מגמה מעודדת? פרופ' גבי ברבש העניק היום (ראשון) לחדשות 12 ראיון ראשון לאחר שהודיע כי הוא מוותר על תפקיד פרויקטור הקורונה. ברבש הביע את דעתו על המגמות האחרונות בהיקף התחלואה, והסביר את המניעים שהובילו אותו לסגת מהמינוי. "המערכה הזו מאד מורכבת. ויש המון נעלמים שלא מכירים. לכן, במצב כזה, לא יכול להיות שיהיה יותר ממנהל אחד", פתח ברבש. 

בהמשך הסביר כי אחת הסיבות לפרישתו הייתה אי הסכמה ביחס להתנהלות עם מערכות המידע בהן נעשה שימוש לצורך ניטור התפשטות הנגיף. "בתחום של המערכות שמאגדות את המידע ומביאות אותו למקבלי ההחלטה - רציתי שתהיה לי סמכות בלעדית בנושא. על רקע נושא זה, העדפתי לא לקחת על עצמי את התפקיד", הסביר. 

כנשאל האם חשש ממאבקי כוחות עם כניסתו לתפקיד, אמר כי "בדיעבד, ייתכן ששגיתי, אבל תחושתי הייתה שמשרד הבריאות לא הפנים את הצורך ואת המגבלות שלו. המשרד לא היה מוכן להאציל את הסמכות והאחריות למי שמנהל את הפרויקט. היות וכך, הייתי חששן יותר לקחת על עצמי את התפקיד".

פרופסור גבי ברבש (צילום: מכון ויצמן)
פרופסור גבי ברבש (צילום: מכון ויצמן)
 

בתוך כך, התייחס למי שקיבל במקומו למנהל המשבר, פרופ' רוני גמזו, וטען כי השניים נפגשו לאחר ההודעה על מינויו לתפקיד. "נפגשנו והחלפנו דעות. אני עומד לשרותו ולשירות המערכת, אמר. עוד הוסיף כי עדכן את גמזו בפעולות ראשוניות שהחל לבצע. "התחלתי לעבוד קצת לפני שהודיעו על המינוי בתקשורת באופן פורמלי. הדגש היה הבדיקות והחקירות האפדימיולוגיות, מתוך הבנה שזה מסייע לנו לצאת מהמגיפה. הבנו שצריך לבנות בנושא הזה מערכת חדשה לגמרי. היה ברור שהגוף היחיד שמסוגל לעשות זאת בזמן סביר זה רק הצבא, וניגשנו עם זה לראש הממשלה. זה בבסיס ההחלטה של רוני גמזו ושל ראש הממשלה לאשר את העניין הזה", ציין. 

לסיום הפגין אופטימיות זהירה וטען: "אנחנו מבינים שהגל הזה מתנהל אחרת. לא יודעים להסביר את הווירוס הזה, גם מבחינת קצב הגידול של החולים וגם מבחינת גילאי החולים. לפני כחודשיים אמרתי שהאמצעי הכי יעיל כדי להשתלט על המגיפה, בהרבה מדינות ברחבי העולם, זו מניעת התקהלויות, וגם התנהלות הציבור ועטיית מסיכות. אנחנו יכולים לראות בשבועות האחרונים שיש מגמת ירידה במקדם ההדבקה, וזה כמובן  תלוי גם במספר הבדיקות שעורכים. עם זאת, אין ספק שאנחנו בירידה, ולכן זה מועד נהדר לגמזו להכנס לתפקיד".

פרופ' רוני גמזו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
פרופ' רוני גמזו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

במהדורה פורסמו גם פרטי המתווה שפרופ' גמזו צפוי להציג במהלך השבוע, כשבראש התכנית הענקת סמכויות נרחבות למערכת הביטחון, לצד מגוון פעולות שמטרתן להשיב את אמון הציבור. כאמור, החלק המרכזי בתכנית סובב סביב מתן סמכויות לצה"ל, בייחוד בהיבט של סיוע במערך החקירות האפדימיולוגיות. עוד פורסם כי מגבלות עתידיות יינתנו כאשר מספר האשפוזים בבתי החולים יחצה 'קו אדום' שייקבע מראש. 

ביחס להגבלות, נטען כי תהיה חתירה ליצירת קריטריונים אחידים, במטרה להשיב את אמון הציבור, שמוצא את עצמו לא פעם תוהה מדוע מגבלות שונות ניתנות לבתי עסק שונים, כמו מסעדות או קניונים. בתוך כך, ייערכו שינויים רבים במערך ההסברה, מתוך שאיפה לרתום את הציבור למאמץ המאבק בנגיף הקורונה, ולא באמצעי הפחדה בלבד.

לצד פרסום פרטי המתווה, פורסם מינוי ראשון בצוות של הפרויקטור הנכנס. מדובר בפרופ' עידית מטות, שהשמיעה עמדות ביקורתיות כלפי התנהלות משרד הבריאות בעת המשבר, שצפויה להתמנות לחברה בכירה במטה הרפואי שיוקם. במסגרת תפקידה, תהיה מטות אמונה על ריכוז המידע שמגיע מבתי החולים בזמן אמת, וכן על התרעה בזמן אמת במידה וחל שינוי מהותי בנתוני התחלואה.