וגני החיות".

פרופסור חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי הציבור, דיבר במהלך הדיון ואמר: "אני רוצה לאזן את הדברים - אנו במצב חירום אמיתי, בכל יום יש בישראל לפחות עשרת אלפים נדבקות חדשים שאנחנו לא יודעים עליהם". לדבריו, צריך היגיון, אומץ וסבלנות איך לנהל את זה. "הציבור רוצה להבין ורוצה שיהיה היגיון", הוסיף.

"בינתיים, אפשר לבוא ולהגיד - הסיכון באויר הפתוח נמוך, צריך לעודד פעילות באוויר הפתוח. במקומות סגורים יש סיכון במיוחד אם לא נמצאים עם מסיכות. מה שאנו מקבלים ממשרד הבריאות הם קצה הקרחון. יש הדבקות גם בחדרי הכושר", ציין, "יותר חשוב שנגיע להסכמות, שייתכן שבשלב הזה הן יותר מחמירות, אבל יש לצמצם את הפעילות במקומות בהם יש סיכון להדבקה - אחרת אנחנו עלולים להגיע לסגר מלא".

הוא הוסיף: "הישראלים צריכים לגלות אחריות, גם אם משהו מותר זה לא אומר שאפשר לנהוג בחוסר אחריות. אם זה לא יקרה, נצטרך לנהוג בצעדים מחרימים בפתאומיות. גם ט' באב מתקרב וצריך לחשוב מה עושים לקראת היום הזה".

שאשא ביטון: "ברור שיש בין 200 ל-300 אלף חולים מאומתים, א-סימפטומטים, שמסתובבים בינינו. יכול להיות שהנתון הזה מעיד על כך שבסוף אחוז החולים הקשים מאוד נמוך ואחוז המתים והמונשמים נמוך ממה שחשבנו. אולי זה נותן משמעות אחרת לגבי הקורונה, לפחות בגל הזה. האם זה מצדיק צעדים קיצוניים שיפגעו בפרנסה של מאות אנשים".
פרופ' לוין: "אפשר להטיל יותר הגבלות באזורים האדומים, ולאפשר טיפה יותר באזורים האחרים. מילת המפתח דיפרנציאליות, יש אזורים אדומים ואזורים שאינם אדומים ואפשר לנהוג בדיפרנציליות ולפתוח את חדרי הכושר בערים שאינן אדומות ולא לסגור הרמטית. כך גם יהיה יותר אמון של הציבור, הסיכון הוא קיים וצריך להגן על אוכלוסיות בסיכון ואולי צריך לפתוח את חדרי הכושר בשעות ספציפיות לאנשים בסיכון".

חדר כושר בתל אביב, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום ארכיון: אבשלום ששוני)
חדר כושר בתל אביב, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום ארכיון: אבשלום ששוני)

לוין הציע לפצות את אלו שנפגעו מההחלטה. "אפשר לפתוח את חדרי הכושר, ולהגדיר שעות מסוימות המיועדות לאנשים בסיכון", הוסיף, "נידרש לצעדים קיצוניים יותר אם לא נשכיל להוריד את קצב ההדבקות". ד"ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, אמרה: "אנו יודעים גם מנתונים בעולם שהיו התפרצויות בחדרי כושר ואת זה אנחנו רוצים למנוע".

שאשא ביטון: "סגירת חדרי הכושר לא תביא לצמצום התחלואה. אני הולכת לקחת את לחמם של מאה אלף בתי אב".
ד"ר אניס: "זה רק קצה הקרחון - זה רק המעגל הראשון. מספר החולים בחדרי הכושר זה רק אלה שהצלחנו להגיע אליהם בחקירות".
שאשא ביטון: "חודש לאחר פתיחת חדרי הכושר לא ראינו שם התפרצות של תחלואה. אני יודעת שהממשלה רוצה לצמצם התקהלויות. בוא נעשה את זה במקומות הנכונים. אנו יכולים לייצר מציאות שבה אנשים יחיו לצד הנגיף".

"אני רוצה שנדבר מספרים - חדרי הכושר נפתחו ב-7 במאי, חודש ועשרה ימים לאחר מכן (17 ביוני) ישנה יציבות בתחלואה). חודש לאחר מכן אישרנו הקלה בהגבלות והיינו עם תחלואה של 1.8% חולים מאומתים, גרף שהוא די יציב לאורך כל התקופה מאז פתיחתם", אמרה יו"ר הוועדה, "לאורך התקופה הזו אנחנו שומרים על אחוז התחלואה. אזי אנו יכולים להגיד שאם נסגור את הענף הוא לא יתרום לצמצום התחלואה".

היא הדגישה כי "בשונה מחדרי הכושר, באולמות אירועים ראינו קפיצה אדירה מרגע הפתיחה שלהם, לא ראינו את אותה מגמה ואפילו לא קרוב לזה מאז שפתחנו את חדרי הכושר, יכול להיות שאנחנו לא שמים את האצבע על המקום הנכון שאחראי על התפשטות התחלואה. אנו מבינים שיש רצון למנוע התקהלות אבל יש דרכים אחרות: החמרת התו הסגול וכו׳ אך לא סגירה הרמטית".