"לא קרובים לסגר מלא": פרופ' יונתן הלוי, נשיא בית החולים שערי צדק, עלה היום (חמישי) לשידור ב-103FM, והתייחס לדבריו של הפרויקטור הלאומי פרופ' רוני גמזו, שהזהיר מפני אחוזי התחלואה הגבוהים בישראל ביחס לגודל האוכלוסייה, זאת לצד ההקלות הנרחבות וההחלטה על ביטול הסגרים בסוף השבוע. "כלל הצעדים שהציע פרופ' גמזו - יעזרו לקטוע את שרשראות ההדבקה. אנחנו לא קרובים לסגר מוחלט בשום אופן", אמר הלוי.

פרופ' רוני גמזו הזהיר שישראל היא המדינה עם התחלואה הגדולה ביותר פר נפש, עם זאת, קבינט הקורונה מחליט על שורת הקלות. אין כאן סתירה?
"אולי יש סתירה מסוימת, חלק מהנתון הזה מגיע כתוצאה מכך שאנחנו בין המובילים בעולם במספר הבדיקות לנפש. עם זאת, שיעורי התמותה שלנו הם מהנמוכים בעולם, אני חושב שהרבה בזכות מערכת הבריאות. אני חושב ששורת הצעדים שפרופ' גמזו הציע לנקוט, ואומצו כולם, כולל נושא 'הרמזור' בערים, יעזרו לקטוע את שרשרת ההדבקה מהר יותר. הם לוקחים את מכלול הצעדים".

אנחנו מדינה קטנה - ואנחנו לא מצליחים מנתונים של בין 1,000 ל-2,000 חולים חדשים ביום. האם אנחנו יותר קרובים לסגר מוחלט מאשר לפתיחה שגמזו מצדד בה?
"אני חושב שאנחנו לא קרובים לסגר מוחלט בשום אופן. אני חושב שהסגרים החלקיים שהוא מדבר עליהם וההתמקדות בערים ירוקות, והמאמצים שנעשים כרגע לקטיעת שרשרת ההדבקה על ידי ההעלאה של הבדיקות – מדברים על 30 אלף, ואני מאמין שנגיע לזה בימים הקרובים".

למה לא עושים אצלנו, כמו במדינות אחרות, בדיקות לפני שאתה טס, ואז בדיקות כשאתה נוחת ביעד, וכך חוסכים בידוד מיותר? 
"את לא טועה, אבל אני מזכיר שהשמיים עדיין סגורים, כשייפתחו השמיים יעשו את זה".

אם היינו עושים בדיקות במקום, היה אפשר אולי לפתוח את השמיים הרבה יותר מהר.
"שמעת את רשימת המדינות בהן פותחים את השמיים? הן אומנם מדינות ירוקות, אבל הן לא מדינות היעד הפופולריות ביותר לישראלים. אני הייתי מסתפק בזה אם יעשו את זה כאשר השמיים ייפתחו. צריך להיות ישרים, זה שלא עושים היום 30 אלף בדיקות ביום, זה תוצאה של מחסור שיש לנו ובהחלט ניתן לבקר את משרד הבריאות. 

בנט אומר את זה כל הזמן – לא היינו צריכים להיות היום במצב שאנחנו לא מסוגלים לעשות 30-50 אלף בדיקות. זה שלא נעשו בדיקות עד היום בשדה התעופה, ולדעתי רק גרמניה עושה אותן היום, זה בגלל המחסור ביכולת לבצע בדיקות בהיקף גדול. אני מניח שהמדינה בימים הקרובים, בדחיפתו של רוני גמזו, תעסוק בנושא הטיפול בבדיקות, קיצור משך ההמתנה, הגברת החקירות האפידמיולוגיות ביחד עם תוכנית 'רמזור'. 

גמזו היה מאוד ישר, הוא אמר שאנחנו נוקטים בצעדים האלה היום, ובעוד שבועיים נראה מה יקרה. אני מזכיר שב-5 ביולי ננקטו אמצעים נגד התקהלויות, והם תוגברו באמצע יולי. אנחנו בדיוק שלושה שבועות אחרי זה, וראינו את המספרים מתייצבים, אפילו במספר הבדיקות. זה נכון עוד לא השגנו ירידה במספר החולים, אבל החדשות הטובות הן בגזרת בתי החולים – מספר החולים הקשים והמונשמים יציב מזה עשרה ימים.

כל ערב אני מתרשם, שנפתחות החדשות במילים "מספר הנפטרים בישראל עלה...", מבלי שמפרטים על הנתונים. בגל הראשון פרסמו לגבי כל נפטר את הגיל שלו, אם יש לו מחלות רקע. יש ערבוב שלם בין אנשים שנפטרו בגלל מחלת קורונה חמורה, לבין אנשים שהגיעו עם התקפי לב, והיו נשאים של הקורונה".